Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-06, 19:35   #16
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Kör hex bar istället för mark/böj. Värm upp ordentligt innan du tränar, speciellt om du sitter mycket om dagarna. Jobba på att ha neutral rygg (ingen svank/tiltat bäcken).
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 06:33   #17
dietmovement
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Kör hex bar istället för mark/böj. Värm upp ordentligt innan du tränar, speciellt om du sitter mycket om dagarna. Jobba på att ha neutral rygg (ingen svank/tiltat bäcken).
Jag har ersatt vanliga marklyft med rak stång med marklyft med hexbaren, men endast funderat på att ersätta knäböj med hexbar. Vilka övriga benövningar kör du nu när du skippat knäböj? Kör du hexbaren på två olika sätt, ett sätt när du ersätter marklyft och ett rakare och mer knäböjlikt sätt när du ersätter knäböj i ditt träningsschema?

Senast redigerad av dietmovement den 2019-01-07 klockan 06:36.
dietmovement är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 07:39   #18
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av dietmovement Visa inlägg
Jag har ersatt vanliga marklyft med rak stång med marklyft med hexbaren, men endast funderat på att ersätta knäböj med hexbar. Vilka övriga benövningar kör du nu när du skippat knäböj? Kör du hexbaren på två olika sätt, ett sätt när du ersätter marklyft och ett rakare och mer knäböjlikt sätt när du ersätter knäböj i ditt träningsschema?
Det som verkar fungera för mig (som har ryggproblem efter tung styrketräning) är, förutom uppvärmning etc., att köra hex bar med höga handtag och ovanpå pallar som får upp stången ytterligare lite. Blir då ingen/liten tendens till ryggcirkus. Ska man gå på Stuart McRoberts rekommendationer räcker nog hex bar, men jag kör även bältesböj/hip belt squats. Står grensle över en stång inkilad i ett hörn (som T-bar row) och böjer med vikten hängandes under mig. Använder Ironminds super squat hip belt, även om Spuds Incs bälte nog hade varit enklare att hantera.

Video på Mike Tuscherer, jag lutar dock bak mer:

Senast redigerad av nukz den 2019-01-07 klockan 07:42.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 11:10   #19
ziggekatten
Registered User
 
ziggekattens avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Höllviken
Inlägg: 101
Hexbar marklyft och Zercher squats har gjort underverk för mig när det kommer till att lyfta tungt utan att mosa ryggen.
__________________
Mål innan jag fyller 50:
Bänk: 100kg, Böj: 150, Mark: 200, Press: 75
Just nu(49 år, 186cm@97kg): 107,5/152,5/202,5/60
ziggekatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 18:37   #20
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 656
Vad tror ni volymmässigt i veckan? Kan man nå större delen av resultaten med 3-5 set per muskelgrupp, 2-3 gånger i veckan?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 20:43   #21
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad tror ni volymmässigt i veckan? Kan man nå större delen av resultaten med 3-5 set per muskelgrupp, 2-3 gånger i veckan?
3 gånger i veckan bli 9-15 set, helt klart större delen av resultaten som är nåbara där.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 06:43   #22
dietmovement
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Det som verkar fungera för mig (som har ryggproblem efter tung styrketräning) är, förutom uppvärmning etc., att köra hex bar med höga handtag och ovanpå pallar som får upp stången ytterligare lite. Blir då ingen/liten tendens till ryggcirkus. Ska man gå på Stuart McRoberts rekommendationer räcker nog hex bar, men jag kör även bältesböj/hip belt squats. Står grensle över en stång inkilad i ett hörn (som T-bar row) och böjer med vikten hängandes under mig. Använder Ironminds super squat hip belt, även om Spuds Incs bälte nog hade varit enklare att hantera.

Video på Mike Tuscherer, jag lutar dock bak mer:
Mycket intressant. Ett stort tack för all information. Går det att se hela ditt träningsschema någonstans? Och bara för att dubbekolla, du kör alltså inte även benpress, benspark eller någon annan övning för quads och glutes?
dietmovement är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 06:44   #23
dietmovement
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av ziggekatten Visa inlägg
Hexbar marklyft och Zercher squats har gjort underverk för mig när det kommer till att lyfta tungt utan att mosa ryggen.
Intressant. Hur mycket vikt kan du köra med på Zercher Squats ungefär?
dietmovement är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 07:26   #24
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av dietmovement Visa inlägg
Mycket intressant. Ett stort tack för all information. Går det att se hela ditt träningsschema någonstans? Och bara för att dubbekolla, du kör alltså inte även benpress, benspark eller någon annan övning för quads och glutes?
Skulle inte lägga alltför stor vikt vid enskilda scheman, men sen ett tag tllbaka är det nåt åt push pull legs-hållet.

Typ: 1) Bänk, Militärpress, Tricepsextensions 2) Hexbar, sälrodd, bicepcurls 3) Bältesböj, glute ham raise, ev. extra lätt bänk, nacke. 4 dar i veckan.

Bältesböjen är som en portabel benpress/hack squat men utan samma risk att belasta ryggen, så nej det kör jag inte. Har bensparkat ibland men tycker inte det ger mig så mycket, kanske kör det igen nån gång. Kör sen ett tag tillbaka glute ham raise (finnen) assisterat med gummiband istället för bencurls. Möjligen att jag även borde lägga till lite unilaterala övningar.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 07:51   #25
ziggekatten
Registered User
 
ziggekattens avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Höllviken
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av dietmovement Visa inlägg
Intressant. Hur mycket vikt kan du köra med på Zercher Squats ungefär?
Jag är fortfarande i en progressionskurva, och igår körde jag femmor på 135 kg. Armbågsvärmare i neoprennär guld för armvecken.
__________________
Mål innan jag fyller 50:
Bänk: 100kg, Böj: 150, Mark: 200, Press: 75
Just nu(49 år, 186cm@97kg): 107,5/152,5/202,5/60
ziggekatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 09:16   #26
dietmovement
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av ziggekatten Visa inlägg
Jag är fortfarande i en progressionskurva, och igår körde jag femmor på 135 kg. Armbågsvärmare i neoprennär guld för armvecken.
Ok, jag ska testa övningen imorgon istället för vanliga squats och se hur det känns. Tack för tipset.
dietmovement är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 09:19   #27
dietmovement
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Skulle inte lägga alltför stor vikt vid enskilda scheman, men sen ett tag tllbaka är det nåt åt push pull legs-hållet.

Typ: 1) Bänk, Militärpress, Tricepsextensions 2) Hexbar, sälrodd, bicepcurls 3) Bältesböj, glute ham raise, ev. extra lätt bänk, nacke. 4 dar i veckan.

Bältesböjen är som en portabel benpress/hack squat men utan samma risk att belasta ryggen, så nej det kör jag inte. Har bensparkat ibland men tycker inte det ger mig så mycket, kanske kör det igen nån gång. Kör sen ett tag tillbaka glute ham raise (finnen) assisterat med gummiband istället för bencurls. Möjligen att jag även borde lägga till lite unilaterala övningar.
Ok, stort tack för alla svar! Jag ska läsa på mer om bältesböj.
dietmovement är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 06:10   #28
dietmovement
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 21
Mitt projekt vad gäller att byta ut vanliga knäböj (high bar) till något som känns mindre riskabelt för ryggen har nu kört igång. Jag har testat lite Zercher Squats nu och det kändes sådär vad gäller möjligheten att belasta tungt utan att det känns lite riskabelt för armbågsleden och fästena där, men det kanske helt enkelt är ovanan som talar. Nu tror jag att nästa övningar som jag ska testa är Hexbar Deficit Squats och Rear Foot Elevated Split Squats (eller vad man nu vill kalla dem).

https://www.youtube.com/watch?v=7LgVq_JLbKc

https://www.youtube.com/watch?v=LEBhQL1ntVo

https://www.youtube.com/watch?v=G_1gjHaIG8s
dietmovement är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 12:32   #29
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Jag som har ett flertal skador hade gjort detta om jag hade kunnat börja om med min nuvarande kunskap:

• Ligga på 8+ RM majoriteten av tiden, om inte alltid, och att inte använda en för hög volym, utan ligga runt 12-15 set i veckan för stora muskelgrupper.
• Undvika icke funktionella rörelseplan, som t.ex. bakom huvudet eller abduktion i det frontala planet över 80° med neutral eller inåtorterad överarm.
• Vara löjligt noga med att alltid ha ryggraden neutral när jag lyfter något.
• Köra bulgariska splitböj som min "huvudövning" för framsida lår, och sedan en bilateral, förmodligen frontböj, som komplement.
• Inte slarva med bålstabilitetsträningen och skrota magövningar som flekterar ryggraden.

Senast redigerad av Jhammar den 2019-01-10 klockan 12:34.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 12:42   #30
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Jag tror man kan utgå ifrån ungefär 15 set bänk 10 set böj 6-8 set mark i veckan. Utmanande set alltså. Justera uppåt eller nedåt beroende på vem man är. En liten tjej kan nog lägga till 5+ set på varje medan en tung stark snubbe kan ta bort ett par set.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)