Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-09-03, 20:51   #1
Noproblem88
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 49
Trött på att deffa. Tips på hur jag behåller vikten?

Resan började år 2013 och jag har sedan dess deffat mer eller mindre hela tiden. Jag började på 140kg år 2013, gick ner till 102kg på ett år. Sedan har jag pendlat mellan 94-114kg.

Jag blir stenhård mellan 90-95kg

Jag har också skapat en ful vana pga massa deffanden, nämligen hetsätning
Ni som har haft liknande problem, hur har ni löst situationen? Dvs att kunna behålla vikten konstant och inte hålla på att hetsäta.

Jag har kunnat behålla vikten ibland under en längre period, typ 3-4 månader, genom att väga mig dagligen och hålla koll på vad jag äter. Men så fort det blir sommar, då tappar jag kontrollen

Jag orkar inte deffa mera, idag väger jag 100kg och vill deffa en sista gång ner till 90kg, sedan är målet denna gång att behålla vikten tills graven kallar på en.

Tack på förhand!
Noproblem88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-03, 21:54   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Konditionsträning är kasst för viktnedgång, men oslagbart för att behålla en lägre kroppsvikt och kunna äta ordentligt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-03, 21:55   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
large and persistent increases in PA may be required for long-term maintenance of lost weight.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/oby.21986
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-04, 17:01   #4
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
En hög aktivitetsnivå och en kosthållning där fokus ligger på magert protein och grönsaker hjälper dig behålla vikten.

Men det är nog egentligen sånt alla (inkl. du) redan vet.

Vad jag tror många missar är den psykologiska biten. Jag menar, varför pendlar du i vikt? Om du börjar ta reda på det och om du börjar grotta i det och jobbar på det så tror jag du hittar ett svar som långsiktigt kommer hjälpa mycket mer :- )
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-05, 10:51   #5
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Konditionsträning är kasst för viktnedgång, men oslagbart för att behålla en lägre kroppsvikt och kunna äta ordentligt.
Hur kommer det sig att det är bra med konditionsträning för att man ska hålla vikten? Att skapa ett underskott med kondition borde ju även vara bra vid nedgång så länge man inte kompenserar med mera mat?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-05, 12:53   #6
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Hur kommer det sig att det är bra med konditionsträning för att man ska hålla vikten? Att skapa ett underskott med kondition borde ju även vara bra vid nedgång så länge man inte kompenserar med mera mat?
En anledning är att du inte ligger på ett underskott om du nyttjar konditionsträning för att "bara" behålla vikten. Ett underskott i sig själv påverkar din spontanaktivitet (NEAT) över dygnet genom att du rör dig mindre pga mindre energitillgång.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)