Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-26, 15:26   #16
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag hörde ett argument mot bänkpress som jag tyckte lät logiskt: Den är dålig för att man inte når full utsträckning eftersom stången tar i bröstet innan dess. Vad tror ni om det? Personligen tror jag inte det kan röra sig om många centimetrar som missas, jag tycker bänken sträcker ut rätt bra ändå.



Det är precis en anledning till att jag älskar bänkpress: Enkelheten. Det råder inga tvivel om när man gått tillräckligt långt ner - det är när stången nuddar bröstet. Det råder inga tvivel om när man har nått tillräckligt långt upp - det är när armbågarna är utsträckta. Jämför t ex med vadövningar, framemot slutet av setet vet man inte när man ska sluta räkna repsen, för ROM:en blir några få % kortare vid varje rep och man märker inte exakt hur mycket.
Beror på hur man är byggd. Alla har inte likadan lyftväg. Om det är optimalt precis där man träffar bröstet har man tur på den punkten.
Sen är optimal ROM inte samma sak som maximal ROM. Belastad ska den vara också.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-26, 16:40   #17
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag hörde ett argument mot bänkpress som jag tyckte lät logiskt: Den är dålig för att man inte når full utsträckning eftersom stången tar i bröstet innan dess. Vad tror ni om det? Personligen tror jag inte det kan röra sig om många centimetrar som missas, jag tycker bänken sträcker ut rätt bra ändå.
Jag känner en markant skillnad av den extra rörelsebanan som hantlar erbjuder, när jag gick över från bänk med stång till hantlar så fick jag sänka antalet sets då brösten tröttades ut så mycket mer med hantlarna, sen så blir ju även den koncentriska fasen (kontraktionen) bättre med hantlar.

Anledningen till varför jag gick över till hantlar var dock för att alla mina pressmuskler på den högra sidan blev märkbart större än dem på min vänstra efter mina första år där jag i stort sätt enbart utförde övningar med stänger, men nu, efter några år med enbart hantlar och kablar så har det blivit betydligt mycket mer symmetriskt.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-26, 23:12   #18
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag känner en markant skillnad av den extra rörelsebanan som hantlar erbjuder, när jag gick över från bänk med stång till hantlar så fick jag sänka antalet sets då brösten tröttades ut så mycket mer med hantlarna, sen så blir ju även den koncentriska fasen (kontraktionen) bättre med hantlar.

Anledningen till varför jag gick över till hantlar var dock för att alla mina pressmuskler på den högra sidan blev märkbart större än dem på min vänstra efter mina första år där jag i stort sätt enbart utförde övningar med stänger, men nu, efter några år med enbart hantlar och kablar så har det blivit betydligt mycket mer symmetriskt.
Du hade alltså problem med att utföra övningen (bänkpress) korrekt/rakt. Då kan det kanske vara klokt att byta till hantelpress, iaf som variation.

Har själv haft det problemet. Men har fått till det och kan träna bänkpress utan problem.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit

Senast redigerad av exevision den 2019-01-26 klockan 23:16.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-26, 23:25   #19
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Kör båda såklart.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-27, 10:02   #20
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Du hade alltså problem med att utföra övningen (bänkpress) korrekt/rakt. Då kan det kanske vara klokt att byta till hantelpress, iaf som variation.

Har själv haft det problemet. Men har fått till det och kan träna bänkpress utan problem.
Jag har inga problem med att medge när jag gör något fel, men i detta fallet så måste det i så fall ha varit en så låg grad lutning så att det inte gick att skåda med ögat, för jag både filmade mitt utförande frekvent och bad sambon att kolla några gånger.
I tricepsextension runt huvudet (med stång) så kunde det dock ses att höger tog över mer ju närmare failure jag kom.

Att gå över till övningar där varje sida tränas oberoende av den andra är hur som helst ett av de bättre valen som jag har gjort inom min träning, jag får både en högre rörelsebana och jag slipper att tänka på det där.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-28, 10:43   #21
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag har inga problem med att medge när jag gör något fel, men i detta fallet så måste det i så fall ha varit en så låg grad lutning så att det inte gick att skåda med ögat, för jag både filmade mitt utförande frekvent och bad sambon att kolla några gånger.
I tricepsextension runt huvudet (med stång) så kunde det dock ses att höger tog över mer ju närmare failure jag kom.

Att gå över till övningar där varje sida tränas oberoende av den andra är hur som helst ett av de bättre valen som jag har gjort inom min träning, jag får både en högre rörelsebana och jag slipper att tänka på det där.
Rätta mig om jag har fel, men att man får olika aktivering mellan höger/vänster pec beror väl inte främst på att man inte pressar upp stången rakt (parallellt med marken), utan snarare hur rakt ovanför kroppen man håller stången? (Förutsatt att man greppar med båda händerna lika långt ifrån vikterna). Dvs håller man exempelvis höger hand lite närmare kroppen (i sidled) så kommer man aktivera triceps lite mer jämfört med vänster sida, och därav får lite bättre utveckling i vänster pec.

Det kanske är lite svårare att se på film tänker jag, och det är dessutom ett fel som är lika lätt (ännu lättare?) att göra med hantlar. Jag känner själv väldigt stor skillnad i pec-aktivering beroende på om jag drar in armbågarna närmare kroppen vid hantelpress.. använder armarna väldigt mycket mer då.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-28, 11:13   #22
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Rätta mig om jag har fel, men att man får olika aktivering mellan höger/vänster pec beror väl inte främst på att man inte pressar upp stången rakt (parallellt med marken), utan snarare hur rakt ovanför kroppen man håller stången? (Förutsatt att man greppar med båda händerna lika långt ifrån vikterna). Dvs håller man exempelvis höger hand lite närmare kroppen (i sidled) så kommer man aktivera triceps lite mer jämfört med vänster sida, och därav får lite bättre utveckling i vänster pec.

Det kanske är lite svårare att se på film tänker jag, och det är dessutom ett fel som är lika lätt (ännu lättare?) att göra med hantlar. Jag känner själv väldigt stor skillnad i pec-aktivering beroende på om jag drar in armbågarna närmare kroppen vid hantelpress.. använder armarna väldigt mycket mer då.
Jag höll lika långt ut på båda sidorna (utgick från markeringarna på stången).
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-28, 11:24   #23
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag höll lika långt ut på båda sidorna (utgick från markeringarna på stången).
Jo, som jag skrev så tar jag det för givet, men det är ju ingen garanti för att du håller stången precis rakt ovanför kroppen (eller vrider ut armbågarna lika långt).

Visst, med hantlar så måste ju höger och vänster sida "få upp" lika stor vikt, men hur man väljer att få upp vikten och hur fördelningen av aktivering mellan pec/axlar/triceps känns som att det kan bli ännu större variation med hantlar. Som överdrivet exempel: tänk att du flyes:ar upp vänster och pressar upp höger
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)