Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-19, 21:41   #16
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av oldman Visa inlägg
Jag önskar att jag förstod ämnet bättre så att jag kunde uttrycka mig noggrannare. Men, jag tror det har med återhämtning att göra. Du bryter ner musklerna lite, ger dig själv tid att äta och vila innan nästa pass.

Om du istället kör 15 set per pass så bryter du ner musklerna till en sådan nivå att du helt enkelt inte hinner återhämta dig helt på en vecka. Om du nu inte går på steroider och bor i skafferiet. Men för oss vanliga människor är nog 15 set till failure lite väl mycket att återhämta sig från på en vecka.
Citat:
Results showed no significant difference between higher and lower frequency on a volume-equated basis.
Citat:
Thus, for a given training volume, individuals can choose a weekly frequency per muscle groups based on personal preference.
Jag upplever det som du säger, vetenskapen håller inte med. Jag "tycker" inte teorin håller med, inte empirin heller för den delen.

Vi vet att träningsdos/stimulans följer en flackande kurva med diminishing returns. Vi vet att proteinsyntesen bara är uppreglerad 16-48 timmar efter ett träningspass beroende på träningsgrad. Vi vet att återhämtningstiden ökar efter ett pass om volymen och/eller intensiteten ökar. Inget av ovanstående anser jag är särskilt förenligt med resultaten i studien.

Är total volym viktigt/viktigast? Ja, definitivt. Finns gott om gamla gubbar som blivit riktigt starka på att lyfta submaximalt och mycket per vecka, även om det är cementsäckar och plåttak de lyfter. Jag tror dock fortfarande på att hög frekvens kommer trumpa allt förutsatt att programmen är rätt designade för detta.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 21:48   #17
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Jag börjar bli mer och mer sugen på att snickra ihop ett högvolymsprogram där intensiteten och utmattningen på varje enskilt pass hålls låg, typ "greasing the grove" ä.

Vore underbart att slippa gå till gymmet, lägga en halvtimme per dag på kroppsviktsträning istället.
Lär ju vara skönt psykiskt om inte annat. Gå till gymmet och veta att man inte behöver pressa sig. Föreställer mig att man känner sig skönt uppmjukad efteråt också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 22:03   #18
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Lär ju vara skönt psykiskt om inte annat. Gå till gymmet och veta att man inte behöver pressa sig. Föreställer mig att man känner sig skönt uppmjukad efteråt också.
Vad bedömer du att pressa sig betyder för din träningsgrad?

Visualisera det utförligt även Bosse Bäver får gärna göra det och gärna hur cruising skulle se ut för er.

Det är av genuint intresse som gör att jag vill att ni berättar vad det betyder för er.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 22:26   #19
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Vad bedömer du att pressa sig betyder för din träningsgrad?

Visualisera det utförligt även Bosse Bäver får gärna göra det och gärna hur cruising skulle se ut för er.

Det är av genuint intresse som gör att jag vill att ni berättar vad det betyder för er.
När man fortsätter göra reps fastän man känner "fan vad jobbigt, jag vill lägga av".

I praktiken brukar det väl t ex bli de sista fem repsen om man kör tio reps till failure, men alla reps om man kör tre reps till failure.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-19, 22:53   #20
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
och gärna hur cruising skulle se ut för er.
Cruising skulle väl vara att man körde på som vanligt fast med 70 % eller lägre av vikten man har nu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 07:10   #21
Fysikalisk
Registered User
 
Fysikalisks avatar
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Jag börjar bli mer och mer sugen på att snickra ihop ett högvolymsprogram där intensiteten och utmattningen på varje enskilt pass hålls låg, typ "greasing the grove" ä.

Vore underbart att slippa gå till gymmet, lägga en halvtimme per dag på kroppsviktsträning istället.
Sheiko? Mestadels en bra bit från failure, fast en jädra massa set istället.
Fysikalisk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 08:37   #22
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
När man fortsätter göra reps fastän man känner "fan vad jobbigt, jag vill lägga av".
Pressa sig för mig

* Så tunga vikter att redan vid avlyft känns det vidirgt tungt
* Set till absolut failur (intensitet)
* Massor av set där de sista verkligen inte är kul längre (volym)
* Träna flera dagar i rad (frekvens)
* Proggresiv träning, där du ska slå det du gjorde sist

Oavsett vilken av dessa du väljer kommer träningen vara jobbig av olika anledningar. Kör du set långt från failur måste du köra en massa set istället, så då kommer tränigen kännas jobbig därför och du kommer behöva "pressa dig" mentalt för att avsluta det bra. Självklart måste du ju pressa dig om det ska hända något, 9 set/veckan en bra bit från failur kommer inte göra mycket. Så oavsett vilken av de ovan så får man nog känslan "fan vad jobbigt, jag vill lägga av" men av olika anledningar.

Senast redigerad av Mats J den 2018-12-20 klockan 08:40.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 12:30   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Pressa sig för mig

* Så tunga vikter att redan vid avlyft känns det vidirgt tungt
* Set till absolut failur (intensitet)
* Massor av set där de sista verkligen inte är kul längre (volym)
* Träna flera dagar i rad (frekvens)
* Proggresiv träning, där du ska slå det du gjorde sist

Oavsett vilken av dessa du väljer kommer träningen vara jobbig av olika anledningar. Kör du set långt från failur måste du köra en massa set istället, så då kommer tränigen kännas jobbig därför och du kommer behöva "pressa dig" mentalt för att avsluta det bra. Självklart måste du ju pressa dig om det ska hända något, 9 set/veckan en bra bit från failur kommer inte göra mycket. Så oavsett vilken av de ovan så får man nog känslan "fan vad jobbigt, jag vill lägga av" men av olika anledningar.
Fast jag tror frekvens och volym inte blir jobbig om man håller intensiteten tillräckligt låg. Tänk t ex att gå och bänkpressa 10 set och 10 reps med stången 7 dagar i veckan. Tror aldrig det skulle kännas riktigt jobbigt i musklerna. Fast det vore såklart långtråkigt, du kanske räknar in det i "jobbigt" också?

Sen sa jag aldrig att det skulle "hända något" att träna "ojobbigt", bara att det skulle vara skönt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 20:02   #24
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Är det bara jag som anekdotiskt inte stöder detta?

Alltså, jag vill påstå att 3 pass om 5 set bänk på en vecka leder till bättre resultat än 1 pass med 15 set bänk givet att allt annat är lika. Det makes sense teoretiskt också.
Om man vill bli bra på övningen och öka styrkan, kanske. Nu gällde det muskeltillväxt.

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Schoenfeld pumpar mest ut studier utan att tänka efter destomera. Kvantitet framom kvalitet.
Det är väl bra att det görs fler studier. Inte forskarnas fel att folk har svårt att tolka resultaten eller drar alldeles för stora växlar av enstaka studier eller analyser.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 21:56   #25
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Vad bedömer du att pressa sig betyder för din träningsgrad?

Visualisera det utförligt även Bosse Bäver får gärna göra det och gärna hur cruising skulle se ut för er.

Det är av genuint intresse som gör att jag vill att ni berättar vad det betyder för er.
Det skulle innebära att jag, typ som dio beskriver, körde submaximalt konstant och nästan aldrig tog ut mig, dvs alltid lämnade gott om reps i tanken. Fan vad behagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Om man vill bli bra på övningen och öka styrkan, kanske. Nu gällde det muskeltillväxt.



Det är väl bra att det görs fler studier. Inte forskarnas fel att folk har svårt att tolka resultaten eller drar alldeles för stora växlar av enstaka studier eller analyser.
Jag pratar muskeltillväxt, det är dessutom naivt att behandla muskeltillväxt och styrka som 2 helt orelaterade saker. Inte heller har jag svårt att tolka vad som skrevs, anekdotiskt håller jag bara inte med och jag förstår inte teorin bakom heller, vill du förklara?
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 09:40   #26
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Menno Henselmans analyserar:
https://mennohenselmans.com/training...alysis-review/
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 18:32   #27
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Finns ju lite olika grader av failure eller pressa sig till max.
Man kan göra reps tils det inte går längre 1-10, 11 gick inte. Det var slut vid en viss repetition. Sen kan man jogga hem och fortsätta bygga på huset eller vad det nu var man höll på med innan träningspasset.

Dropsets, 1-20 t ex, med calisthenics och ändring av tyngdpunkt/vinkel eller 2 buddies som lastar av stången kan man få alla reps att vara max, tills det blir stopp. 21 gick inte.

Totalt stop, är när man kryper ut ur gymet efteråt, om ens det går.
De som tränar för och avslutar eller avbryter Tour de France, går tills det tar stop, failure, bryt, nära nog självmord.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 21:14   #28
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Nån som under en lägre tid enbart kört progession vi ökad volym? Dvs bara ökat reps och set men inte vikt?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 21:44   #29
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Nån som under en lägre tid enbart kört progession vi ökad volym? Dvs bara ökat reps och set men inte vikt?
Över tid blir det på så sätt du har nått nära ditt max då blir det per automatik en tragglande med variationer i volym och vikt +/- 5% över tid. Årsvis kan fluktuationerna vara än större.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-01-07 klockan 21:46.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 23:22   #30
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Över tid blir det på så sätt du har nått nära ditt max då blir det per automatik en tragglande med variationer i volym och vikt +/- 5% över tid. Årsvis kan fluktuationerna vara än större.
Visst är det så, linjärt funkar ju av naturliga skäl inte hur länge som helst. Om man har ens en gnutta otålighet i sig dvs.

När jag tänker på det har iaf jag inte hört någon som faktiskt enbart ökat själva mängden och inte vikten.
Eller jo det har jag ju visst kom jag på medan jag skrev. De som enbart kör med kroppsvikten..

Äh, fock it. Svammlig tankegång på det hela.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)