Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-29, 22:13   #1
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
misslyckas med latsdrag.. Har ni förslag för att lyckas?

Jag orkar snart inte längre. Får inte skiten att fungera. Jag vet vad latsmusklerna sitter men det är bara armarna som blir ansträngda .. Börjar misstänka att jag har nån genetisk defekt...
Provat allt jag hittat på youtube ..kollat snart 10 timmar och hittar alltid någon ny info i varje video.
Det sista som verkade lovade va man skulle använda händerna som en "krok" och ha tummarna ovanpå stången .. och visualisera att man drar ner stången med armbågarna..
Gick till gymmet väldigt entusiastisk ,tänkte att "äntligen har jag fattat".
Sen blev jag besviken igen ..
Vet att jag har rätt form .. Kan inte se skillnad på vad jag gör eller random bodybuilder.
Sitter rätt .. Gör ALLT rätt enligt all info jag hittat .. men ändå blir det fel. Däremot känns det som jag får gains i armar och axlar .

Jag kan aktivera dom musklerna på ett sätt .. det är om jag håller händerna i sidorna på handdukstorken i badrummet och drar neråt .. Då vill fanskapen funka. Inte med några maskiner på gymmet, inte hantlar eller ngt.
Funderar på om andra muskler har tagit över funktionen dom ska ha egentligen , pga nån extrem förtvining och inaktivitet..

Hoppas ni har några bra tips på hur jag ska komma vidare. Är tacksam för alla förslag.

Senast redigerad av humancentipede den 2020-06-29 klockan 22:16.
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 22:15   #2
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 656
Kolla upp scapular pull ups, kan nog även göras i latsdragen. Bör hjälpa att aktivera lats
smerk är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 22:19   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ett förslag är att bara köra på med dina latsdrag. Dina lats kommer få träning även om du inte får kontakt, och även om du tycker att det mest verkar ta på axlar och armar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 22:25   #4
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Varför inte bara ersätta med chin-ups eller pull-ups, betydligt bättre övningar, är du för svag för flera reps kan du lägga till band och köra excentriska.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 22:34   #5
Vincente
Registered User
 
Vincentes avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 43
Vad har du för fattning?

Om du inte redan gjort det, sänk till lägsta möjliga vikt i magasinet.

Skickat från min GM1903 via Tapatalk
Vincente är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 23:32   #6
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Kör TUT och med lite sving så kommer du känna latsen.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 01:50   #7
Al3x
Registered User
 
Al3xs avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 77
Dra ned vikten med armbågarna, känn att dem leder rörelsen nedåt. Testa att kroka ut latsen så att du känner en stretch innan du börjar med rörelsen. Sedan kanske dragremmar också hjälper lite att få bättre kontakt i latsen eftersom det blir mindre fokus på underarmar/bicep.
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 05:17   #8
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
film?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 06:50   #9
Zrob
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Norrtälje
Inlägg: 107
Sänk vikten, det är svårt att hitta latsen när man har hög vikt för man måste spänna hela kroppen annorlunda, sen när du hittat rätt anspänning så kan du sakta höja vikten tills du kommer till gränsen där du börjar tappa kontakten igen.
Det funkar även bättre om du andvänder remmar eller krokar i händerna, då slipper du tänka på greppet och kan slappna av mer i armarna och dra med armbågarna lättare.
Zrob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 06:50   #10
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ett förslag är att bara köra på med dina latsdrag. Dina lats kommer få träning även om du inte får kontakt, och även om du tycker att det mest verkar ta på axlar och armar.
Detta!

Det kan ta tid att bygga upp mind muscle kontakten så att du faktiskt känner din muskel arbeta. Jag hade också ett helvete och provade tillslut att ha handen som en krok och vips åkte jag på golfarmbåge och kunde inte träna på ett år.

Fortsätt köra på, testa att hänga mer eller mindre bakåt med överkroppen och att försöka dra ihop skulderbladen och puffa upp bröstet. Ta mindre vikt och dra sakta ner men framförallt släpp vikten väldigt sakta så kommer det att börja suga i latsen till slut även om det tar tid.

Gör inte som byfånarna och svinga ner ultravikt med hela överkroppen utan sitt still och kör sakta, metodiskt och korrekt (snart kommer mothugg på vad som anses korrekt). Ge fan i att använda fingrarna som krokar. Du kan också testa dragremmar. Dom kopplar bort mer av armarnas involvering och brukar underlätta att känna av latsen.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 10:12   #11
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Drar du mot bröstet eller mot nacken? Jag föredrar att dra mot bröstet. Släpp fram axlarna helt på vägen tillbaka. Sen försöker du starta draget med hjälp av lats. Börja med riktigt låg vikt.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 10:31   #12
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Sträck inte ur armbågsleden helt, sträck inte ut axelleden helt heller, sträcket ska ske i latsen. Prova använda V-handtag, för mig är det lättare att få kontakt i ryggen med det. Luta dig lite lite bakåt i när du drar nedåt och räta ut kroppen på tillbakavägen. Kör 12-15 reps där du har full kontroll på vikten. Stanna till och squeeza 1 sek varje repetition. Kör 4-5 set och vila inte längre än 1,5 min mellan seten.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 22:35   #13
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Drar du mot bröstet eller mot nacken? Jag föredrar att dra mot bröstet. Släpp fram axlarna helt på vägen tillbaka. Sen försöker du starta draget med hjälp av lats. Börja med riktigt låg vikt.
Mot bröstet.. Många säger det är destruktivt göra latsdrag bakom nacken.. litar på dom. Det kanske har ett syfte som jag inte känner till, då är det ändå ingen idé.

Sänkte till 5kg, Kunde faktiskt känna muskler i ryggen som gjorde något då .. och inget i armarna.. Samma på 10kg .. på 15kg kopplades armarna in igen, då blev det samma som förut.. haha .. Latsmusklerna va borta. Fortsatte att köra 3x12 på 10 kg. Konstigt nog känns ryggmusklerna mer använda idag än förra gången när jag hade 40. .. Ska nog fortsätta på 10 ett tag till , och se om 15 funkar om nån månad ..
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 23:51   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Du kan ju testa att innan du gör dina latsdrag så gör du några scalpular pulldowns. Dvs håll i stången med helt raka armar under hela rörelsen. Släpp upp stången helt i toppläget och så drar du skulderbladen nedåt så långt du bara kan. Detta kan du göra för att aktivera rätt muskler och få till rätt koordination.

Ifall du får kläm på den rörelsen (scapular depression) så behöver du bara göra exakt likadant då du gör dina latsdrag/pullups fast du fortsätter aktivera och kontrahera samma muskler men du låter armbågarna böja sig så armarna dras längre bakåt. Dvs var inte för ivrig med att böja i armbågarna, låt detta ske av sig själv när du redan dragit skulderbladen så långt nedåt som möjligt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 16:20   #15
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 733
Sänk vikten, luta dig tillbaka lite grana och tank att du gör en back double biceps typ haj!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)