Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-25, 01:59   #72946
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Jag syftade mer på att om en tjej är ensam, osäker, behöver bekräftelse så kan man lägga upp en instabild eller gör en uppdatering på facebook. Vad ska killen göra? Han kan gå ut och elda lite bilar om han vill ha "enkel bekräftelse", lägga upp en spegelbild på insta och förvänta sig uppskattning?
Är han vältränad och ser allmänt fräsch finns det väl inget som hindrar honom?
Testa lägga upp en bild där du lajjar med en gullig hund och du kommer få uppmärksamhet så det räcker och blir över
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad  
Gammal 2018-03-25, 02:01   #72947
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Är han vältränad och ser allmänt fräsch finns det väl inget som hindrar honom?
Testa lägga upp en bild där du lajjar med en gullig hund och du kommer få uppmärksamhet så det räcker och blir över
Alltså det är ju bara kolla på ceejay, han har under 500 följare. Det skulle få vilken random thot som helst att begå självmord om de låg på de siffrorna.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad  
Gammal 2018-03-25, 02:02   #72948
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av NilsZxx Visa inlägg
Ja, det är en förenkling för att göra det så lättförståeligt som möjligt utan att trassla in sig. Det är klart män tävlar med män (om reproduktionsmöjligheter), i dominanshierarkier (som jordan peterson tjatar om konstant), kvinnor tävlar med kvinnor för att få de bästa hanarna, män tävlar med män för att komma högt upp således få så många möjligheter som möjligt.

Hur pass välgrundat i studier det är vet jag inte, men när så välutbildade människor pratar om det så är det antagligen dags att börja fundera kring om det kanske stämmer.
Nu länkade du till saker som inte var ett svar på det jag skrev. Det var allmänna funderingar runt hur kvinnor söker en partner av Peterson; vilket inte alls hade med det jag skrev att göra.

Varför spenderar många killar så många timmar spelandes WoW? Det är inte en tävling som höjer deras status och gör dem mer attraktiva för kvinnor.
TranceII är inte uppkopplad  
Gammal 2018-03-25, 02:07   #72949
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av MojjMojj Visa inlägg
Kan du förklara vad du menar med: "gruppdynamik eller beteenden som är resultat av gener..."

Vet inte om jag missförstod vad du menade eller inte.
Att gener och beteenden som har uppkommit historiskt kanske resulterar i överraskande beteenden i nutid där det finns andra förutsättningar. Det är svårt att peka på en biologisk orsak och sedan säga hur folk agerar på instagram med tusentals följare på grund av det när det uppkommit för att hantera helt andra förutsättningar.
TranceII är inte uppkopplad  
Gammal 2018-03-25, 02:08   #72950
NilsZxx
Banned User
 
NilsZxxs avatar
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Nu länkade du till saker som inte var ett svar på det jag skrev. Det var allmänna funderingar runt hur kvinnor söker en partner av Peterson; vilket inte alls hade med det jag skrev att göra.

Varför spenderar många killar så många timmar spelandes WoW? Det är inte en tävling som höjer deras status och gör dem mer attraktiva för kvinnor.
Här visar du på att du inte förstått det hela.

Låt mig förklara, det ligger till såhär, av vad jag läst: Den "primitiva delen av hjärnan" - som drivs av reproduktion - känner inte till att det är WOW och att det inte ger dom status, den agerar bara på stimuli. Man är placerad i en värld av monster och andra spelare som försöker vara bättre än dig, fokus är då att döda monstren och fixa de bästa vapnen således bli bäst av dem alla - den reproduktiva delen av hjärnan tror såklart detta leder till status och ökade reproduktionsmöjligheter, i verkliga livet gör det de inte, men det bryr sig våra gener inte om, de bara motiverar dig till beteendet.

Frågar du en seriös wow spelare varför han är så besatt i det: "Jag gör det för att jag tycker är kul!" - Ja, men han förstår inte anledningen till varför det är kul, det är kul för att han får dopaminkickar av att avancera i spelet - att "klättra i status" - hans hjärna tror att det ger honom ökade reproduktionsmöjligheter, vilket motiverar beteendet.

Precis som om du frågar en tjej: "varför sminkar du dig" - "jaa för jag mår bra av det" - jaha och? Vadå mår bra av det? Varför mår du bra av det? Det finns en anledning till det, en biologisk sådan, under ytan, som man ej nödvändigtvis är medveten om då det är helt onödigt att veta de bakomliggande mekanismerna till beteendet, allt som är nödvändigt är att man agerar på det.
NilsZxx är inte uppkopplad  
Gammal 2018-03-25, 02:15   #72951
MojjMojj
Registered User
 
MojjMojjs avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Johanneshov
Inlägg: 409
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Att gener och beteenden som har uppkommit historiskt kanske resulterar i överraskande beteenden i nutid där det finns andra förutsättningar. Det är svårt att peka på en biologisk orsak och sedan säga hur folk agerar på instagram med tusentals följare på grund av det när det uppkommit för att hantera helt andra förutsättningar.
Det förstod jag och tack för förklaringen. Det jag var osäker på vad just "eller" i den meningen du skrev betydde för dig. Dvs, "gruppdynamik eller.."
__________________
With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
MojjMojj är inte uppkopplad  
Gammal 2018-03-25, 02:22   #72952
MojjMojj
Registered User
 
MojjMojjs avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Johanneshov
Inlägg: 409
Citat:
Ursprungligen postat av NilsZxx Visa inlägg
Här visar du på att du inte förstått det hela.

Låt mig förklara, det ligger till såhär, av vad jag läst: Den "primitiva delen av hjärnan" - som drivs av reproduktion - känner inte till att det är WOW och att det inte ger dom status, den agerar bara på stimuli. Man är placerad i en värld av monster och andra spelare som försöker vara bättre än dig, fokus är då att döda monstren och fixa de bästa vapnen således bli bäst av dem alla - den reproduktiva delen av hjärnan tror såklart detta leder till status och ökade reproduktionsmöjligheter, i verkliga livet gör det de inte, men det bryr sig våra gener inte om, de bara motiverar dig till beteendet.

Frågar du en seriös wow spelare varför han är så besatt i det: "Jag gör det för att jag tycker är kul!" - Ja, men han förstår inte anledningen till varför det är kul, det är kul för att han får dopaminkickar av att avancera i spelet - att "klättra i status" - hans hjärna tror att det ger honom ökade reproduktionsmöjligheter, vilket motiverar beteendet.

Precis som om du frågar en tjej: "varför sminkar du dig" - "jaa för jag mår bra av det" - jaha och? Vadå mår bra av det? Varför mår du bra av det? Det finns en anledning till det, en biologisk sådan, under ytan, som man ej nödvändigtvis är medveten om då det är helt onödigt att veta de bakomliggande mekanismerna till beteendet, allt som är nödvändigt är att man agerar på det.
Det är så jag förstår det av det jag läst och hört också. Eller iaf hur professorer inom dom områdena försöker förklara (på ett simpelt och lättförståeligt sätt) för oss dödliga hur det fungerar. Exemplen är inte intressanta sig själva. Vad exemplen försöker förklara är det intressanta.
__________________
With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
MojjMojj är inte uppkopplad  
Gammal 2018-03-25, 02:26   #72953
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av NilsZxx Visa inlägg
Här visar du på att du inte förstått det hela.

Låt mig förklara, det ligger till såhär, av vad jag läst: Den "primitiva delen av hjärnan" - som drivs av reproduktion - känner inte till att det är WOW och att det inte ger dom status, den agerar bara på stimuli. Man är placerad i en värld av monster och andra spelare som försöker vara bättre än dig, fokus är då att döda monstren och fixa de bästa vapnen således bli bäst av dem alla - den reproduktiva delen av hjärnan tror såklart detta leder till status och ökade reproduktionsmöjligheter, i verkliga livet gör det de inte, men det bryr sig våra gener inte om, de bara motiverar dig till beteendet.

Frågar du en seriös wow spelare varför han är så besatt i det: "Jag gör det för att jag tycker är kul!" - Ja, men han förstår inte anledningen till varför det är kul, det är kul för att han får dopaminkickar av att avancera i spelet - att "klättra i status" - hans hjärna tror att det ger honom ökade reproduktionsmöjligheter, vilket motiverar beteendet.

Precis som om du frågar en tjej: "varför sminkar du dig" - "jaa för jag mår bra av det" - jaha och? Vadå mår bra av det? Varför mår du bra av det? Det finns en anledning till det, en biologisk sådan, under ytan, som man ej nödvändigtvis är medveten om då det är helt onödigt att veta de bakomliggande mekanismerna till beteendet, allt som är nödvändigt är att man agerar på det.
Det var det som var min poäng. Nu är det såklart inte bara reproduktion som styr utan lek och tävlan har rätt mycket annat bakom sig också. Man skall trots kunna jaga/skaffa mat, försörja sig och överleva också och det behöver man också träna på. Sedan utforskar människan och har ett behov att flytta på sig.

Problemet är när man försöker få beteenden till bara enkel förklarad biologi blir att det ofta blir löjligt och extra löjligt blir det när det alltid bara är en biologisk (reproduktion) orsak till allt hela tiden.

Människan är ganska djup och även om det är primitiva saker som ligger till grund (föda, strida, familj, reproduktion) så har det lett det extremt skilda beteenden. Folk blir munkar och studerar filosofi eller bestämmer sig att hästsport är det som de vill dedikera livet till, eller whatever.

Senast redigerad av TranceII den 2018-03-25 klockan 02:27.
TranceII är inte uppkopplad  
Gammal 2018-03-25, 05:12   #72954
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Vänta lite, påstår ni att man inte får ligga mer av att ha hög status i WoW? Vad fan har jag sysslat med i alla år?!

Jag har skrivit massor med daten och har haft bra konversation, försöker att inte vara otålig inför daten, den är redan på onsdag men jag vill så gärna träffa henne igen..
Anton Fräs är inte uppkopplad  
Gammal 2018-03-25, 07:40   #72955
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Mitt ex levde också upp till din kravlista. Inte för att jag fattar varför just doktorshatt skulle vara ett "krav". Knappast så att alla som är såpass smarta väljer att doktorera.
Nej det är inget krav, men enklare med folk som har den bakgrunden då det är en ganska speciell livsstil att vara forskare. Har fö insett att jag gillar drivna kvinnor:

En tredjedel med doktorshatt.
En annan tredjedel framgångsrika egenföretagare.
Sen nån doktor och nån ekobymänniska.
Dryga tredjedelen har varit nationella mästare i sina respektive sporter.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad  
Gammal 2018-03-25, 08:37   #72956
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Nej det är inget krav, men enklare med folk som har den bakgrunden då det är en ganska speciell livsstil att vara forskare. Har fö insett att jag gillar drivna kvinnor:

En tredjedel med doktorshatt.
En annan tredjedel framgångsrika egenföretagare.
Sen nån doktor och nån ekobymänniska.
Dryga tredjedelen har varit nationella mästare i sina respektive sporter.
Varför gillar du drivna kvinnor?

Själv uppskattar jag drivna män för de brukar ha intressanta saker på gång vilket ofta leder till att jag kan lära mig om något och få trevliga diskussioner. Utöver de så brukar de ha förståelse för att jag (som gärna har en massa saker på gång) inte kommer att ha tid till dem varje dag och vecka för man måste ju lägga rätt mycket tid på karriär och äventyrande.

Någon efterhängsen jäkel som måste umgås varje dag, skaffa barn, ha en hemmafru och tror man behöver hjälp med att ta hand om sin ekonomi och beskyddas från hemska världen går fetbort.
chadd är inte uppkopplad  
Gammal 2018-03-25, 09:12   #72957
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Iakttagelse: Tonårstjejer tenderar att flockas runt specifika manliga idoler (baserat på utseende, även status kanske). Kvinnor tenderar att flockas runt topp 20 % i utseendeskalan enligt denna tråd(?).

Om vi tänker oss att utseendet är normalfördelat, eller fördelat jämnt mellan 1-100; kan exempelvis smink och andra skönhetsförbättrande detaljer göra att denna utseendefördelning blir mer komprimerad/kompakt för kvinnor, men ej för män?

Alltså att smink kan förflytta en 2:a till en 42:a osv för kvinnor men detta finns ej tillgängligt för män.
poppen11 är inte uppkopplad  
Gammal 2018-03-25, 09:39   #72958
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av poppen11 Visa inlägg
Iakttagelse: Tonårstjejer tenderar att flockas runt specifika manliga idoler (baserat på utseende, även status kanske). Kvinnor tenderar att flockas runt topp 20 % i utseendeskalan enligt denna tråd(?).

Om vi tänker oss att utseendet är normalfördelat, eller fördelat jämnt mellan 1-100; kan exempelvis smink och andra skönhetsförbättrande detaljer göra att denna utseendefördelning blir mer komprimerad/kompakt för kvinnor, men ej för män?

Alltså att smink kan förflytta en 2:a till en 42:a osv för kvinnor men detta finns ej tillgängligt för män.
Du överskattar män. Den manliga hjärnan har en mycket begränsad förståelseförmåga. Visserligen finns det en tendens att män föredrar att våldta yngre och "attraktivare" (som om det ens var en egenskap?), men det är i mångt och mycket en fråga om tillgång.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2018-03-25, 09:42   #72959
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Nepp. Extremt dålig ratio. Jag har fått frångå krav på doktorshatt.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Mitt ex levde också upp till din kravlista. Inte för att jag fattar varför just doktorshatt skulle vara ett "krav". Knappast så att alla som är såpass smarta väljer att doktorera.
Jag vet att det finns många snygga och grymt smarta kvinnor out there. Men p.g.a. just kravlistor och dealbreakers i form av etiketter så tror jag att män och kvinnor som egentligen letar efter varandra ibland går bet.

Till exempel definierar många smarta och snygga kvinnor som jag känner sig själva som feminister. Om man då ser rött och direkt tänker "manshat, Gudrun Schyman, håriga armhålor" så missar man garanterat att lära känna enormt många coola kvinnor. Om man är en hängiven antifeminist à la Nils så är det såklart troligt att ens värderingar krockar brutalt, men lite mer sansade och intelligenta människor brukar kunna föra en vettig dialog trots olika ståndpunkter. Jag fick frågan här på forumet en gång om varför jag är feminist. Jag beskrev min ståndpunkt och fick medhåll från snubbar som tidigare dissat allt som de tycker att feminism står för. På samma sätt finns det människor vars förklaringsmodeller av världen jag kanske inte håller med om, men som jag respekterar och gärna umgås med därför att de är intelligenta och öppna för att föra riktiga diskussioner. Att döma andra efter just etiketter utan att konversera och faktiskt ta reda på hur just denna individ resonerar tror jag är vanligt och hjälper mer än stjälper. Detsamma gäller såklart åt andra hållet - jag tror att tjejer som har "feministisk kille" på sin kravlista kan gå miste om snubbar som inte vill definiera sig som feminister men som har schyssta värderingar i linje med vad hon söker. Och just etiketter är f.ö. verkligen ingen garanti för bra värderingar, lex #metoo.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad  
Gammal 2018-03-25, 09:44   #72960
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av poppen11 Visa inlägg
Iakttagelse: Tonårstjejer tenderar att flockas runt specifika manliga idoler (baserat på utseende, även status kanske). Kvinnor tenderar att flockas runt topp 20 % i utseendeskalan enligt denna tråd(?).

Om vi tänker oss att utseendet är normalfördelat, eller fördelat jämnt mellan 1-100; kan exempelvis smink och andra skönhetsförbättrande detaljer göra att denna utseendefördelning blir mer komprimerad/kompakt för kvinnor, men ej för män?

Alltså att smink kan förflytta en 2:a till en 42:a osv för kvinnor men detta finns ej tillgängligt för män.
Jobbig värld när killar inte har möjlighet att tänka på hur de klär sig, assecoarer, sin frisyr, och ingen möjlighet att lägga nån make för att ändra sina drag. Oh wait..
chadd är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)