Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-08, 18:05   #1
MrXpert
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 183
Helkropp, plyometrisk, och stretching. Vilken ordning?

Kör helkroppspass med fokusövningar i bänk, frontböj, chins och stångrodd. Brukar lägga till lite armar, axlar och mage med. Har lagt in lite plyometrisk träning (bara fokus på att öka i spänst snarare än att mörda benen). Avslutar med lite stretching för hela kroppen då jag behöver det.

Vilken ordning hade ni kört? Kör för tillfället det jag skrev ovan, dvs styrketräning, hoppa och stretcha.
MrXpert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 18:25   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av MrXpert Visa inlägg
Kör helkroppspass med fokusövningar i bänk, frontböj, chins och stångrodd. Brukar lägga till lite armar, axlar och mage med. Har lagt in lite plyometrisk träning (bara fokus på att öka i spänst snarare än att mörda benen). Avslutar med lite stretching för hela kroppen då jag behöver det.

Vilken ordning hade ni kört? Kör för tillfället det jag skrev ovan, dvs styrketräning, hoppa och stretcha.
Personligen hade jag varvat lite, minns att jag läst (dock inte vart) att det finns poäng att köra plyo både före och efter styrketräning (varje upplägg var för sig då, inte plyo-styrketräning-plyo. Då tittade man främst på knäböj och "upphopp" på låda.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 20:04   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Plyo först eftersom skaderisken ökar då musklerna är trötta. Fast se till att du värmer upp ordentligt innan.

Dessutom kommer du inte kunna generera lika mycket kraft lika snabbt med trötta muskler, så det riskerar att bli lite suboptimal spänstträning om du kör plyo på redan trötta ben. Det kan kanske ge nåt för "spänstuthålligheten" om nu det begreppet ens existerar.

Men den typen av pass som ger "spänstuthållighet" faller nog under kategorin mörda benen, vilket du inte ville göra. Dvs det är inte tre-fyra övningar som du gör 3 set om 5-8 hopp i varje, och med lång setvila, och att det inte ens känns som att man gjort nåt då passet är över. Snarare att man kör ett gäng övningar i stil med "studshopp mot basketplankan tills man inte längre når upp till det märke man har som mål". Om du ändå gör detta så kommer troligen benstyrketräningen bli lidande eftersom du redan är trött då du börjar.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 20:09   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Personligen hade jag varvat lite, minns att jag läst (dock inte vart) att det finns poäng att köra plyo både före och efter styrketräning (varje upplägg var för sig då, inte plyo-styrketräning-plyo. Då tittade man främst på knäböj och "upphopp" på låda.
Det kan finnas en poäng med plyo efter att man kört några tunga knäböj, eftersom detta får igång nervsystemet och man kan hoppa lite högre under tio minuter eller så.

Kör man för många knäböj så man blir för trött i benen så väger tröttheten upp för CNS boosten. Kör man ännu fler böjar så får man problemet med förhöjd skaderisk.

Men en rejäl uppvärmning som innehåller några knäböj och några frivändningar låter opti tycker jag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)