Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-14, 18:22   #1
Grimner
Registered User
 
Grimners avatar
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 19
Komplett tricepträning med enbart hantel/stång

Hej!

För att fria upp mer gymtid till basövningar så har jag införskaffat byggbar hantel och skivstång för att således flytta in armträningen till hemmets trygga vrå.

Biceps är inga problem, men funderar på hur man kan få till komplett tricepträning utan kabelmaskin?
Kör ju en del pushdowns med olika grepp... rep, stång o.s.v.

Går ju köra diverse extensions och skullcrushers med stång/hantel. Men vad kan man ersätta pushdown-rörelsen med?

Läste Arnes guide till komplett tricepträning och där var det ju lite pushdowns.
Grimner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 18:23   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Smalbänk!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 18:45   #3
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Extensions och pushdowns är ju i princip samma sak. Samma rörelse. Fördelen med extensions är att man kan förlänga i axelleden också och på så vis få längre rörelselängd medan i pushdowns sker rörelse oftast bara i armbågsleden.

Liggande/sittande/stående tricepsextension med skivstång eller hantel och smalbänk borde kunna ta dig ganska långt.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 19:02   #4
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Allt du behöver är liggande tricepsextension runt huvudet, då tränar du triceps alla huvuden effektivt, kom dock ihåg att hålla överarmarna neutrala, armbågarna ska alltså peka framåt, detta är lättare att göra om du använder hantlar.
I pushdowns, smalbänk osv så får triceps långa huvud ingen hög rörelsebana, så dessa är imo ett slöseri med tid, då de två huvudena som utgör majoriteten av arbetet i dessa får allt de behöver i bröst- och axelpressar samt övningen nedan, eller om du kör en extension med armbågen fixerad över huvudet istället.


Senast redigerad av Jhammar den 2019-01-14 klockan 19:08.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 19:53   #5
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jag håller i stort med Jhammar och utförandet i filmen är fint. Naturligtvis har smalbänk sina förtjänster men om man ska välja en tricepsövning så väljer man inte den.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 20:15   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Om man får kapa tråden lite, missar man någon väsentlig del av triceps om man bara tränar triceps genom militärpress och armhävningar?

Edit: Eller besvaras denna fråga egentligen också av Jhammars inlägg?
Kan dock direkt säga att varken mina axlar eller armbågar förmodligen skulle vara stormförtjusta över den övningen oavsett stång eller hantel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-01-14 klockan 20:18.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 20:23   #7
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag har också problem med mina armbågar och för mig fungerar det utmärkt att köra med hantel.

Stång är väl kanske inte supernödvändigt i just arm träning eftersom enda fördelen är att du kan lasta på mer vikt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 07:27   #8
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 190
Jag hade precis som JHammar kört 75-100% extentions runt huvudet. Vill du för skoj skull komplettera och ha en "enklare pumpövning" så kör stående "hantel bakom huvudet" eller kickbacks... har däremot för mig jag läst att Sheo tycker kickbacks är gay men det är väl syftet med en "enklare pumpövning"..
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 07:42   #9
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Om man får kapa tråden lite, missar man någon väsentlig del av triceps om man bara tränar triceps genom militärpress och armhävningar?

Edit: Eller besvaras denna fråga egentligen också av Jhammars inlägg?
Kan dock direkt säga att varken mina axlar eller armbågar förmodligen skulle vara stormförtjusta över den övningen oavsett stång eller hantel.
Blir du starkare i i triceps och/eller växer dem? om ja så kan man väll säga att det räcker.

Enligt mig är det dock alldeles för lite för att få direkt träning av triceps, lite som att biceps skulle växa nog av ryggträning
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Stjärt!
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 12:03   #10
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Biceps verkar aktiveras i större utsträckning av ryggträning än vad triceps gör av pressövningar, så det är nog inte riktigt samma sak.

Jag tycker inte heller att press och armhävningar låter som tillräcklig träning för triceps. Vill man ha bra armutveckling gör man nog klokt i att lägga in isolerande övningar om man inte har turen att ha väldigt bra genetiska förutsättningar.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 12:04   #11
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Eller besvaras denna fråga egentligen också av Jhammars inlägg?
Det gör den, bra artikel här om triceps.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 20:08   #12
Mattz0n
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Allt du behöver är liggande tricepsextension runt huvudet, då tränar du triceps alla huvuden effektivt, kom dock ihåg att hålla överarmarna neutrala, armbågarna ska alltså peka framåt, detta är lättare att göra om du använder hantlar.
I pushdowns, smalbänk osv så får triceps långa huvud ingen hög rörelsebana, så dessa är imo ett slöseri med tid, då de två huvudena som utgör majoriteten av arbetet i dessa får allt de behöver i bröst- och axelpressar samt övningen nedan, eller om du kör en extension med armbågen fixerad över huvudet istället.

Är det verkligen perfekt utförande för triceps?
Vill inte låta dryg men blir det inte lite mycket momentum när armbågarna får falla så mycket och sedan trycks upp igen? Blir det inte lättare att isolera triceps om armbågarna hålls i så fast position som möjligt?
Mattz0n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 20:19   #13
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Allt du behöver är liggande tricepsextension runt huvudet, då tränar du triceps alla huvuden effektivt, kom dock ihåg att hålla överarmarna neutrala, armbågarna ska alltså peka framåt, detta är lättare att göra om du använder hantlar.
I pushdowns, smalbänk osv så får triceps långa huvud ingen hög rörelsebana, så dessa är imo ett slöseri med tid, då de två huvudena som utgör majoriteten av arbetet i dessa får allt de behöver i bröst- och axelpressar samt övningen nedan, eller om du kör en extension med armbågen fixerad över huvudet istället.

Jag tycker att det tar mycket bättre i långa huvudet om start- och slutläget för armbågarna är vid huvudet i rörelsen (Typ som vid 00:08).
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 22:46   #14
Mattz0n
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag tycker att det tar mycket bättre i långa huvudet om start- och slutläget för armbågarna är vid huvudet i rörelsen (Typ som vid 00:08).
Inte orimligt, för då har du anspänning på triceps hela tiden. I klippets slutposition försvinner anspänningen på triceps.
Mattz0n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 22:55   #15
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Fina semi-pullovers!
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)