Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-26, 18:53   #31
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
OK, på tisdag ska jag nog köpa den här. Den verkar jättefin; enda problemet är väl att den bara har två HDMI-ingångar, men då jag kommer ha ljudsystem+TV-spel inkopplat behöver jag nog inget mer. Nå, några invändningar?

Hur hade du tänkt koppla det?

Ska du låta bilden från TV-spelet gå via förstärkaren till TV:n? I så fall behöver du ju bara en HDMI-ingång på TV:n. Och kanske en till digitalbox, om du inte kör den via förstärkaren.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 20:08   #32
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Hur hade du tänkt koppla det?

Ska du låta bilden från TV-spelet gå via förstärkaren till TV:n? I så fall behöver du ju bara en HDMI-ingång på TV:n. Och kanske en till digitalbox, om du inte kör den via förstärkaren.
Ptja, fråga inte mig om tekniska saker.
Så få inkopplingar som möjligt är väl att eftersträva; vore rätt opti att kunna koppla hemmabiosystem, TV-spel och dator samtidigt utan att behöva byta efter behov.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 20:28   #33
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Ptja, fråga inte mig om tekniska saker.
Så få inkopplingar som möjligt är väl att eftersträva; vore rätt opti att kunna koppla hemmabiosystem, TV-spel och dator samtidigt utan att behöva byta efter behov.
Det kan kanske vara värt att tänka över innan du inhandlar något.

Hur du menar med att koppla allting samtidigt förstår jag inte ens.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 23:08   #34
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Det kan kanske vara värt att tänka över innan du inhandlar något.

Hur du menar med att koppla allting samtidigt förstår jag inte ens.
Jämför med nu; ett scartuttag; jag kan inte ha ikopplat mitt playstation och kabeln till datorn samtidigt, då jag har för få uttag i förhållande till sladdar. Allting ikopplat --> antal uttag > antal sladdar
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 15:57   #35
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jämför med nu; ett scartuttag; jag kan inte ha ikopplat mitt playstation och kabeln till datorn samtidigt, då jag har för få uttag i förhållande till sladdar. Allting ikopplat --> antal uttag > antal sladdar
Jaha, du tänker så. Självklart ska du inte behöva byta sladdar beroende på vilken apparat du vill använda.

Men just därför är det viktigt att tänka över vad du behöver innan du handlar. Tänk logiskt bara.. du sa till exempel att du skulle koppla ljudanläggningen i TV:ns HDMI-in. Vad får du ut av det? Ljudanläggningens ljud in till TV:n?

Det finns bra lösningar som involverar den kopplingen, men jag tror inte du har den kopplingen klar för dig.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-27, 22:05   #36
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Hur kopplar man annars ett surroundsystem till TV:n?
Det här t.ex:

Elegant designat hemmabiosystem med hög effekt på 500 watt och digital förstärkare som har blivit grundare för att passa bättre in under den platta tv:n. Komplett med 4 st pelarhögtalare i ny slimmad design samt en kraftfull centerhögtalare för en dynamisk och naturlig film- och musikåtergivning. Effekten är perfekt fördelad för att få den riktiga hemmabiokänslan, 70W/kanal till dom fem surroundkanalerna och 150W till subwoofern. Utrustad med USB plus för enkel anslutning av Media/MP3-spelare eller digitalkameror. HT-552TH har stöd för en mängd dekoders inklusive DTS, Dolby Digital, Dolby Prologic, Dolby Prologic II,DSP Sound Mode, XTS Pro och VSM.


# Totalt 500W (70W x 5 + 150W)
# Heldigital XTS-förstärkare
# HDMI 1080i Up-Conversion (Option)
# Progressive Scan
# USB Plus
# FM/AM-radio med RDS
# V.S.M (Virtual 10.1Ch Sound)
# Spelar upp DivX / DVD±RW/R / WMA / MP3 / JPEG

__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-28, 13:38   #37
myggan
mot 100 pannor
 
myggans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 940
Jag går själv i LCD tankar, nu när det är så billigt.

Funderar mellan Samsungs LE-40M86BD och Sonys KDL-40D3550AEP.


Båda känns som kvalitetsmässiga full hd apparater för en billig slant.
Samsungen har 3 HDMI ingångar och sonyn endast 2, men jag har inbillat mig att Sonys har lite vassare bild.

Nå, vilken skulle ni valt?
myggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-28, 15:16   #38
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hur kopplar man annars ett surroundsystem till TV:n?
Det här t.ex:

Elegant designat hemmabiosystem med hög effekt på 500 watt och digital förstärkare som har blivit grundare för att passa bättre in under den platta tv:n. Komplett med 4 st pelarhögtalare i ny slimmad design samt en kraftfull centerhögtalare för en dynamisk och naturlig film- och musikåtergivning. Effekten är perfekt fördelad för att få den riktiga hemmabiokänslan, 70W/kanal till dom fem surroundkanalerna och 150W till subwoofern. Utrustad med USB plus för enkel anslutning av Media/MP3-spelare eller digitalkameror. HT-552TH har stöd för en mängd dekoders inklusive DTS, Dolby Digital, Dolby Prologic, Dolby Prologic II,DSP Sound Mode, XTS Pro och VSM.


# Totalt 500W (70W x 5 + 150W)
# Heldigital XTS-förstärkare
# HDMI 1080i Up-Conversion (Option)
# Progressive Scan
# USB Plus
# FM/AM-radio med RDS
# V.S.M (Virtual 10.1Ch Sound)
# Spelar upp DivX / DVD±RW/R / WMA / MP3 / JPEG

Jaha, du köper ett sådant system (det var ju synd ) .
Då är det ju inte inte en ljudanläggning du kopplar till TV:n, det är en DVD-spelare. Du vill alltså ha bilden från DVD-spelaren till TV:n.

Innan sa du att du skulle koppla din ljudanläggning till TV:n. Och det verkade ju lite märkligt. Varför vill du ha ljudet till TV:n liksom. Ljudsignalen ska till högtalarna.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-28, 22:42   #39
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag förstår inte vad du pratar om. :/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 09:25   #40
Math
I'd hit me!
 
Maths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 195
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag förstår inte vad du pratar om. :/
Han menar att du ville koppla en signal från högtalarna till TVn istället för en signal från Tvn till högtalarna.
Math är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 13:23   #41
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag förstår inte vad du pratar om. :/
Då citerar jag mig själv:
"...just därför är det viktigt att tänka över vad du behöver innan du handlar."

PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 13:57   #42
Spec^
Titta mamma! En n00b
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Dalarna
Inlägg: 854
En LG tv skulle jag aldrig nånsin råda någon att köpa. De finns bara inte, riktiga skitsaker är vad det är.

Det enda vettiga köpet är en Panasonic PX80. Kostar under 10k på elgiganten, och hur den kan kosta så lite är ett mysterium för mig. Både brorsan och min kompis har den, den är verkligen helt über.

Gå in på www.minhembio.com och gör en sökning. Du kommer inte bli missnöjd!


Bilden på surroundet du postade, det har jag fast utan tallboy speakers bak. Låter riktigt fint, men är inte jag nån audiofil heller. Men för mina öron och kompisar som har vart här å lyssnat så duger det helt klart. Mitt kit kostade 4500 på onoff, men har för mig att det är prissänkt nu.
Spec^ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 14:20   #43
scum
omg jag kan ändra!!!
 
scums avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 24
vill ha (sony bravia e4000):


obs! stor bild: länk
scum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 14:49   #44
ocelot
Registered User
 
ocelots avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 46
Någon här som äger en Panasonic 42pz85? är intresserad av o köpa den.
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=284646
ocelot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-29, 15:43   #45
NiXPhoenix
Banned
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 243
Citat:
Ursprungligen postat av Spec^ Visa inlägg
En LG tv skulle jag aldrig nånsin råda någon att köpa. De finns bara inte, riktiga skitsaker är vad det är.

Det enda vettiga köpet är en Panasonic PX80. Kostar under 10k på elgiganten, och hur den kan kosta så lite är ett mysterium för mig. Både brorsan och min kompis har den, den är verkligen helt über.

Gå in på www.minhembio.com och gör en sökning. Du kommer inte bli missnöjd!


Bilden på surroundet du postade, det har jag fast utan tallboy speakers bak. Låter riktigt fint, men är inte jag nån audiofil heller. Men för mina öron och kompisar som har vart här å lyssnat så duger det helt klart. Mitt kit kostade 4500 på onoff, men har för mig att det är prissänkt nu.


Nu verkar Scratch ha riktat in sig på en LCD och jag förstår inte varför LG skulle vara sån skit?

Tvärtemot, de kör med bättre paneler i sina LCD-tvs än många andra, och man kan sitta i vilken ända av soffan man vill utan att färgerna förändras speciellt mycket, vilket tyvärr är fallet med andra populära märken.
Själv tycker jag det är rätt bra om man kan sitta i en fåtölj vid sidan om soffbordet och titta från rejäl vinkel, utan att bilden blir helt annorlunda mot att sitta i mitten av soffan.


Kan man förresten få det helt svart på kanterna med PX80? Alltså om man koller på en äldre tvserie eller kanske en film som visas i 2,35:1. Nån skrev att det blev grått då. :/ På förra versionen så gick det att få helt svart vet jag. Det kanske ligger dolt i en servicemeny...
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)