Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-17, 22:04   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ökad risk för diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt, t ex.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-17, 22:08   #17
Fredron
Det är oklart
 
Fredrons avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 981
Citat:
Ursprungligen postat av Holabandola Visa inlägg
För att svara på rubriken så kan kroppen klockan.

Man hade tex placerat ett tiotal grottforskare i en grotta i över en veckas tid. De såg aldrig ljuset, de visste aldrig hur länge de sov när de sov eller hur lång tid som hade gått under dagen när de var vakna. De var helt nollade.
Det visade sig dock att de gick och la sig ungefär samma tid och vaknade efter en normal natts sömn. De följde även tiden och ljuset utanför, utan att veta om det var dag eller natt.
Så ja, kroppen har en biologisk klocka den följer.
Ja alla har en biologisk klocka men den stämmer inte riktigt överens med 24 timmar/dygn.
De flesta tester som jag har läst om har snarare rapporterat att det brukar röra sig om 20-30 timmars dygn, vilket blir ganska mycket i längden.
Fredron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 21:20   #18
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
En fråga om dygnsrytm och sömn:

Hur mycket kan man gå på hur man "känner"? Jag sover alltid 8h men om jag lägger mig 22 och vaknar 6 så känner jag mig verkligen SKIT den första kvarten och måste med våld slita mig upp ur sängen och in i duschen. Om jag däremot skjuter fram och i stället sover 24-8 så vaknar jag upp betydligt piggare. Säger detta något öht om vilken dygnsrytm som är bäst för mig? Det sägs ju att det finns vissa personer med "förskjuten dygnsrytm" men jag vet inte hur vanligt det är. Bör tilläggas att jag alltid varit en nattmänniska.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 22:00   #19
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
En fråga om dygnsrytm och sömn:

Hur mycket kan man gå på hur man "känner"? Jag sover alltid 8h men om jag lägger mig 22 och vaknar 6 så känner jag mig verkligen SKIT den första kvarten och måste med våld slita mig upp ur sängen och in i duschen. Om jag däremot skjuter fram och i stället sover 24-8 så vaknar jag upp betydligt piggare. Säger detta något öht om vilken dygnsrytm som är bäst för mig? Det sägs ju att det finns vissa personer med "förskjuten dygnsrytm" men jag vet inte hur vanligt det är. Bör tilläggas att jag alltid varit en nattmänniska.
Vaknar du av dig själv eller av väckarklocka? Man kan tydligen ha otur och vakna ur "fel" sömncykel och då ska man tydligen kunna känna sig tröttare än om man hade vaknat ur "rätt" sömncykel.

Sen är ju alla olika, vissa är alltid skitsega på morgonen och vissa inte :p

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ökad risk för diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt, t ex.
Typ 6 år gammal post men, tror man det beror på just matintaget nattetid (typ annat insulinpåslag, sämre matsmältning osv osv) eller "stereotypiska individen livsstil" (dvs de som käkar på natten lever generellt sett en mer ohälsosamt liv än de som käkar på "normala" tider?)?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-06-19 klockan 22:04.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 22:14   #20
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
En fråga om dygnsrytm och sömn:

Hur mycket kan man gå på hur man "känner"? Jag sover alltid 8h men om jag lägger mig 22 och vaknar 6 så känner jag mig verkligen SKIT den första kvarten och måste med våld slita mig upp ur sängen och in i duschen. Om jag däremot skjuter fram och i stället sover 24-8 så vaknar jag upp betydligt piggare. Säger detta något öht om vilken dygnsrytm som är bäst för mig? Det sägs ju att det finns vissa personer med "förskjuten dygnsrytm" men jag vet inte hur vanligt det är. Bör tilläggas att jag alltid varit en nattmänniska.
Av någon anledning är jag piggare om jag sover 6 timmar och vaknar klockan 7 än om jag sover 8 timmar men vaknar klockan 6.

N=1 studie som pågått ungefär 15 år.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 15:07   #21
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Vaknar du av dig själv eller av väckarklocka? Man kan tydligen ha otur och vakna ur "fel" sömncykel och då ska man tydligen kunna känna sig tröttare än om man hade vaknat ur "rätt" sömncykel.

Sen är ju alla olika, vissa är alltid skitsega på morgonen och vissa inte :p
Alltid väckarklocka för att jag inte ska sova bort 9+ timmar.

Jag tvingar mig alltid i sängs vid 22 trots att jag vill vara vaken längre, i hopp om att "bättre dygnsrytm" -> bättre hälsa, men om jag ändå känner mig som skit på morgonen kanske det inte är positivt för mig. Jag pluggar och arbetar flexibelt, så jag kan välja när jag ska vakna.

Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Av någon anledning är jag piggare om jag sover 6 timmar och vaknar klockan 7 än om jag sover 8 timmar men vaknar klockan 6.

N=1 studie som pågått ungefär 15 år.
Någon skillnad på energin sett över hela dagen då?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 15:11   #22
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Alltid väckarklocka för att jag inte ska sova bort 9+ timmar.

Jag tvingar mig alltid i sängs vid 22 trots att jag vill vara vaken längre, i hopp om att "bättre dygnsrytm" -> bättre hälsa, men om jag ändå känner mig som skit på morgonen kanske det inte är positivt för mig. Jag pluggar och arbetar flexibelt, så jag kan välja när jag ska vakna.



Någon skillnad på energin sett över hela dagen då?
Aldrig tänkte på det faktiskt. Men jag tror inte att jag upplever någon skillnad under dagen oavsett om jag sover 10 timmar eller 5 timmar. Är främst första timmarna det är märkbart.

Jag lever dock inte ett särskilt aktivt liv.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)