Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-05-10, 21:37   #1
Winnerboy
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 3
Viktklasser

Hej. Jag är ny här på forumet men inte inom styrketräning. För 30 år sedan tävlade jag ett tag i styrkelyft men lade sedan av helt. Återupptog styrketräning för 8 år sedan och återupptog styrkelyftträning för ett år sedan. Nu senast tävlade jag i 74 kg klassen veteran50. Jag skulle vilja tillfälligt tävla i både 66 kg och 83 kg klassen. Vägde dryga 72 kg förra tävlingen utan att banta nämnvärt. Nu är frågan ska jag banta ner mig först o gå i den lätta klassen ett tag och sen äta upp mig till den tyngre eller tvärtom? Jag är 53 år. Undrar liksom vad som är vettigast i min ålder :-)
Winnerboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-10, 22:15   #2
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Vad har du att vinna på att banta ner dig? Kör på i klass -74 säger jag. Sätt fokus på att bli starkare och bättre. Bygga muskelmassa går långsammare när man är äldre så att banta eller tokäta vinner du inte så mycket på.

Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-11, 05:42   #3
Winnerboy
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Vad har du att vinna på att banta ner dig? Kör på i klass -74 säger jag. Sätt fokus på att bli starkare och bättre. Bygga muskelmassa går långsammare när man är äldre så att banta eller tokäta vinner du inte så mycket på.

Tapatalk
Jag bor på en mindre ort med en hel del styrkelyftande folk. Det finns en hel del veteranrekord att ta i viktklasserna jag nämnde och jag behöver lite delmål hela tiden för att hålla igång o ha motivation. Jag tävlade i 67,5 kg klassen när jag var ung så går jag ner 7 kg under en längre tid så blir jag ju lite deffad och fin oxå. Sen kan jag ju gå upp igen i långsam takt till strax över där jag är nu men med mera muskler istället. Behöver ju bara väga strax över 74 för att tävla i 83 kg klassen. Men min fråga var om det är bättre att gå ner först eller tvärtom?
Winnerboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-11, 19:39   #4
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av Winnerboy Visa inlägg
Jag bor på en mindre ort med en hel del styrkelyftande folk. Det finns en hel del veteranrekord att ta i viktklasserna jag nämnde och jag behöver lite delmål hela tiden för att hålla igång o ha motivation. Jag tävlade i 67,5 kg klassen när jag var ung så går jag ner 7 kg under en längre tid så blir jag ju lite deffad och fin oxå. Sen kan jag ju gå upp igen i långsam takt till strax över där jag är nu men med mera muskler istället. Behöver ju bara väga strax över 74 för att tävla i 83 kg klassen. Men min fråga var om det är bättre att gå ner först eller tvärtom?
Då anser jag att det är bättre att gå ned först. Försöka ta dom rekorden och känna på hur det fungerar kostmässigt att ligga i den klassen. Trivs du så kan du stanna kvar annars kan du sakta men säkert börja jobba dig uppåt i vikt igen. Är ju alltid skönast att träna på ett litet överskott av kalorier.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-12, 20:00   #5
Winnerboy
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 3
Tror kanske ändå att jag bygger lite mer styrka först och går upp nåt kilo. Tack för svar :-)
Winnerboy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)