Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-23, 11:40   #31
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Frågan är ju att hur stor betydelse har dom seten? Yates körde ju flera set också men de var inte till fail. Det jag själv började refklektera över med min egen träning var att varför kör jag pulldowns för rygg efter att ha gjort roddar och latsdrag, komner det att bidra på nåt sätt eller har det endast negativ inverkan på återhämntning osv
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 15:46   #32
pundi
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 212
Tjena!
Nu har jag inte läst alla inlägg men jag tänkte flika in lite här.
Jag har kört ett liknande upplägg som TS beskriver i sitt första inlägg i ungefär 8 månader. (Början på 2018-mitten av augusti 2018) Jag anser att för varje vecka som gick så blev det allt mer psykiskt jobbigt att gå till gymmet. Ångesten var grov inför varje pass då man hela tiden hade i bakhuvudet "gör jag inte detta settet bättre än förra passets set så är det bortkastat". Detta gjorde att det förmodligen ofta blev tekniken som blev lite lidande. Jag drog inte på mig några skador. Dock märkte jag att efter ca 2-3 månader in i upplägget var jag ofta sjukt trött hela dagarna, kanske för att man hela dagarna gick och "peppade" sig inför passet.
Resultatmässigt då:

Såklart la jag på mig muskelmassa, tror dock inte det var något mer än vad jag hade gjort med vilket annat upplägg som helst.
En stor negativ sak jag upplevde var att ju längre tid jag körde det upplägget ju tråkigare blev det att gå och träna i och med att passen mer eller mindre bara blev "siffror" att slå och träningsglädjen sattes i andra hand.

I det stora hela skulle jag säga att det är ett bra upplägg om man vill bli stark. Men man bör kanske inte köra det en längre period om man är som mig att man blir som en maskin som i slutet bara tänker på att slå förra veckans siffror.

Skrev detta lite snabbt bara så har ni några funderingar eller liknande så tveka inte att fråga.
pundi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 17:21   #33
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag förstår. Träning handlar ju om att öka vilket man gör genom tyngre vikter, flera set, kortare vila så man måste ju ha nån slags plan vilket ger press. Man kan inte öka i all evighet, det tar stopp. Det ger en viss stress men hjälper en att öka. Om jag bara går till gymmet utan att tänka så blir det automatiskt man håller sig till bekvämlighetszonen. Jag tror gelt enkelt att det krävs att man går lite längre för optimala resultat, alla set behöver ej tas till fail
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 11:47   #34
pundi
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag förstår. Träning handlar ju om att öka vilket man gör genom tyngre vikter, flera set, kortare vila så man måste ju ha nån slags plan vilket ger press. Man kan inte öka i all evighet, det tar stopp. Det ger en viss stress men hjälper en att öka. Om jag bara går till gymmet utan att tänka så blir det automatiskt man håller sig till bekvämlighetszonen. Jag tror gelt enkelt att det krävs att man går lite längre för optimala resultat, alla set behöver ej tas till fail
Absolut!
Men det jag uppfattade som jobbigt var att allt blev så viktrelaterat istället för att slänga på något set eller några reps alternativt korta ner vilan.
pundi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 08:14   #35
skattefusk
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 213
Man ska ju inte träna på ett sätt man inte trivs med och tycker är kul. Det där låter helt vansinnigt.
skattefusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-28, 11:42   #36
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Intressant är att när jag besökte Dorian 1996 på Temple Gym i Birmingham och frågade Leroy och Dorian om hur dom tränade så svarade dom ”lots of heavy sets”... vad gäller?
Han var brutalt stor då, han vägde 139,1 kg i helt ok form.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-28, 11:49   #37
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Intressant är att när jag besökte Dorian 1996 på Temple Gym i Birmingham och frågade Leroy och Dorian om hur dom tränade så svarade dom ”lots of heavy sets”... vad gäller?
Han var brutalt stor då, han vägde 139,1 kg i helt ok form.
Ett tungt set på måndag. Ett på tisdag. Ett på torsdag och ett på fredag. Det blir "lots of" set efter några veckor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-28, 12:46   #38
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ett tungt set på måndag. Ett på tisdag. Ett på torsdag och ett på fredag. Det blir "lots of" set efter några veckor.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-28, 15:00   #39
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Intressant är att när jag besökte Dorian 1996 på Temple Gym i Birmingham och frågade Leroy och Dorian om hur dom tränade så svarade dom ”lots of heavy sets”... vad gäller?
Han var brutalt stor då, han vägde 139,1 kg i helt ok form.
Stämmer Arne. Dorian tränade så vitt jag vet inte efter det program som trådskaparen visade. Hade mailkontakt med Dorian för ett antal år sedan, och visst stämmer det att han alltid körde ett väldigt tungt failset med "forced reps" per övning. Det var dock inte hans enda set. Vi pratar snarare 3-4 vanliga set med stegrande vikt och dalande reps för att sedan avsluta med de "balls to the walls" set han är känd för. Det finns också att läsa i Dorians första kompendium "Blood & Guts"-boken, som kom ut tidigt 00-tal.
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-28, 18:25   #40
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Körde inte Dorian efter Mike Mentzers "Heavy Duty" program?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-28, 18:29   #41
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Körde inte Dorian efter Mike Mentzers "Heavy Duty" program?
Hans träning var baserad på principen, men inte direkt efter hans program.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 08:02   #42
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag visste att han kötde ett set balls to the walls per övning. Jag funderar mer på hur folk räknar set. T.ex bänkpress: 20x20 40x20 60x12 80x10 90x8 100x8

Jag räknar tex det där som ett set, det sista. Dom andra är typ 5 reps från fail. Eller nåja 90x8 är ju lite tyngre men endå.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 08:55   #43
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag visste att han kötde ett set balls to the walls per övning. Jag funderar mer på hur folk räknar set. T.ex bänkpress: 20x20 40x20 60x12 80x10 90x8 100x8

Jag räknar tex det där som ett set, det sista. Dom andra är typ 5 reps från fail. Eller nåja 90x8 är ju lite tyngre men endå.
Absolut, men så vitt jag vet så körde Yates mer åt detta håll (använder mina vikter som exempel eftersom jag inte vet vad han tränade på):
80x12, 100x10, 110x8, 120x6-8 (samt forced reps), utöver uppvärmning då.

Där skulle jag räkna alla set som arbetsset, men det sista är "balls to the walls" som han är känd för.

Senast redigerad av Thornblom den 2019-01-29 klockan 08:57.
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 08:57   #44
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag visste att han kötde ett set balls to the walls per övning. Jag funderar mer på hur folk räknar set. T.ex bänkpress: 20x20 40x20 60x12 80x10 90x8 100x8

Jag räknar tex det där som ett set, det sista. Dom andra är typ 5 reps från fail. Eller nåja 90x8 är ju lite tyngre men endå.
Jag skulle också räkna det som ett set. Arbetset för mig är max 0-2 rep från fail, annars uppvärmning etc.

Senast redigerad av Mats J den 2019-01-29 klockan 08:58.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 09:27   #45
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag menar inte att man måste ta alla set till fail eller inte ens ett enda men nära åtminstone
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)