Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-08-14, 17:34   #10426
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpio76 Visa inlägg
Förlåt om jag ställer en korkad fråga, men vad innebär det om man deffar?
Du ligger på ett kontrollerat kaloriunderskott med ett balanserat näringsintag för att skala av fett och bli, som kidzen säger, rippad. Som att banta, fast man har koll på vad man gör.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 17:40   #10427
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Om det är värt pengarna och ansträngningen att vara säker på att du får i dig optimalt med protein under 2-3kgs viktnedgång så kör hårt. Kan vara skönt att slippa oroa sig för det om inte annat, situationen är ju inte helt klar liksom

Jag tipsar om solrosfrön, billiga och galet rika på protein, strössla en näve över varje mål mat du ska käka (är dock sjukt fettrikt också)
Ja det var lite för mycket fett med tanke på att jag använder fett i form av creme fraiche för att göra måltiderna roligare. Finns det inte någon råvara som är skitbillig och väldigt proteinrik? :p Har ätit lite gröna linser förut men de är så fullsmockade med kolhydrater så blir svårt att få in så att det passar med dem också.

Antar att man får ersätta alla kolhydratskällor med lågt protein mot typ linser eller nått instället

Senast redigerad av smerk den 2017-08-14 klockan 17:47.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 17:46   #10428
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Ja det var lite för mycket fett med tanke på att jag använder fett i form av creme fraiche för att göra måltiderna roligare. Finns det inte någon råvara som är skitbillig och väldigt proteinrik? :p Har ätit lite gröna linser förut men de är så fullsmockade med kolhydrater så blir svårt att få in så att det passar med dem också
De tätaste proteinkällorna ligger på 25-30%, om du vill få i dig mer utan att vända dig till tillskott så kommer du tvr behöva öka på antingen kolhydrater eller fett på köpet.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 17:49   #10429
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
De tätaste proteinkällorna ligger på 25-30%, om du vill få i dig mer utan att vända dig till tillskott så kommer du tvr behöva öka på antingen kolhydrater eller fett på köpet.
Har hittat lösningen nu, blir att kombinera nån form av linser, kyckling och grönsaker. Det ger extremt mycket protein, och borde väl smaka helt OK antar jag..
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 17:53   #10430
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Finns ju nån bönpasta som innehåller typ 45% protein (http://www.risenta.se/produkter/ris-...ettuccine-gron). Billig tror jag dock inte den är.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 18:17   #10431
Skorpio76
Registered User
 
Skorpio76s avatar
 
Reg.datum: Aug 2017
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Du menar innebörden? Viktnedgång där man strävar mot att nå ''bra'' form skulle jag säga
Okej, i mitt huvud låter det mer som defensivt spel.
__________________
Novice Pethead
Skorpio76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 19:35   #10432
knooox
Registered User
 
knoooxs avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 509
Banta = viktnedgång utan hänsyn till vad vikten består utav.

Deffa = förlora kroppsfett och behålla musklerna.

Det är iaf min uppfattning om deff vs bant.
knooox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 05:27   #10433
Skorpio76
Registered User
 
Skorpio76s avatar
 
Reg.datum: Aug 2017
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av knooox Visa inlägg
Banta = viktnedgång utan hänsyn till vad vikten består utav.
Deffa = förlora kroppsfett och behålla musklerna.
Det är iaf min uppfattning om deff vs bant.
Oki, tack så mycket för informationen.
__________________
Novice Pethead
Skorpio76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 10:16   #10434
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Felmarginal på 3% enligt styrkelabbet (googla styrkelabbet fettprocent)
Vettefan om jag tror på den här sidan längre, har tappat lite vatten nu och ligger med felmarginal (+3%) på 9% kroppsfett. Någon här på brädan som ligger runt 10% så man vet hur det ser ut?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 10:22   #10435
DURN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vettefan om jag tror på den här sidan längre, har tappat lite vatten nu och ligger med felmarginal (+3%) på 9% kroppsfett. Någon här på brädan som ligger runt 10% så man vet hur det ser ut?
Kan tyvärr inte hjälpa dig med detta då jag inte har någon aning om hur 10 % ser ut. Tror även att 10% kan se väldigt olika "bra" ut beroende på hur mycket muskelmassa som finns därunder. Ett annat sätt att ha koll under deff är att kolla vågen, spegeln, mått och slutligen styrka på gymmet. Områden som inte syns så bra, såsom nedre/sidan av ryggen/svanken har jag helt enkelt greppet med fingrarna för att få en känsla för om fettet minskar eller inte.
DURN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 11:00   #10436
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vettefan om jag tror på den här sidan längre, har tappat lite vatten nu och ligger med felmarginal (+3%) på 9% kroppsfett. Någon här på brädan som ligger runt 10% så man vet hur det ser ut?
Här finns ungefärliga bildreferenser:

https://cronometer.com/help/misc/bodyfat.jsp

Hur det faktiskt ser ut är ganska individuellt men det går att få ett lätt hum utifrån att jämföra med andra. Testet säger att jag ligger på 10% men jämfört med bilderna ligger jag på 14-15. Kanske har det att göra med att man sträcker sig lite extra helt omedvetet när man mäter i badrummet?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 11:29   #10437
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Här finns ungefärliga bildreferenser:

https://cronometer.com/help/misc/bodyfat.jsp

Hur det faktiskt ser ut är ganska individuellt men det går att få ett lätt hum utifrån att jämföra med andra. Testet säger att jag ligger på 10% men jämfört med bilderna ligger jag på 14-15. Kanske har det att göra med att man sträcker sig lite extra helt omedvetet när man mäter i badrummet?
Har aldrig gillat just det exemplet med bilder dock, vissa bilder verkar vara avslappnade, andra spända. Vissa är inoljade och i optiljus, andra inte och i dåligt ljus. Jag är mycket närmare 9-10% än 14-15% iallafall

Senast redigerad av smerk den 2017-08-15 klockan 11:31.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 11:45   #10438
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har aldrig gillat just det exemplet med bilder dock, vissa bilder verkar vara avslappnade, andra spända. Vissa är inoljade och i optiljus, andra inte och i dåligt ljus. Jag är mycket närmare 9-10% än 14-15% iallafall
Jag håller med, men man tar vad man får liksom Isf låter det ju ändå som att ditt testresultat, med en marginal på 3%, kan stämma?

Kan inte grub eller sheo väga in här?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 12:30   #10439
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vettefan om jag tror på den här sidan längre, har tappat lite vatten nu och ligger med felmarginal (+3%) på 9% kroppsfett. Någon här på brädan som ligger runt 10% så man vet hur det ser ut?
"Tror inte på" är väl lite konstigt att säga, siffran bygger på en ekvation som visat sig ge ungefär 3% standardavvikelse på de 1023 män man testade. Klassisk regressionsanalys. Sedan kommer det stämma bättre på vissa och sämre på vissa.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 15:11   #10440
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vettefan om jag tror på den här sidan längre, har tappat lite vatten nu och ligger med felmarginal (+3%) på 9% kroppsfett. Någon här på brädan som ligger runt 10% så man vet hur det ser ut?
Enligt vågen på gymmet ligger jag mellan 8,4 och 14,4% beroende på om jag väljer Athletic eller Standard mode.

Gissningsvis ligger jag på den nedre delen av den övre halvan, alltså runt 11-12%.

Även formässigt ligger jag någonstans mellan bilderna på 9-10% och 14-15%.

Du kan ju slänga upp en bild i "gissa min fettprocenttråden" annars..
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)