Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-20, 11:40   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Chokladmjölk för återhämtning efter träning

Citat:
Background/objectives

Chocolate milk (CM) contains carbohydrates, proteins, and fat, as well as water and electrolytes, which may be ideal for post-exercise recovery. We systematically reviewed the evidence regarding the efficacy of CM compared to either water or other “sport drinks” on post-exercise recovery markers.

Subjects/methods

PubMed, Scopus, and Google scholar were explored up to April 2017 for controlled trials investigating the effect of CM on markers of recovery in trained athletes.

Results

Twelve studies were included in the systematic review (2, 9, and 1 with high, fair and low quality, respectively) and 11 had extractable data on at least one performance/recovery marker [7 on ratings of perceived exertion (RPE), 6 on time to exhaustion (TTE) and heart rate (HR), 4 on serum lactate, and serum creatine kinase (CK)]. The meta-analyses revealed that CM consumption had no effect on TTE, RPE, HR, serum lactate, and CK (P > 0.05) compared to placebo or other sport drinks. Subgroup analysis revealed that TTE significantly increases after consumption of CM compared to placebo [mean difference (MD) = 0.78 min, 95% confidence interval (CI): 0.27, 1.29, P = 0.003] and carbohydrate, protein, and fat-containing beverages (MD = 6.13 min, 95% CI: 0.11, 12.15, P = 0.046). Furthermore, a significant attenuation on serum lactate was observed when CM was compared with placebo (MD = −1.2 mmol/L, 95% CI: −2.06,−0.34, P = 0.006).

Conclusion

CM provides either similar or superior results when compared to placebo or other recovery drinks. Overall, the evidence is limited and high-quality clinical trials with more well-controlled methodology and larger sample sizes are warranted.
Chocolate milk for recovery from exercise: a systematic review and meta-analysis of controlled clinical trials. European Journal of Clinical Nutrition, 19 June 2018.

__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 13:26   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
CM provides either similar or superior results when compared to placebo or other recovery drinks.
Räcker gott och väl för mig
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 13:27   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Eller alla andra sportdrycker specifikt avsedda för ändamålet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 13:34   #4
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Eller alla andra sportdrycker specifikt avsedda för ändamålet.
Framgår det hur "sportdryck" är definierad i studien? Räknas tex vasslebaserad dryck/shake (oavsett om det är typ "färdiga kommersiella" eller en vanlig proteinshake) som sportdryck?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 14:49   #5
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Sportdryck brukar väl vara dryck med salt och kolhydrat, fast inte mer än 8% eller vad det nu är.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 16:25   #6
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Äter inte Ricky Bruch på Sibylla i dokumentären, bästa reklamen. Mycket bättre
än McDonald's.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 20:17   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag vill minnas att chokladmjölk var opti.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 20:21   #8
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Drick inte Pucko bara, det är dansk mjölk i den (något jag anser att man bör bojkotta)
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 20:34   #9
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Sportdryck brukar väl vara dryck med salt och kolhydrat, fast inte mer än 8% eller vad det nu är.
Vore ju verkligen att jämföra äpplen och päron i så fall. Att jämföra salt och kolhydrat med fett och protein

Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Drick inte Pucko bara, det är dansk mjölk i den (något jag anser att man bör bojkotta)
What? Är det inte Arla som ger ut Pucko? Huvudkontoret ligger i och för sig i Danmark nu tror jag.. Det förklarar namnet på produkten också :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 20:35   #10
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Chokladmjölk + Kakao + Chokladvassle (av någon sort) + coco-pops som post-workout.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 21:17   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Framgår det hur "sportdryck" är definierad i studien? Räknas tex vasslebaserad dryck/shake (oavsett om det är typ "färdiga kommersiella" eller en vanlig proteinshake) som sportdryck?
Det här är ingen studie, utan en genomgång av olika studier. I en av studierna dom refererar till jämfördes chokladmjölk med Endurox R4 och Gatorade t ex.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 09:00   #12
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
What? Är det inte Arla som ger ut Pucko? Huvudkontoret ligger i och för sig i Danmark nu tror jag.. Det förklarar namnet på produkten också :p
Stockholmare kallas drycken i Göteborg...
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 16:29   #13
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Vore ju verkligen att jämföra äpplen och päron i så fall. Att jämföra salt och kolhydrat med fett och protein
Det är den jämförelsen man gör. Och det är väl inget konstigt med att söka svaret på den frågan eftersom båda alternativen används i sportsammanhang.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 10:14   #14
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Born KA, Dooley EE, Cheshire PA, et al. Chocolate Milk versus carbohydrate supplements in adolescent athletes: a field based study. J Int Soc Sports Nutr. 2019;16(1):6. Published 2019 Feb 12. doi:10.1186/s12970-019-0272-0

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6373093/

Citat:
Abstract
Purpose
The purpose of this study is to translate laboratory-based research on beverage-based supplements to a naturalistic, field setting in adolescent athletes. To this end, we tested the effects of two commercially-available drinks on strength in a field-based setting with both male and female high school athletes completing a summer training program.

Methods
One hundred and three high school athletes completed the study (M age = 15.3, SD = 1.2; 70.9% male; 37.9% Afr. Amer.). Measures included a composite strength score (bench press + squat). Participants completed 1 week of pre- and post-testing, and 4 days per week of strength and conditioning training for 5 weeks. Participants were randomly-assigned to receive either CM or CHO immediately post-exercise.

Results
A 2 (group) × 2 (time) repeated measures ANOVA showed there was a significant main effect on time for increase in the composite strength score (p = .002, ŋp2 = .18). There was a significant interaction of composite strength score between groups, (p = .04, ŋp2 = .08). The CM group (12.3% increase) had significantly greater improvements in composite strength from pre- to post-test than CHO (2.7% increase). There were no differences in these results based on demographic variables.

Conclusion
This is the first study comparing the impact of CM and CHO on athletic outcomes in an adolescent population in a field-based environment. CM had a more positive effect on strength development and should be considered an appropriate post-exercise recovery supplement for adolescents. Future research will benefit from longer study durations with larger numbers of participants.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 10:56   #15
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 707
Hittade "High protein" chokladmjölk i Schweiz. Perfekt att ha i alperna
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)