Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Som topic - Gillar du att läsa manualer?
Ja, manualer är som porr för mig. 21 13.13%
Det går väl an, men jag lusläser dem inte. 39 24.38%
Nej för bövelen, manualer är värre läsning än Aftonbladet "Klick". 31 19.38%
Manualer är för n00bs, jag behöver dem inte. 64 40.00%
Handlar bara på Lidl och med dessa tyska kvalitetsvaror bifogas inga manualer. 5 3.13%
Antal röster: 160. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-12, 00:37   #1
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Gillar du att läsa manualer?

Dagens i-lands problem:

Igår kom min pappa hem med en ny "leksak", en sån där DVD-spelare med hårddisk som man kan lagra filmer på osv. Jag blev inte stormförtjust direkt - jag är till skillnad från min far teknikkonservativ och tycker att den gamla hederliga videobandspelaren fungerar alldeles utmärkt. Den vet jag i alla fall hur man hanterar.

"Läs nu manualen så du lär dig hur man spelar in" tyckte min pappa och slängde åt mig ett svartvitt häfte med en übertråkig och påstått pedagogisk text i en übertråkig layout på fem olika språk. Då slog det mig hur mycket jag faktiskt avskyr manualer. Jag vill att tekniska prylar, datorprogram, vitvaror etc ska vara så pass okomplicerade att jag förstår dem på direkten utan att behöva läsa på en massa. Andra i min närhet (ovan nämnde far till exempel...) ääälskar manualer och vill gärna veta precis allt om alla den nyinköpta varans funktioner.

Så, är manualer en "älska eller hata" företeelse?

//Kristin
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 00:40   #2
Gurk-Burk
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 249
Gillar verkligen inte att läsa manualer, mycket roligare att leka runt med t.ex. dvdspelaren tills man fattar hur den funkar...
Gurk-Burk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 00:41   #3
Metal_boy_
Registered User
 
Metal_boy_s avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 16 982
Det är skoj om det är en rolig pryl.
Metal_boy_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 00:46   #4
Kwon
<Walking Apocalypse>
 
Kwons avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: Krampusköping
Inlägg: 19 896
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift
Dagens i-lands problem:

Igår kom min pappa hem med en ny "leksak", en sån där DVD-spelare med hårddisk som man kan lagra filmer på osv. Jag blev inte stormförtjust direkt - jag är till skillnad från min far teknikkonservativ och tycker att den gamla hederliga videobandspelaren fungerar alldeles utmärkt. Den vet jag i alla fall hur man hanterar.

"Läs nu manualen så du lär dig hur man spelar in" tyckte min pappa och slängde åt mig ett svartvitt häfte med en übertråkig och påstått pedagogisk text i en übertråkig layout på fem olika språk. Då slog det mig hur mycket jag faktiskt avskyr manualer. Jag vill att tekniska prylar, datorprogram, vitvaror etc ska vara så pass okomplicerade att jag förstår dem på direkten utan att behöva läsa på en massa. Andra i min närhet (ovan nämnde far till exempel...) ääälskar manualer och vill gärna veta precis allt om alla den nyinköpta varans funktioner.

Så, är manualer en "älska eller hata" företeelse?

//Kristin

Haha, vid varje ny "pryl" så försöker jag alltid koppla in och förstå alla funktioner innan jag ens öppnar manualen.

Jag öppnar dock manualen när jag verkligen sitter fast. [Sista utvägen]

Gillar pryttlar med massa funktioner (som egentligen inte behövs).
__________________
Kwon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 00:47   #5
Piranha
Mannen, myten, legenden!
 
Piranhas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Suffer Island
Inlägg: 15 159
Nolmalt innan jag inhandlar en eletronisk produkt så har jag gjort såpass mycke research så jag redan kan den.
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 00:48   #6
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha
Nolmalt innan jag inhandlar en eletronisk produkt så har jag gjort såpass mycke research så jag redan kan den.
Yarr +1
__________________
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 00:50   #7
jakke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Kungsholmen
Inlägg: 3 009
Alltså det beror på.. Till en pryl behövs det i princip aldrig.. Dock behövs manualer när jag kodar sådant jag inte kan. Typ när jag skrev en C-labb och skulle forka processer.
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 00:52   #8
Mago
pot of tea? (_)IO
 
Magos avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Lund/Karlshamn
Inlägg: 2 451
Jag är mycket manlig. Trial and error.
__________________
Ströva fritt
Mago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 01:08   #9
Bolio
Förhudsuppviglare
 
Bolios avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~
Inlägg: 7 159
Citat:
Ursprungligen postat av jakke
Alltså det beror på.. Till en pryl behövs det i princip aldrig.. Dock behövs manualer när jag kodar sådant jag inte kan. Typ när jag skrev en C-labb och skulle forka processer.
Behöver man verkligen manualer för fork()?

Scriptkiddie!
__________________
“And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.”
― Friedrich Nietzsche
Bolio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 01:12   #10
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Det beror på vad det är för nått.... det enda jag bör läsa manualen till är ifall jag köpt ett nytt moderkort till datorn, annars är det inget annat.... är rätt teknisk av mig.

Men läser oftast manualerna bara för att ha nått att läsa ibland... bra läsning om man har tråkigt.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 01:15   #11
Zakath
Ich bin Bananatastic!
 
Zakaths avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 8 334
Det beror på, om det är någonting jag har köpt läser jag dem ofta med stort intresse, åtmistone de intressanta delarna. Men saker som videobandspelare och tv-manualer är bara bläääh
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 01:23   #12
jakke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Kungsholmen
Inlägg: 3 009
Citat:
Ursprungligen postat av bolio
Behöver man verkligen manualer för fork()?

Scriptkiddie!
Det var första gången.. Och det var i C.. Inge script här inte...Kan ju tex. vara bra att veta vilket PID som retuneras när man skapar childs etc.
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 01:31   #13
Bolio
Förhudsuppviglare
 
Bolios avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~
Inlägg: 7 159
Citat:
Ursprungligen postat av jakke
Det var första gången.. Och det var i C.. Inge script här inte...Kan ju tex. vara bra att veta vilket PID som retuneras när man skapar childs etc.
Behövs inga manualer för det.

gdb

disas main

=).
__________________
“And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.”
― Friedrich Nietzsche
Bolio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 01:35   #14
christian
Registered User
 
christians avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sthlm
Inlägg: 2 352
Ibland kan de iofs vara rätt bra att ha. T ex första gången man plockar isär (och ihop) en bärbar dator kan det vara lite struligt utan en, varför inte när man plockar ned en HP9550MFP á 100kg, ska lära sig köra lite forensics med encase för första gången, eller kanske köra en code-injection mha en ARP-poisioning för att leta lite rolig info?

Normalt sett brukar jag icke manualer, dock.
__________________
Citat:
Enligt diskrimineringsombudsmannen, DO, räknas stockholmare inte som en etnisk minoritet och kan därför nekas jobb med hänvisning till ursprunget.
christian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 02:22   #15
Jman
Registered User
 
Jmans avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Söder om Stockholm
Inlägg: 673
Normalt så kan man det mesta innan man köper produkten. Men det är något speciellt med en nytryckt extra tjock manual med med den där speciella doften och med löjligt många funktioner.
Specifikationer är det första jag kollar. Då får man en uppfattning om det är något nytt som man måste bekanta sig med. Oftast så räcker det att bläddra igenom lite snabbt för att få en uppfattning. Ibland så hittar man något som skiljer sig från andra liknande apparater, det lilla som behövs för att vinna en nördduell eller för att vara en überuser.
__________________
Min träningsjournal
Jman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)