Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-08-06, 08:20   #46
Bulta
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 383
Har nu testat Netonnets budgetmodell Andersson AFR 2.0. Blev klart bättre pommes än med varmluft i Electrolux EOB100X. Lite större pommes verkar vara att föredra, då samma dilemma som i ugn uppstår, dvs att de blir för torra invändigt innan ytan hunnit bli krispig.

Senast redigerad av Bulta den 2017-08-06 klockan 08:23.
Bulta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-06, 09:04   #47
gyros
Registered User
 
gyross avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Tror den största skillnaden är att den ena är digital och den andra analog.
Sen lite småskillnader som vikt, gummifötter, och varmhållningsfunktion etc.

https://www.usa.philips.com/etc/phil...1/96,HD9220/26
Jag beställde precis en HD9641. Det tog emot eftersom jag egentligen ville ha den med större kapacitet.

Är det omständigt att göra maten i flera omgångar? Jag läste någonstans att man kanske behövde rengöra den emellan för att resterna inte ska bränna fast.
gyros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-06, 10:52   #48
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
OBH Nordica Actifry original. Är den något bra? Den har en sån där paddel som rör runt under tillagningen.
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-06, 11:38   #49
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av gyros Visa inlägg
Jag beställde precis en HD9641. Det tog emot eftersom jag egentligen ville ha den med större kapacitet.

Är det omständigt att göra maten i flera omgångar? Jag läste någonstans att man kanske behövde rengöra den emellan för att resterna inte ska bränna fast.
Lite omständigt är det ju, och tar längre tid, men det finns ett tillbehörsgaller man kan köpa så man lagar maten i två nivåer, då kan man köra 2-3 kycklingfiléer i botten och potatis ovanför. Om jag fortsätter använda min som jah gör nu skulle jag kunna överväga att köpa en till då vi är två i hushållet. Runt 1kg potatis går att köra men man får röra om desto fler gånger då...

Tycker den du köpte ser ut som den jag har, vilka är det som har större kapacitet?
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-06, 12:37   #50
gyros
Registered User
 
gyross avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Lite omständigt är det ju, och tar längre tid, men det finns ett tillbehörsgaller man kan köpa så man lagar maten i två nivåer, då kan man köra 2-3 kycklingfiléer i botten och potatis ovanför. Om jag fortsätter använda min som jah gör nu skulle jag kunna överväga att köpa en till då vi är två i hushållet. Runt 1kg potatis går att köra men man får röra om desto fler gånger då...

Tycker den du köpte ser ut som den jag har, vilka är det som har större kapacitet?
Av de 4 modeller jag kunde hitta på Philips hemsida så verkar det som att det bara var HD9240 som hade 1200g kapacitet.
gyros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-07, 12:44   #51
gyros
Registered User
 
gyross avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 82
Är det någon som har det grillpannetillbehöret som tycker att det är något att ha?

https://www.shop.philips.se/hushalls...er/p/HD9910_20
gyros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 15:59   #52
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Testade klyftpotatisar tidigare i veckan, blev riktigt bra. Lättskött maskin med, känns som man kommer nyttja denna frekvent under hösten
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 21:04   #53
Bulta
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 383
Kan rekommendera att förkoka potatis med bikarbonat. Har utgått efter http://www.seriouseats.com/recipes/2...er-recipe.html och varit mycket nöjd efter att ha gjort det i varmluftsugn.

Men i airfryern blir det än bättre. Perfekt, jämn krispig yta, och som också höll sig krispig länge, vilket de sällan gör.

Man kan för övrigt använda klart mindre olja än vad som står i receptet och få ett fint resultat. Jag kan också rekommendera att man har kastrullen på låg värme en stund efter man sköljt ur avkoket och torkar ut ytan på potatisen ordentligt innan man tillför oljan.

Senast redigerad av Bulta den 2017-08-11 klockan 21:06.
Bulta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-16, 17:29   #54
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Bulta Visa inlägg
Kan rekommendera att förkoka potatis med bikarbonat. Har utgått efter http://www.seriouseats.com/recipes/2...er-recipe.html och varit mycket nöjd efter att ha gjort det i varmluftsugn.

Men i airfryern blir det än bättre. Perfekt, jämn krispig yta, och som också höll sig krispig länge, vilket de sällan gör.

Man kan för övrigt använda klart mindre olja än vad som står i receptet och få ett fint resultat. Jag kan också rekommendera att man har kastrullen på låg värme en stund efter man sköljt ur avkoket och torkar ut ytan på potatisen ordentligt innan man tillför oljan.
Det tackar vi för, gjort enligt denna metod senaste 3 kvällarna och det blir helt klart den bästa potatisen jag någonsin ätit.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-17, 20:19   #55
wallemf
Registered User
 
wallemfs avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 137
Har själv beställt en Philips HD9220 idag, ska bli väldigt spännande :-).



Har väldigt bra erfarenhet från användande av AirFryer.
wallemf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 12:23   #56
gyros
Registered User
 
gyross avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 82
Har haft min i en vecka drygt nu. HELT fantastisk är den. Till och med torra bröstfiléer av kyckling som jag normalt sett aldrig lyckas med blev perfekt i denna utan att använda en droppe olja.
Kommer aldrig att använda stekpanna eller ugn igen
gyros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 13:16   #57
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av Bulta Visa inlägg
Kan rekommendera att förkoka potatis med bikarbonat. Har utgått efter http://www.seriouseats.com/recipes/2...er-recipe.html och varit mycket nöjd efter att ha gjort det i varmluftsugn.

Men i airfryern blir det än bättre. Perfekt, jämn krispig yta, och som också höll sig krispig länge, vilket de sällan gör.

Man kan för övrigt använda klart mindre olja än vad som står i receptet och få ett fint resultat. Jag kan också rekommendera att man har kastrullen på låg värme en stund efter man sköljt ur avkoket och torkar ut ytan på potatisen ordentligt innan man tillför oljan.
Får testa detta då =) Detta har ökat min potatisätning rejält, riktigt skönt som omväxling till pasta och ris, och jag blir dessutom mättare på potatis med tillbehör jämfört med t.ex. pasta som jag älskar att ha ost på.

Citat:
Ursprungligen postat av gyros Visa inlägg
Har haft min i en vecka drygt nu. HELT fantastisk är den. Till och med torra bröstfiléer av kyckling som jag normalt sett aldrig lyckas med blev perfekt i denna utan att använda en droppe olja.
Kommer aldrig att använda stekpanna eller ugn igen
Håller med, kycklingfile blir klockrent. Jag brukar ofta snabbt marinera mina fileer i soya, chilli, vitlök och vitpeppar innan stekning för lite extra smak, eller så kör jag bara med grillkrydda och lite soya.

Just nu ligger 500g kycklingfile och gottar sig i folie i väntan på att ett halvt kilo potatis och 400 pumpa ska bli klart . Till detta blir det en liten klick ketchup och en halvliter tzatziki gjord på fettfri yoghurt och utan olivolja.

900g är lite på gränsen till för mycket men rör man om några gånger under tillagningen så blir resultatet utmärkt.

Nöjd med mitt senaste IKEA inköp som är ett serveringsfat som jag använder som tallrik för att slippa fylla på när jag äter mina större middagar

Typ denna: Går i sjukt mkt mat i den: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30258946/
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 14:50   #58
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jag är så fördömt sugen på en airfryer efter den här tråden, speciellt efter kommentaren gällande torr kyckling som blir perfa.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 18:12   #59
wallemf
Registered User
 
wallemfs avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag är så fördömt sugen på en airfryer efter den här tråden, speciellt efter kommentaren gällande torr kyckling som blir perfa.
Du kommer inte ångra dig, kör!
wallemf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 02:39   #60
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag är så fördömt sugen på en airfryer efter den här tråden, speciellt efter kommentaren gällande torr kyckling som blir perfa.
Kop! Inte bara sparar man fett under deff (som kan anvandas till godare saker an steka i), det ar sjukt smidigt att bara slanga in en file pa 20 minuter och forbereda resten av maten i lugn och ro.

Rostad potatis blir sjukt god, speciellt med lite fett pa, men aven riktigt gott utan fett.

Dessutom tar den inte saa stor plats, den ar riktigt lattdiskad, gar snabbt att fa upp varmen pa den och sa vidare.

Sen jag inforskaffade min for ett par veckor sen har jag anvant den varje dag jag varit hemma.

Ska prova fiskpinnar nagon dag snart, och har aven potatiskroketter som jag ska ge mig pa. Har kort hash browns i den och dom blev ruggigt goda, dom slappte till och med fett jamfort med nar man tillfor fett nar man steker dom...

En fraga till er andra, vad kor ni for tid pa tinad, rumstempererad kycklingfile?
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)