Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-10-07, 14:06   #106
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Lustigt vad låg min hunger är på ätardagarna. När man fastar så är man hungrig och funderar på vad man ska äta nästa dag, men sen har jag känt mig väldigt nöjd redan efter lunch på ätardagen. Och då är det en helt normal frukost och normal lunch, inget binge-ätande.

Vet inte om den längre fastan gör att man blir mätt snabbare dagen efter eller om det mer är känslan av att få välja fritt vad man ska äta under en hel dag.
Dock äter jag mer kaloririk mat, vilket jag tror är bättre för VERKLIG mättnad än kalorisnål bukfylla. Denna teori har jag haft ett tag, då jag märkt att man kan äta tills magen står i 4 hörn och ändå vara hungrig under diet med lågkaloriföda. Problemet är att det är svårt att få utrymme för kalorität mat om man äter varje dag.

Intressant är det i alla fall.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 14:22   #107
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Lustigt vad låg min hunger är på ätardagarna. När man fastar så är man hungrig och funderar på vad man ska äta nästa dag, men sen har jag känt mig väldigt nöjd redan efter lunch på ätardagen. Och då är det en helt normal frukost och normal lunch, inget binge-ätande.

Vet inte om den längre fastan gör att man blir mätt snabbare dagen efter eller om det mer är känslan av att få välja fritt vad man ska äta under en hel dag.
Dock äter jag mer kaloririk mat, vilket jag tror är bättre för VERKLIG mättnad än kalorisnål bukfylla. Denna teori har jag haft ett tag, då jag märkt att man kan äta tills magen står i 4 hörn och ändå vara hungrig under diet med lågkaloriföda. Problemet är att det är svårt att få utrymme för kalorität mat om man äter varje dag.

Intressant är det i alla fall.
Kör inte varannan dag men har generellt en tendens att hoppa över måltider. Upplever ofta liknande om jag varken ätit frukost eller lunch att jag nöjer mig med samma middag eller till och med mindre. Detta även när jag gått flera dagar med ett mål om dagen.

Gällande bättre mättnad av kalorität mat håller jag med dig till 100%.Man känner sig "nöjd, mätt och belåten" snarare än "full i magen".
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 14:30   #108
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av söderkisen Visa inlägg
Kör inte varannan dag men har generellt en tendens att hoppa över måltider. Upplever ofta liknande om jag varken ätit frukost eller lunch att jag nöjer mig med samma middag eller till och med mindre. Detta även när jag gått flera dagar med ett mål om dagen.

Gällande bättre mättnad av kalorität mat håller jag med dig till 100%.Man känner sig "nöjd, mätt och belåten" snarare än "full i magen".
Jag upplever dock en viss skillnad i detta upplägg än det du beskriver, som är mer av 16/8 fasta.

Samtidigt så är jag ju rätt välgödd för tillfället, 12,5% bf ungefär, det brukar bli en avsevärd skillnad i hunger när jag kommer under 10%... så vi får se hur det känns sen.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 14:36   #109
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Lustigt vad låg min hunger är på ätardagarna. När man fastar så är man hungrig och funderar på vad man ska äta nästa dag, men sen har jag känt mig väldigt nöjd redan efter lunch på ätardagen. Och då är det en helt normal frukost och normal lunch, inget binge-ätande.

Vet inte om den längre fastan gör att man blir mätt snabbare dagen efter eller om det mer är känslan av att få välja fritt vad man ska äta under en hel dag.
Dock äter jag mer kaloririk mat, vilket jag tror är bättre för VERKLIG mättnad än kalorisnål bukfylla. Denna teori har jag haft ett tag, då jag märkt att man kan äta tills magen står i 4 hörn och ändå vara hungrig under diet med lågkaloriföda. Problemet är att det är svårt att få utrymme för kalorität mat om man äter varje dag.

Intressant är det i alla fall.
Själv blir jag aldrig hungrig när jag fastar. När jag däremot äter kan jag äta hur mycket som helst. Hunger känner jag dock sällan.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 14:50   #110
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Själv blir jag aldrig hungrig när jag fastar. När jag däremot äter kan jag äta hur mycket som helst. Hunger känner jag dock sällan.
Hungern man känner under fasta skiljer sig från känslan man har när man vill äta mer när man redan ätit, det håller jag med om. Faste-hungern är mycket mer hanterbar, vilket liksom är lite av poängen med t.ex periodisk fasta.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 16:25   #111
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Upplever samma sak, min aptit är i princip halverad jämfört med i vanliga fall. Och det är bra.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 18:18   #112
Edd
Registered User
 
Edds avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 76
kan det ha att göra med att magsäcken kryper en aning under fastan?
Edd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 20:09   #113
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Edd Visa inlägg
kan det ha att göra med att magsäcken kryper en aning under fastan?
Kan säkert spela roll. Störst skillnad sker nog dock via de hormonella förändringarna av ghrelin och leptin.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 14:53   #114
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Det Brad Pilon har skrivit om det här fast i en variant som är lättare att sälja in kan ju vara intressant för folket här att läsa.
Varje gång det passat in i livet att få in en eller ett par fastedagar så har kroppsvikten alltid krypit neråt.

En sak han nämnt någon gång som jag inte hittar vad han baserade det på just nu. Det är en spekulation att träning mitt i fastan skulle kunna störa (eller på annat sätt ändra svaret på) autofagin som uppstår under fasta. Hittar det bara nämnas i Eat Stop Eat Optimized.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 15:23   #115
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 612
Märkligt nog är jag inte alls så där sugen på att grisa i mig saker på ätardagarna. Det här känns spännande men jag är än så länge skeptisk till om det är något magic pill för att bli rippad.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 15:30   #116
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Märkligt nog är jag inte alls så där sugen på att grisa i mig saker på ätardagarna. Det här känns spännande men jag är än så länge skeptisk till om det är något magic pill för att bli rippad.
Ja aptitkontrollen är som sagt fantastiskt bra. Men det återstår ju att se om man blir rippad eller tappar alla muskler och blir smalfet istället
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 15:30   #117
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
En sak han nämnt någon gång som jag inte hittar vad han baserade det på just nu. Det är en spekulation att träning mitt i fastan skulle kunna störa (eller på annat sätt ändra svaret på) autofagin som uppstår under fasta. Hittar det bara nämnas i Eat Stop Eat Optimized.
Ketoner sjunker vid hård styrketräning iaf.

Kör 3 dagar utan mat & vatten istället. Manligare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 17:01   #118
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Ketoner sjunker vid hård styrketräning iaf.

Kör 3 dagar utan mat & vatten istället. Manligare.
3 dagar utan vatten är det ingen som ska prova. Direkt livsfarligt.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 20:33   #119
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Hur har dom senaste två dagarna sett ut matmässigt för dig Langster?

Lite nyfiken på vad fritt ätande innebär för dig.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 20:45   #120
Dajollee
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Ketoner sjunker vid hård styrketräning iaf.

Kör 3 dagar utan mat & vatten istället. Manligare.
Har nog att göra med att blodsockret stiger vid hård träning
Dajollee är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)