Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-10, 14:31   #31
dietmovement
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Jag som har ett flertal skador hade gjort detta om jag hade kunnat börja om med min nuvarande kunskap:

• Ligga på 8+ RM majoriteten av tiden, om inte alltid, och att inte använda en för hög volym, utan ligga runt 12-15 set i veckan för stora muskelgrupper.
• Undvika icke funktionella rörelseplan, som t.ex. bakom huvudet eller abduktion i det frontala planet över 80° med neutral eller inåtorterad överarm.
• Vara löjligt noga med att alltid ha ryggraden neutral när jag lyfter något.
• Köra bulgariska splitböj som min "huvudövning" för framsida lår, och sedan en bilateral, förmodligen frontböj, som komplement.
• Inte slarva med bålstabilitetsträningen och skrota magövningar som flekterar ryggraden.
Vilka magövningar anser du att man bör hålla sig ifrån och vilka anser du att man bör hålla sig till? Tack för alla intressanta råd förresten.
dietmovement är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 15:16   #32
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Jag har dragit på mig enormt mycket skador under de snart 30 år jag tränat seriöst. Trasiga diskar i ryggen, otaliga bristningar, avslitna muskelfästen och på senare år rena förslitningskador som artros i axlar, ont i knä och armbågar men även mental utbrändhet. Jag har dagligen smärta och problem av träningen (mest i ryggen) och tål stress väldigt dåligt efter min utbrändhet. Felen jag har gjort är att jaga vikter som en besatt, träna för tungt och hårt, och det faktum att oavsett hur skonsamt du tränar så kommer du få problem att köra på riktigt tunga vikter år efter år, jag känner ingen som satsat hårt och tränat tungt (riktigt tungt och hårt, SM nivå SL Strongman) som inte är mer eller mindre vrak i kroppen vid 50 års åldern. Skulle jag kunna backa och börja om skulle jag nog göra på följande sätt (eftersom du och även jag bara har muskelmassa som mål, styrkan sekundärt)

Extremt strikt utförande, gör en lätt vikt tung, 3-4 sek exentrisk fas och krama upp vikten.

Stega upp vikten, för att värma upp leder och muskler tex 20, 15, 15, 12, 8, 6 rep (vikten helt betydelselös, utan du stegar upp vad som känns bra för dagen med samma utförande i alla set)

Undvik helt övningar som känns fel eller gör ont, i mitt fall marklyft och knäböj har alltid gjort ont oavsett teknik.

Kör mest kablar och maskiner och variera så mycker du bara kan, kör aldrig samma övning 2 pass i rad.

Träna inte för mycket utan 10-15 arbetset/veckan per muskel räcker.

Tänk inte så mycket på progression och att jaga vikter (skapar prestationsångest och riskerar skador när tekniken blir lidande för den där extra repen) utan se till att få bra kontakt och kör seten till nära failur istället.

Senast redigerad av Mats J den 2019-01-10 klockan 15:18.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 15:20   #33
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Jag har dragit på mig enormt mycket skador under de snart 30 år jag tränat seriöst. Trasiga diskar i ryggen, otaliga bristningar, avslitna muskelfästen och på senare år rena förslitningskador som artros i axlar, ont i knä och armbågar men även mental utbrändhet. Jag har dagligen smärta och problem av träningen (mest i ryggen) och tål stress väldigt dåligt efter min utbrändhet. Felen jag har gjort är att jaga vikter som en besatt, träna för tungt och hårt, och det faktum att oavsett hur skonsamt du tränar så kommer du få problem att köra på riktigt tunga vikter år efter år, jag känner ingen som satsat hårt och tränat tungt (riktigt tungt och hårt, SM nivå SL Strongman) som inte är mer eller mindre vrak i kroppen vid 50 års åldern. Skulle jag kunna backa och börja om skulle jag nog göra på följande sätt (eftersom du och även jag bara har muskelmassa som mål, styrkan sekundärt)

Extremt strikt utförande, gör en lätt vikt tung, 3-4 sek exentrisk fas och krama upp vikten.

Stega upp vikten, för att värma upp leder och muskler tex 20, 15, 15, 12, 8, 6 rep (vikten helt betydelselös, utan du stegar upp vad som känns bra för dagen med samma utförande i alla set)

Undvik helt övningar som känns fel eller gör ont, i mitt fall marklyft och knäböj har alltid gjort ont oavsett teknik.

Kör mest kablar och maskiner och variera så mycker du bara kan, kör aldrig samma övning 2 pass i rad.

Träna inte för mycket utan 10-15 arbetset/veckan per muskel räcker.

Tänk inte så mycket på progression och att jaga vikter (skapar prestationsångest och riskerar skador när tekniken blir lidande för den där extra repen) utan se till att få bra kontakt och kör seten till nära failur istället.
Håller med om allt.
Problemet är att det låter så tråkigt att jag säkerligen slutat träna för längesen om jag kört så lol
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 15:21   #34
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Jag har dragit på mig enormt mycket skador under de snart 30 år jag tränat seriöst. Trasiga diskar i ryggen, otaliga bristningar, avslitna muskelfästen och på senare år rena förslitningskador som artros i axlar, ont i knä och armbågar men även mental utbrändhet. Jag har dagligen smärta och problem av träningen (mest i ryggen) och tål stress väldigt dåligt efter min utbrändhet. Felen jag har gjort är att jaga vikter som en besatt, träna för tungt och hårt, och det faktum att oavsett hur skonsamt du tränar så kommer du få problem att köra på riktigt tunga vikter år efter år, jag känner ingen som satsat hårt och tränat tungt (riktigt tungt och hårt, SM nivå SL Strongman) som inte är mer eller mindre vrak i kroppen vid 50 års åldern. Skulle jag kunna backa och börja om skulle jag nog göra på följande sätt (eftersom du och även jag bara har muskelmassa som mål, styrkan sekundärt)

Extremt strikt utförande, gör en lätt vikt tung, 3-4 sek exentrisk fas och krama upp vikten.

Stega upp vikten, för att värma upp leder och muskler tex 20, 15, 15, 12, 8, 6 rep (vikten helt betydelselös, utan du stegar upp vad som känns bra för dagen med samma utförande i alla set)

Undvik helt övningar som känns fel eller gör ont, i mitt fall marklyft och knäböj har alltid gjort ont oavsett teknik.

Kör mest kablar och maskiner och variera så mycker du bara kan, kör aldrig samma övning 2 pass i rad.

Träna inte för mycket utan 10-15 arbetset/veckan per muskel räcker.

Tänk inte så mycket på progression och att jaga vikter (skapar prestationsångest och riskerar skador när tekniken blir lidande för den där extra repen) utan se till att få bra kontakt och kör seten till nära failur istället.


Bra inlägg som vanligt Mats !!

Fast jag är en räka jämfört med dig Mats så kan jag nog skriva under på detta. Behöver inte vara krångligare än så.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 15:28   #35
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Förutsatt att man är hyffsat noga med utförandet och inte har bråttom så bör man väl ändå tänka progression och "jaga vikter" åtminstone ett par år (3-5) i början av sin träningskarriär? Annars är väl risken stor att man stannar i utvecklingen långt innan man är i riskzonen för skador?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 15:42   #36
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Förutsatt att man är hyffsat noga med utförandet och inte har bråttom så bör man väl ändå tänka progression och "jaga vikter" åtminstone ett par år (3-5) i början av sin träningskarriär? Annars är väl risken stor att man stannar i utvecklingen långt innan man är i riskzonen för skador?
Jag tror att det riktiga vansinnet börjar för de flesta när man väl börjat stagnera i utvecklingen, det är också då man är uppe i vikter som är lättare att förstöra sig själv med.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 16:18   #37
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Nån mer än jag som är övertygad om att man kommer sitta i rullstol om 20 år efter att ha läst den här tråden?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 16:28   #38
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av dietmovement Visa inlägg
Vilka magövningar anser du att man bör hålla sig ifrån
Övningar som flekterar ryggraden, dvs, rundar den. Varför kan du läsa i intervjun med Stuart Mcgill här och här, flera av hans böcker finns även att läsa gratis online.

Citat:
Ursprungligen postat av dietmovement Visa inlägg
vilka anser du att man bör hålla sig till?
Statiska övningar, som olika varianter av plankan, utrullningar och benlyft. Men du kan även göra crunches säkra om du ligger på en bänk, håller nere skuldrorna som i en bröstpress och har dem precis i slutet av bänken, huvudet ska alltså vara utanför bänken och fötterna "fastkrokade" i bänken, gör sedan en crunch bakåt (tänk att du drar isär magen) och gå upp till startpositionen igen (ländryggen ska aldrig ha kontakt med dynan).
I denna så får du en bra excentrisk fas, vilket man inte får i vanliga crunches, och den är skonsam för ryggen.
Se bild nedan om du inte förstod min förklaring.

Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 17:56   #39
ziggekatten
Registered User
 
ziggekattens avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Höllviken
Inlägg: 101
Problemet är väl att mycket vill ha mer. Det finns alltid ett nytt PR att jaga. Jag har satt upp mål jag vill nå vid 50 och planen är att vidmakthålla så långt det går. Nu nådde jag ett mål i förtid och vad gör jag? Lägger en plan för att vidmakthålla? Nej, hjärnan säger så klart att jag skall sikta på 110 istället för 100. Men jag stod emot här. Jag har nu gått ner på lite mer högreps/underhåll och fokuserar på andra delar. Men fan vet hur lång tid det tar innan PR-jakten tar ny fart......
__________________
Mål innan jag fyller 50:
Bänk: 100kg, Böj: 150, Mark: 200, Press: 75
Just nu(49 år, 186cm@97kg): 107,5/152,5/202,5/60
ziggekatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 06:36   #40
dietmovement
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Övningar som flekterar ryggraden, dvs, rundar den. Varför kan du läsa i intervjun med Stuart Mcgill här och här, flera av hans böcker finns även att läsa gratis online.



Statiska övningar, som olika varianter av plankan, utrullningar och benlyft. Men du kan även göra crunches säkra om du ligger på en bänk, håller nere skuldrorna som i en bröstpress och har dem precis i slutet av bänken, huvudet ska alltså vara utanför bänken och fötterna "fastkrokade" i bänken, gör sedan en crunch bakåt (tänk att du drar isär magen) och gå upp till startpositionen igen (ländryggen ska aldrig ha kontakt med dynan).
I denna så får du en bra excentrisk fas, vilket man inte får i vanliga crunches, och den är skonsam för ryggen.
Se bild nedan om du inte förstod min förklaring.

Tack så mycket för länkarna, det är verkligen uppskattat. Jag ska läsa på under helgen.
dietmovement är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 07:51   #41
dietmovement
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Övningar som flekterar ryggraden, dvs, rundar den. Varför kan du läsa i intervjun med Stuart Mcgill här och här, flera av hans böcker finns även att läsa gratis online.



Statiska övningar, som olika varianter av plankan, utrullningar och benlyft. Men du kan även göra crunches säkra om du ligger på en bänk, håller nere skuldrorna som i en bröstpress och har dem precis i slutet av bänken, huvudet ska alltså vara utanför bänken och fötterna "fastkrokade" i bänken, gör sedan en crunch bakåt (tänk att du drar isär magen) och gå upp till startpositionen igen (ländryggen ska aldrig ha kontakt med dynan).
I denna så får du en bra excentrisk fas, vilket man inte får i vanliga crunches, och den är skonsam för ryggen.
Se bild nedan om du inte förstod min förklaring.

Nu har jag läst artiklarna och sett några youtubeklipp med Stuart McGill, ett intressant perspektiv. Om du orkar med så har jag några snabba frågor. En övning jag kör är cable wood chop/oblique twist (bifogar länk på övningen), tror du att även den bör uteslutas? Är Stuart McGills åsikter vad gäller detta något som är allmänt erkänt och accepterat bland de mer anatomiskt kunniga (fysioterapeuter, andra läkare mfl) eller är hans åsikt i minoritet? Adderar du någon vikt när du kör plankan osv? Jag har i allmänhet lite svårt för övningar där man inte kan addera externa vikter då jag aldrig läst något annat än att muskler växer av en progressiv ökning av motståndet.

https://i.pinimg.com/474x/24/53/7f/2...5a5a86d43a.jpg
dietmovement är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 09:40   #42
Pade
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 2 054
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Kolla ovanstående, enligt din beskrivning är det precis vad du söker.
Pade är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 19:10   #43
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Vad tror ni om att alltid använda bälte i knäböj?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)