Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2006-01-06, 15:32   #1
Fatzo
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 62
Benhinnor / Muskler?

Hej,

Jag får smärta precis till vänster resp höger om skenbenet när jag går riktigt fort och verkligen pressar ut steget, är detta träningsvärk eller är det benhinnorna man får ont i? När jag pressar tårna uppåt spänner det i den muskeln som det gör ont i..

Får inga problem direkt när jag går i normal takt men så fort jag pressar steget så kommer det direkt, antingen under tiden som jag går eller dagen efter. Några tips?
Fatzo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 15:43   #2
blekfet2
Banned
 
blekfet2s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Boden
Inlägg: 3 843
du (jag hade) liksom många många andra har just detta problem, det finns massa poster om det här om du "orkar" söka.

Men vad som hjälpte för mig var inte att köpa nya bättre skor, utan enbart att stretcha vaderna/vristerna samt låren efter samt före varje promenad, funkar perfekt numera.!
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 15:50   #3
Fatzo
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av blekfet2
du (jag hade) liksom många många andra har just detta problem, det finns massa poster om det här om du "orkar" söka.

Men vad som hjälpte för mig var inte att köpa nya bättre skor, utan enbart att stretcha vaderna/vristerna samt låren efter samt före varje promenad, funkar perfekt numera.!

Tack för svar, men är man säker på att det är benhinnorna och inte musklerna på framsidan som är problemet? Vad är benhinnor? Tycker det är lite konstigt att jag aldrig får problemet när jag springer eller går utan bara när jag går extremt fort óch "spänner" benet.. men det kanske är så benhinnorna funkar...
Fatzo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 16:03   #4
Johnny
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 121
Ett alternativ är att det är kompartment syndrom. Dvs att musklerna sväller och trycker på muskelfascian, och därmed ger smärta.
Troligt eftersom du själv säger att det är bara då du spänner benet. Förmodligen så "lyfter" du foten lite extra mot underbenet när du tar ett steg, och då får dessa muskler arbeta extra.

Ingen absolut diagnos, bara ett alternatvi att ha med i bajhuvudet.
Johnny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-08, 12:13   #5
Nucleus
Registered User
 
Nucleuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: www.friskvardshuset.net
Inlägg: 252
Här finns lite info om compartments och olika operationer.

http://www.studentlitteratur.se/file...46_110-124.pdf

tråd om samma prob:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=58397
__________________
MITT gym http://www.friskvardshuset.net
Nucleus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)