Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-01-19, 15:55   #136
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 617
Just nu:

Tar en kopp kaffe och sätter mig vid datorn. Går igenom ärenden och ser om de ska avskrivas eller om vi ska gå vidare med utredning. När ärendet är utrett skriver jag förslag till beslut.

Jag är domare men arbetar just nu inte med dömande utan på en tillsynsmyndighet.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-19, 16:30   #137
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Viss flexibilitet i nedan men avviker nog från svenssonliv i antalet arbetstimmar.

07:00: Revälj, väcker ungarna, kokar kaffe och kollar nattens mail på mobilen.
08:00: Första barnet i skola och andra på väg mot dagis, svarar på några jobbmail på mobilen eller tar ett internt call med teamet på språng. Eventuellt träning 7-8 om frugan tar barnen.
9-16: Arbetar intensivt från kontoret eller hemmakontoret. Äter vid desken men ibland blir det en promenad 15 min för att köpa lunch. Joggar milen hem om andan faller på, cykelpendlar under varmare delen av året.
16:00: Hämtar barnen om inte frugan hunnit före.
16-18: Svarar på mail, telefon och eventuellt lättare analys/produktion från hemmakontoret samtidigt som jag halvhjärtat underhåller barnen fram tills middagen måste lagas.
18-20: Middag med familj, umgänge och läggning av barn, undviker jobb så gott det går.
21-24: Jobbar från hemmakontoret eller umgås med respektive om arbetstrycket är lågt.

Funkar för mig och har hållit samma principiella struktur i 10+ år.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-19, 17:10   #138
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Viss flexibilitet i nedan men avviker nog från svenssonliv i antalet arbetstimmar.

07:00: Revälj, väcker ungarna, kokar kaffe och kollar nattens mail på mobilen.
08:00: Första barnet i skola och andra på väg mot dagis, svarar på några jobbmail på mobilen eller tar ett internt call med teamet på språng. Eventuellt träning 7-8 om frugan tar barnen.
9-16: Arbetar intensivt från kontoret eller hemmakontoret. Äter vid desken men ibland blir det en promenad 15 min för att köpa lunch. Joggar milen hem om andan faller på, cykelpendlar under varmare delen av året.
16:00: Hämtar barnen om inte frugan hunnit före.
16-18: Svarar på mail, telefon och eventuellt lättare analys/produktion från hemmakontoret samtidigt som jag halvhjärtat underhåller barnen fram tills middagen måste lagas.
18-20: Middag med familj, umgänge och läggning av barn, undviker jobb så gott det går.
21-24: Jobbar från hemmakontoret eller umgås med respektive om arbetstrycket är lågt.

Funkar för mig och har hållit samma principiella struktur i 10+ år.
Vad gör du om du jobbar 8-24
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-19, 17:35   #139
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Funkar för mig och har hållit samma principiella struktur i 10+ år.
Imponerande, hade jag aldrig klarat. Idag hade jag en liknande dag. Kom in på jobbet kl 09:00, tog en timme lunch ute i solen på en parkbänk och en halvtimme paus framför datorn på kontoret till middag. Annars jobbade jag till 22:30 på kvällen. Är riktigt seg efter en sådan dag, hade inte pallat särskilt många veckor att jobba 12h effektiv arbetstid per dag.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-19, 21:22   #140
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Vad gör du om du jobbar 8-24
Inte riktigt så illa, men visst är jag alltid tillgänglig och mailen på mobilen har jag ju koll på även under helg. Kör dock någon timmas kvalitetstid med barnen varje kväll, tar även pauser och kör till deras aktiviteter etc. Har relativ frihet då jag inte direkt har några interna tider att passa och kan i princip jobba när och där jag vill samt att Covid snabbt rensade upp många ineffektiva fysiska möten (en av få ljusglimtar). Kvällspasset är ju också avhängigt vad som behöver levereras, ibland kan det bli Netflix 20-24 och ibland jobb 20-03.


Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Imponerande, hade jag aldrig klarat. Idag hade jag en liknande dag. Kom in på jobbet kl 09:00, tog en timme lunch ute i solen på en parkbänk och en halvtimme paus framför datorn på kontoret till middag. Annars jobbade jag till 22:30 på kvällen. Är riktigt seg efter en sådan dag, hade inte pallat särskilt många veckor att jobba 12h effektiv arbetstid per dag.
Ofta jobbigare när man gör det som en enstaka avvikelse eftersom det då ofta är utfallet av en tillfällig arbetstopp, deadline och mycket stress samt frustration involverat. När det är rutin så sitter det i ryggmärgen och man har byggt sin livslogistik runt det och slipper oftast den värsta stressen (det som sliter ut en). Nyckeln för mig är 7 timmars sömn, begränsa helgjobb och få in träning, kryper det ner mot 4-5 timmar sömn så tryter både humör, tålamod och kvalitet på efterföljande arbete. Jag är även delägare och har varit med och byggt verksamheten, så utöver lön och bonusar så har jag även långsiktiga incitament i verksamheten. Sedan är det oavsett en livsstil som passar långt ifrån alla.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-19, 22:35   #141
muddler
Lekfarbror
 
muddlers avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Värmdö
Inlägg: 7 717
Fan den här tråden gör mig bara deppig... har det ju inte direkt bättre själv bör tilläggas, men jobbar på att få iväg mitt arsle utomlands och iaf se något lite roligare
__________________
Triceps är en förkrümpt hästsko

Träning och grejer

Muddler läser ferdinand!
muddler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-19, 22:43   #142
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av muddler Visa inlägg
Fan den här tråden gör mig bara deppig... har det ju inte direkt bättre själv bör tilläggas, men jobbar på att få iväg mitt arsle utomlands och iaf se något lite roligare
Hehe ja, man blev inte så sugen på att jobba direkt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 03:13   #143
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av muddler Visa inlägg
Fan den här tråden gör mig bara deppig... har det ju inte direkt bättre själv bör tilläggas, men jobbar på att få iväg mitt arsle utomlands och iaf se något lite roligare
Tycker jag du helt klart ska göra! Finns så mycket möjligheter där ute, vi svenskar är bra på engelska och går hem nästan överallt där det är en internationell miljö. Lite beroende på vilken bransch man är i kan det bli bingo lönemässigt också, räcker ju med att åka till Danmark/Norge så är lönen betydligt bättre. Söker man sig sen till en plats med låg skatt kan de dra iväg ännu mer. Skulle säga att undantaget är om man startar egen firma, då är hemma-marknadsfördelen stor samt att konkurensen är ofta inte så hög i Sverige.
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2022-01-20 klockan 03:14.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 09:00   #144
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Tycker jag du helt klart ska göra! Finns så mycket möjligheter där ute, vi svenskar är bra på engelska och går hem nästan överallt där det är en internationell miljö. Lite beroende på vilken bransch man är i kan det bli bingo lönemässigt också, räcker ju med att åka till Danmark/Norge så är lönen betydligt bättre. Söker man sig sen till en plats med låg skatt kan de dra iväg ännu mer. Skulle säga att undantaget är om man startar egen firma, då är hemma-marknadsfördelen stor samt att konkurensen är ofta inte så hög i Sverige.
Dessutom är det ofta lättare än vad man tror om man inte har barn eller respektive som är hemmakär, i synnerhet inom EU. Beror givetvis lite på utbildningsbakgrund och kompetens, men på vårt London-kontor har vi närmare 20 nationaliteter och många av dessa unga människor har jobbat kors och tvärs över världen. En helt annan syn på möjligheterna att röra sig internationellt. Sedan underlättar det väl att de flesta storstäderna utanför Sverige har en fungerande hyresmarknad och få under 40 äger sina hem, så man säger upp sitt hyreskontrakt och vid behov anställning i t.ex. London och hittar något nytt i t.ex. Amsterdam, Berlin eller Barcelona. Man rättar mun efter matsäck när det kommer till lön och kostnader, till skillnad från i Sverige där det känns som att varje 25-åring som fått sin första anställning direkt ska bunkra för kontantinsats till bostad, pensionsspara och planera rigoröst för framtiden.

Senast redigerad av Dk1ng den 2022-01-20 klockan 09:05.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 09:08   #145
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 705
Stämplar in
Kollar om jag har några mail att svara på
Väntar på ordrar att läsa in I SAP eller diverse mail från kunder eller logistikavdelningen att svara på
Gör någon rapport eller tar fram några siffror ibland om chefen vill ha
Surfar kolo och har mycket dötid för det mesta under dagen
Går hem


Lättförtjänta pengar, men trist. Trodde jag skulle byta upp mig lite när jag tog jobbet, men blev helt tvärtom (förutom lönen).
Hoppas kunna hitta något annat I Schweiz istället lite senare
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2022-01-20 klockan 09:16.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 09:14   #146
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Stämplar in nån gång mellan 5:20-5:30 oftast
Kollar vilka batcher som går och tar reda på vilken fas vi är i.
Rengör lite produkter i våra kärl, oftast är jag först på plats.
Kollar om det kommit något mail.
Fortsätter med våra batcher, kan vara rengöring, torkstarter eller start av batch.
Lunch nån gång mellan 9:30-11.
Fortsätter processerna med batcherna
Surfar en del.
Slutar runt 14:30.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 15:26   #147
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Jag är även delägare och har varit med och byggt verksamheten, så utöver lön och bonusar så har jag även långsiktiga incitament i verksamheten. Sedan är det oavsett en livsstil som passar långt ifrån alla.
Där kom svaret! Egenföretagare och entrepenörer gör verkligen precis allting i vissa faser. Nu säger du förvisso att du har gjort såhär i tio år så bolaget är väl knappast i någon uppstartsfas men oavsett jobbar man för tre. Handlar ju också mycket om att bara bekräfta sådant andra inte kan/törs göra utan att fråga först. När jag hade eget brukade jag sätta av hela förmiddagen på måndagen till att beta av den fysiska kön av anställda som ringlade sig till mitt skrivbord

Kan rekommendera att läsa Four hour work week. Den lovar mycket och jag tyckte egentligen inte boken var någon vidare, varken ifråga om skrivstil eller generellt kring vad han ville få sagt, men vissa tankesätt/knep tog jag ändå med mig.

Sedan gällande arbetstid så tycker jag att det är väldigt tydligt hur jävla mycket rika personer jobbar. Pöbeln/vänstern/kommunister brukar ju ofta lägga upp det som att de fått allt gratis osv. men när jag var i kontakt med olika affärsänglar för ett par år sedan så var det inget konstigt att det trillade in mail mitt i natten, en lördageftermiddag osv.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 23:40   #148
PythonDev
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2022
Ort: Strax norr om Stockholm
Inlägg: 3
En till egen företagare här.

Vaknar 09, gör kaffe åt mig och sambo.
Sitter på kontoret (hemma) och knackar till c:a lunch. (kodar python, snickrar ihop saker i cloudtjänster)
Gymmar 1h nån gång innan lunch (rummet bredvid kontoret)
Dusch, sen lunch c:a 13:30
Sitter och knackar några timmar till.
Middag c:a 17:30
Serier, mer knack el dyl under kvällen beroende på dagsform.
Kvälls-protteshake / proteinbärsmoothie runt 22.
PythonDev är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)