Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-21, 07:56   #1
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Dorian Yates träningsfilosofi

har tränat i 13 år regelbundet. Började med 5 splittsre och på senare tid gått över till 3-split. Länge gick jag efter tankesättet att mer är bättre men började fundera att vad är ideen bakom att köra 15 set framsida lår, när intensiteten sjunker efter några set och kör man t.ex 5x5 betyder det att man måste hålla sig en bit från fail för att klara alla set. Jag gick över till 3 split ( 5 pass i veckan) och sänkte volymen lite och drog alla set till fail. Träningsvärk i alla muskler men i övrigt inga större framsteg. Jag började på skoj läsa lite om Dorians träning och verkade rätt logiskt. Det varierar lite var man läser men i stora drag så 4 split och 1 set till fail per övning. Ett typiskt rygg/besep- pass

Stångrodd

1x8
1x5-8 fail


T-bar
1x6-8

Kabelrodd
1x12-15

Latsdrag
1x8-10

V-latsdrag
1x8-12

Hantelcurl

1x12
1x8-12

Curl i maskin
1x5-8

Kabelcurl
8-12

Ibland kör jag rest-pause och dropset på vissa övningar.
Vet inte riktigt varför jag startade denna tråd, kansje för att jag tycker att många rent generellt kör t.ex 15-20 set per muskelgrupp och man klarar sig med bra mycket mindre och rent mentalt är det lättare att ge allt när man vet att man har 1 set på sig. Styrkeökningarna har varit bra och har t.o.m fått träningsvärk. Enda negativa är att man inte kan göra allt utan passare
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 10:08   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Kör på om du vill, är inte insatt i vad han körde och om det där stämmer(vilket jag inte tror att det gör). Glöm dock inte att Yates förmodligen hade ett av världens största medicinskåp.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 10:40   #3
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Såvitt jag förstår körde Dorian till blodsmakande ärke-fail på allt, med passare som assisterade med några reps till på det på varje set.

Tror nog man ska ytterst noggrant överväga om man har den mentaliteten att man klarar av att göra det med så hög frekvens när det antagligen inte ens är det vettigaste ur resultatsynpunkt. Att det skulle vara mentalt lättare tror jag nog inte man kommer känna efter några månader.

Senast redigerad av Jeneric den 2019-01-21 klockan 10:42.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 10:43   #4
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det handlar inte om mentaliteten. Att träna hårt som en idiot är inte svårt. Vad det handlar om är om man klarar den typen av träning med hälsan i behåll. Skador, överträning, fan och hans moster. "Ger det bättre resultat på sikt?" är den relevanta frågan.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 10:50   #5
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Kör på om du vill, är inte insatt i vad han körde och om det där stämmer(vilket jag inte tror att det gör). Glöm dock inte att Yates förmodligen hade ett av världens största medicinskåp.
Javisst. Vilymen är endå såpass låg att dom flesta borde klara sig, särskilt om man kör med en veckas vila mellan passen. Själv tror jag att grejjen med att köra all out är att göra det i måttliga mängder. Jag brukar ha en lättare vecka var femte vecka ungefär.
Mike menzer körde liknande, hur det sedan stämmer kan man ju fråga sig, precis som alla andra så varierade de sin träning. Min poäng är dock att man kan sätta kvalitet framför kvantitet och jag har längs med åren dragit ner volymen med goda resultat.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 10:54   #6
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det handlar inte om mentaliteten. Att träna hårt som en idiot är inte svårt. Vad det handlar om är om man klarar den typen av träning med hälsan i behåll. Skador, överträning, fan och hans moster. "Ger det bättre resultat på sikt?" är den relevanta frågan.
Det handlar ju inte att köra brabch warren-style utan med god teknik. Skaderisken ökar ju alltid på större vikter och av att köra till fail men här handlar det ju om teknik också. Man måste ju använda hjärnan såpass mycket att man inte drar bananmarklyft
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 10:55   #7
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Skador kommer som ett brev på posten även med perfekt teknik om man inte tillåter den mängden återhämtning som behövs för just dig i just den situation du befinner dig i just nu.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 10:58   #8
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Kolla hans film "Blood and guts". Där kör han bra mycket mer än i exemplet ovan. + medicinskåpet som någon nämnde.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 11:26   #9
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Visst måste man anpassa sig. Ta lugnare veckor osv. Det är omöjligt att öka månad efter månad. Själv tycker jag det funkar bäst att köra stenhårt i 5-6 veckor och sedan ta en vecka med lite lugnare tempo.

Måste kolla filmen, har bara läst en massa artiklar
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 12:18   #10
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Skador kommer som ett brev på posten även med perfekt teknik om man inte tillåter den mängden återhämtning som behövs för just dig i just den situation du befinner dig i just nu.
+1 Jag körde tunga ofta högvolymupplägg under några år och fick flera förslitningsskador, jag tränade helt enkelt mer än vad min kropp klarade av. Jag skulle idka försiktighet med sådana här upplägg, eventuella vinster jämfört med ett mer lagomt eller balanserat upplägg är nog små och riskerna stora.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 13:06   #11
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag upplever iaf att min kropp håller bättre ihop då hag kört hårt men hyffsat låg volym. Förut tyckte jag det farligaste var när man i böjen t.ex körde sitt fjärde set och med våld försökte få upp vikten på bekostnad av tekniken.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 16:30   #12
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag upplever iaf att min kropp håller bättre ihop då hag kört hårt men hyffsat låg volym. Förut tyckte jag det farligaste var när man i böjen t.ex körde sitt fjärde set och med våld försökte få upp vikten på bekostnad av tekniken.
Så är det i början, jag körde liknande i många år - tungt, extemt hårt och låg frekvens och volym. I början kändes det väldigt lätt och bra, men tanken var ju att jag pass efter pass skulle slå det jag gjorde sist. Prestationsångesten blev bara större och större för varje månad som gick, efter något år hade jag ångest redan på kvällen inför morgondagens pass.. "Fan jag måste dra en 5:a på 255 i mark i morgon, jag som är trött redan nu", för att lyckas var jag tvungen att tagga upp mig mer och mer och mer. 200 mg koffein ökades till 600 mg, mer stillsam musik blev allt hårdare med allt högre och högre volym. Sista året var varje set varje pass som dessa (inför det sista maxlyftet han gör)

https://www.youtube.com/watch?v=1ydBkk2Nv4c

Självklart är det helt ohållbart både fysiskt och mentalt, drog sönder mig överallt tillslut och krachade rakt in i väggen med sjukskrivning och utmattningsdepression som följd. Fortfarande nu 15 år senare mår jag inte helt bra och har svårt att arbeta 100% och tål stress väldigt dåligt, kommer aldrig bli fullt frisk igen och har fått lära mig leva med begränsad energi och ork.

Dock funkade det väldigt bra och jag blev väldigt stark och stor på den metoden, en nivå jag aldrig kunna matcha med annan typ av träning varken innan eller efter. Jag tror att men en modifiering och lättare perioder skulle det gått ännu bättre och jag skulle nog slippa en hel del av problemen som kom.

Senast redigerad av Mats J den 2019-01-21 klockan 16:33.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 18:21   #13
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Anledningen till varför dessa kan träna så hårt är såklart att testosteronet hjälper till. Steroider gör att de återhämtar sig fortare, human growth hormones ger en ordentlig skjuts i utvecklingen. Gud vet vad för sorts droger de tog som smärtstillande. Plus att Dorian har erkänt att han brukade både alkohol, cannabis och psykedeliska droger
Om du fullständigt skiter i vad som är lagligt och hälsosamt kan du ju lika gärna använda kokain som PWO-

"At his peak (140kg bodyweight) he took 1000mg testosterone, either 500mg of deca-durabolin OR boldenone (equipoise) and 50mg (daily) dianabol, he took 8 units of GH per day
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 19:08   #14
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av oldman Visa inlägg
Anledningen till varför dessa kan träna så hårt är såklart att testosteronet hjälper till. Steroider gör att de återhämtar sig fortare, human growth hormones ger en ordentlig skjuts i utvecklingen. Gud vet vad för sorts droger de tog som smärtstillande. Plus att Dorian har erkänt att han brukade både alkohol, cannabis och psykedeliska droger
Om du fullständigt skiter i vad som är lagligt och hälsosamt kan du ju lika gärna använda kokain som PWO-

"At his peak (140kg bodyweight) he took 1000mg testosterone, either 500mg of deca-durabolin OR boldenone (equipoise) and 50mg (daily) dianabol, he took 8 units of GH per day
Det sista kan ha viss påverkan utöver hur han tränade. Säger inte att det är så, men det är inte uteslutet.
Protein och vila är viktigt också.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 21:55   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Personligen tycker jag att inte Blood & Guts filmen visar speciellt hård träning utan välavvägda träningsinsatser.

Hans kur möjliggör muskelmassa utöver normal muskelutveckling och en person med hyggliga gener utan kur gör säkert bra resultat av träningsupplägget.

Tror att en för hög volym och intensitet även begränsar utvecklingen för en normal kurande byggare.

Intressant är att Dorian själv inte tycker att han var på speciellt höga doser jämfört med dagens toppbyggare.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-01-21 klockan 21:57.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)