Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-12, 11:41   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Kreatin, men inte betain, ökar fosforkreatinnivåer och styrka

Citat:
We aimed to investigate the role of betaine supplementation on muscle phosphorylcreatine (PCr) content and strength performance in untrained subjects. Additionally, we compared the ergogenic and physiological responses to betaine versus creatine supplementation. Finally, we also tested the possible additive effects of creatine and betaine supplementation. This was a double-blind, randomized, placebo-controlled study. Subjects were assigned to receive betaine (BET; 2 g/day), creatine (CR; 20 g/day), betaine plus creatine (BET + CR; 2 + 20 g/day, respectively) or placebo (PL). At baseline and after 10 days of supplementation, we assessed muscle strength and power, muscle PCr content, and body composition. The CR and BET + CR groups presented greater increase in muscle PCr content than PL (p = 0.004 and p = 0.006, respectively). PCr content was comparable between BET versus PL (p = 0.78) and CR versus BET + CR (p = 0.99). CR and BET + CR presented greater muscle power output than PL in the squat exercise following supplementation (p = 0.003 and p = 0.041, respectively). Similarly, bench press average power was significantly greater for the CR-supplemented groups. CR and BET + CR groups also showed significant pre- to post-test increase in 1-RM squat and bench press (CR: p = 0.027 and p < 0.0001; BET + CR: p = 0.03 and p < 0.0001 for upper- and lower-body assessments, respectively) No significant differences for 1-RM strength and power were observed between BET versus PL and CR versus BET + CR. Body composition did not differ between the groups. In conclusion, we reported that betaine supplementation does not augment muscle PCr content. Furthermore, we showed that betaine supplementation combined or not with creatine supplementation does not affect strength and power performance in untrained subjects.
Amino Acids. 2011 Jul 9. Creatine but not betaine supplementation increases muscle phosphorylcreatine content and strength performance.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 11:55   #2
Insulinus
Lilla Guldlock
 
Insulinuss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Halmstad
Inlägg: 610
Kanske bara jag som inte hört om Betain tidigare utan fick leta lite!

Länkar in den här ifall fler är lika bortkomna som jag

http://en.wikipedia.org/wiki/Trimethylglycine
__________________
Allting ser illa ut om man kommer ihåg det.
Insulinus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 17:21   #3
Kung atlas
Registered User
 
Kung atlass avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Jag kan ha fel men betain är väl läkemedelsklassat idag.Säljs som medicin mot förhöjda homocysteinnivåer. Fanns i ganska många pwo för några år sedan bl.a. Rage och SKIP träningsaktivator
__________________
" sköt du ditt-så sköter jag mitt!
Kung atlas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-19, 15:35   #4
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Kung atlas Visa inlägg
Jag kan ha fel men betain är väl läkemedelsklassat idag.Säljs som medicin mot förhöjda homocysteinnivåer. Fanns i ganska många pwo för några år sedan bl.a. Rage och SKIP träningsaktivator
Bump!

Är det? Esapro V2 har betain i sig. Har det några sämre bieffekter?
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 19:41   #5
ilikeu
When I move U move
 
ilikeus avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 445
Om jag ska ta betaine och kreatin ihop, är det bäst att ta det på morgonen med frukosten eller direkt innan träning?

Tacksam för svar.
ilikeu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-02, 08:22   #6
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av ilikeu Visa inlägg
Om jag ska ta betaine och kreatin ihop, är det bäst att ta det på morgonen med frukosten eller direkt innan träning?

Tacksam för svar.
Kreatin tas upp bäst om du tar det efter träning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-02, 21:40   #7
ilikeu
When I move U move
 
ilikeus avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 445
Tackar. Det visste jag.

Men tänkte just när det innehåller betaine också.
ilikeu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 16:59   #8
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Hur kan man komma på tanken att jämföra kreatin med betain ?

Betain är en metyl-givare och skulle kunna bidra med metylgruppen när kroppen själv tillverkar kreatinet. Men vi vet redan att tar man kreatin ökar mängden i musklerna. Det har varit känt i träningsvärden sedan 1990-talet och i forskarvärlden långt tidigare.

Köra omvägen via betain verkar omständigt och ställer krav på folsyra etc.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)