Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-21, 20:47   #16
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Har aldrig märkt skillnad av att äta en måltid per dag eller flera utspridda. Kanske innebär att väldigt lite protein krävs för muskeluppbyggnad, och att det till största del handlar om kalorier.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 21:22   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Tar detta hänsyn till bara kroppsvikt eller fettfr massa?
Total.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 22:00   #18
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har aldrig märkt skillnad av att äta en måltid per dag eller flera utspridda. Kanske innebär att väldigt lite protein krävs för muskeluppbyggnad, och att det till största del handlar om kalorier.
Finns det inte en hel del studier som tydligt visar på att mer protein (till en viss mängd) är effektivare?

Hur som haver är detta onekligen väldigt intressant och det vore spännande att jämföra ökningar mellan de som kör periodisk fasta och de som äter med få intervaller, samt även jämföra periodisk fasta med lågt protein intag vs högt sådant.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 22:26   #19
Klagarn
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 198
Citat:
Ursprungligen postat av Hanse Visa inlägg
Jag är tävlande kroppsbyggare och räknar ALLT protein. Vet ingen tävlande som inte räknar med allt.
Underbart..då kan du ju deffa på makaroner med ketchup och se hur bra det går
Klagarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 22:38   #20
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Underbart..då kan du ju deffa på makaroner med ketchup och se hur bra det går
Nu skriver du utan att ha hjärnan inkopplad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 22:39   #21
Klagarn
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 198
Hurså? Allt protein räknas ju..
Klagarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 22:55   #22
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Hurså? Allt protein räknas ju..
Även alla kolhydrater som i sin tur blir kalorier. Ska du upp i tillräckliga mängder protein från bara makaroner och ketchup (om vi dessutom felaktigt antar att makaroner har fullvärdigt protein) så skulle jag tippa på att kaloriintaget inte är optimalt för deff om man samtidigt vill tillgodose proteinintaget.

Edit: Som jämförelse skulle 130g protein motsvara 3650 kalorier om det enbart kommer från okokta makaroner och då räknar vi inte in ketchup. Det blir 1 kg fnösketorra och krasande makaroner utan ketchup.

Edit 2: Så för att få 130g protein från kokt pasta (utan ketchup) blir det ju lite mellan tummen och pekfingret ca 2.5 kg pasta och strax under 11k kalorier.

Förutsatt att jag inte gjort en tankevurpa någonstans.

Edit 3: I helvete heller att 2.5 kg pasta kan innehålla 11k kalorier.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-02-21 klockan 23:04.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 22:57   #23
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Hurså? Allt protein räknas ju..
Ingen har sagt att man bara skall äta icke-fullvärdigt. Bara att allt icke-fullvärdigt skall räknas med. Gör dig inte dum nu.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 23:07   #24
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Som jämförelse skulle 130g protein motsvara 3650 kalorier om det enbart kommer från makaroner och då räknar vi inte in ketchup.
Sådär, det där kan jag stå för. Åt helvete med alla edits jag höll på med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-21, 23:24   #25
Klagarn
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 198
Okej, allt protein ska räknas med. Inget jag har någon åsikt om. Sa bara att kroppsbyggare (i alla fall de jag vet om) inte gör det. Det är det vanliga vill jag påstå.
Klagarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-22, 00:10   #26
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Men om jag har 4 måltider spridda över dagen som jag nu normalt har med 0.55g per kg kv så blir det runt 150g protein. Om jag vill äta 200g, hur ska jag gå tillväga? Försöka trycka in en till måltid eller öka mängden i varje måltid?
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-22, 10:11   #27
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Okej, allt protein ska räknas med. Inget jag har någon åsikt om. Sa bara att kroppsbyggare (i alla fall de jag vet om) inte gör det. Det är det vanliga vill jag påstå.
Men vad menar du, att dem som loggar all mat i tex myfitnesspal i slutet sen drar av proteinet från totalen som kommit från ex ris eller pasta? Du har nog fått det om bakfoten har aldrig hört om någon som inte skulle räkna med allt
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-22, 10:33   #28
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Men om jag har 4 måltider spridda över dagen som jag nu normalt har med 0.55g per kg kv så blir det runt 150g protein. Om jag vill äta 200g, hur ska jag gå tillväga? Försöka trycka in en till måltid eller öka mängden i varje måltid?
Tryck in resten av prottet i sista måltiden så motverkar du muskelnedbrytningen optimalt inför nattens fasta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-22, 10:37   #29
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Hur vet du att det ökade proteinintaget i den måltiden går till minskad muskelnedbrytning och inte minskad nedbrytning i andra vävnader?

Det finns inga kända hypertrofiska effekter av att minska nedbrytning.

Citat:
We are unaware of any potential improvements with respect to skeletal muscle hypertrophy by strategies that suppress MPB.
http://www.mdpi.com/2072-6643/10/2/180/htm

Minskar man muskelnedbrytning "i onödan" kanske man till och med försämrar förutsättningarna för muskeltillväxt. Genom signaler på cellnivå känner kroppen av att det inte pågår någon speciell nedbrytning, så varför skulle den starta muskeluppbyggnaden? Gensvaret på proteinsyntesen på styrketräning är inte beroende av muskelnedbrytning, men den ständigt pågående proteinsyntesen kan mycket väl till viss del regleras efter vilken nedbrytning som pågår.

I stället är det muskeluppbyggnad man bör sikta på, och det gör inte någon skillnad på muskeluppbyggnaden av 40 eller 90 gram protein i en måltid. 40 gram protein innan sänggående upprätthåller muskeluppbyggnaden hela natten.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-22, 10:40   #30
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal Visa inlägg
Du har nog fått det om bakfoten har aldrig hört om någon som inte skulle räkna med allt
Det har jag. Majoriteten av alla byggare räknar bara proteinet från "proteinmat". Men det gör det inte till ett korrekt förfarande, och alla rekommendationer för proteinintag baseras på att man äter en blandkost och räknar alla källor. Räknar man bara rena proteinkällor som kött, fisk, osv, får man "för mycket" protein i den meningen att man får mer än man räknar med. Vilket i sig sannolikt inte är dåligt, men man går miste om bättre energigivare, om man har ett fixerat kaloriintag. Energigivare som hade gett bättre prestation i gymmet, större muskeltryck och kanske bättre hormonvärden.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)