Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-17, 11:26   #1
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 617
Bygga muskler utan att försöka lyfta tyngre vikter eller fler reps

Vad tror ni om denna fråga? Jag vågar inte riktigt prova själv av rädsla för att slösa bort gains om det inte fungerar. Men om det fungerar så vore det ganska skönt.

Frågan är: kan man öka i muskelvolym genom att bara lägga till fler set, dvs. i stället för att öka vikten eller antalet reps per set över tid så lägger man bara på fler och fler set över tid. Enligt Mike israetel m.fl. så genererar detta hypertrofi, medan lyle McDonald tycks anse att det inte fungerar så. De som påstår att det fungerar tycks mena att om muskeln får utföra en ökad mängd arbete så kommer den att växa, alldeles oavsett om du bara lyfter samma vikt månad ut och månad in.

Vad tror ni? Finns det något stöd för att det fungerar?
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 12:07   #2
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Det är klart när du har gjort dina större ökningar av styrka så handlar det om arbete(arbetskapacitet) som skapar muskeltillväxt. Hur många reps det handlar om tror jag kan vara individspecifikt utifrån fenotyp dvs genetiska anlag.

Men i de flesta studier styrks upp 30RM. Nu är jag gammal och har tränat med väldigt många bra byggare under många år och rent generellt så handlar det periodvis om 3-30 reps i lagom volym.

I dagsläget så har tyvärr preparaten fått väldigt stor betydelse och ger helt andra förutsättningar för både muskelstyrka och muskelvolym därför är det svårt att dra några riktiga erfarenheter i dag av hur byggarelit alternativt strongmen tränar eller om det ens är överförbart på normaltränade individer.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 14:54   #3
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Detta är en väldigt intressant fråga, kör själv sedan 7 veckor tillbaka såhär, ökar seten varje vecka och sen börjar om igen när jag nått en hög volym och känner mig sliten.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 15:43   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Vad tror ni om denna fråga? Jag vågar inte riktigt prova själv av rädsla för att slösa bort gains om det inte fungerar. Men om det fungerar så vore det ganska skönt.

Frågan är: kan man öka i muskelvolym genom att bara lägga till fler set, dvs. i stället för att öka vikten eller antalet reps per set över tid så lägger man bara på fler och fler set över tid. Enligt Mike israetel m.fl. så genererar detta hypertrofi, medan lyle McDonald tycks anse att det inte fungerar så. De som påstår att det fungerar tycks mena att om muskeln får utföra en ökad mängd arbete så kommer den att växa, alldeles oavsett om du bara lyfter samma vikt månad ut och månad in.

Vad tror ni? Finns det något stöd för att det fungerar?
Beror nog på om man är nybörjare eller erfaren.
För en nybörjare är det nog inte ett så bra sätt då det skenar iväg och blir för mycket.
För en erfaren kan det nog funka bättre iom att man då inte bara ökar med...ja vad det nu blir..så lätt.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 17:44   #5
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Jag lägger tonvikten vid utförande istället för att jaga progression hela tiden. Jag kommer ändå aldrig bli särskilt stark så det är meningslöst egentligen.

För tre dagar sen gjorde jag mitt ryggpass och jag har fortfarande djup träningsvärk.

Det bestod av:
Latsdrag bakom nacken.
Sittande rodd.
Hammer strenght rodd.
Hyperextension.

Lyfte inte särskilt tungt, låg på 15-25 reps (jag vet att detta inte är vad som rekommenderas) och många många set med full fokus på kontakt i varje repetion. Ryggen var helt svullen efteråt och träningsvärken brutal.

Jag kan träna annorlunda och psyka upp mig inför varje set för att lyfta tyngre eller fler reps. Men jag får ingen träningsvärk av det. Det känns knappt något. Det är bara ett obehagligt sätt träna för mig.

Jag tror mer på kontakt och rätt utförande om syftet är hypertrofi.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 18:54   #6
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Jag lägger tonvikten vid utförande istället för att jaga progression hela tiden. Jag kommer ändå aldrig bli särskilt stark så det är meningslöst egentligen.
Det lär ju iallafall vara låg skaderisk om inte annat.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 19:12   #7
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Utan att veta (då jag inte mätt, utan bara kan gå på ögonmått) vill jag påstå att jag har ökat i muskler utan att varken öka set eller vikt.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 20:38   #8
axeln
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 43
Om du lägger till fler set lägger du ju också till fler rep? Om du gör 3 set 5 rep(15 rep totalt) ena veckan och 4 set 5 rep (20 rep totalt) så har du ju lagt till 5 rep
axeln är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 23:30   #9
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av axeln Visa inlägg
Om du lägger till fler set lägger du ju också till fler rep? Om du gör 3 set 5 rep(15 rep totalt) ena veckan och 4 set 5 rep (20 rep totalt) så har du ju lagt till 5 rep
Han menar: lägga till fler reps per set.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-18, 02:05   #10
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Vad tror ni om denna fråga? Jag vågar inte riktigt prova själv av rädsla för att slösa bort gains om det inte fungerar. Men om det fungerar så vore det ganska skönt.

Frågan är: kan man öka i muskelvolym genom att bara lägga till fler set, dvs. i stället för att öka vikten eller antalet reps per set över tid så lägger man bara på fler och fler set över tid. Enligt Mike israetel m.fl. så genererar detta hypertrofi, medan lyle McDonald tycks anse att det inte fungerar så. De som påstår att det fungerar tycks mena att om muskeln får utföra en ökad mängd arbete så kommer den att växa, alldeles oavsett om du bara lyfter samma vikt månad ut och månad in.

Vad tror ni? Finns det något stöd för att det fungerar?
Muskelproteinsyntesen/anabolism/whatever du kallar det som får musklerna att faktiskt växa i fysisk storlek vid vila och tillräckligt proteinintag tycks ha störst påverkan av testosteron så steroider och/eller dina gener har störst påverkan i detta.

Allt annat är bara försök att maximera denna faktiska modererande variabel (testosteron - naturellt eller fusk). Som annan sagt så är det majoriteten av alla träningstips från elitbyggare och majoriteten av byggare då majoriteten använder den förbjudna saften vilket innebär helt olika förutsättningar.

Alla vältränade träningssnubbar på YouTube, särskilt amerikanerna, tar roidz så det sjunger om det så deras träningstips är inte applicerbara på den genomsnittlige svensken som bara vill få lite mer muskler och/eller ett sexpack. Du måste alltid utgå från om personen roidar eller inte annars kmr tipsen eller deras "fakta" aldrig att kunna appliceras under samma förutsättningar för dig som för dem.

Ursäkta mitt "östrogengnäll" men det steroider/testosteron/"generna" är faktiskt den största variabeln i muskelstorlek. Den påverkar exakt ALLA andra variabler så det är konstigt att prata om de andra variablerna medan man aldrig vågar prata om den mest kraftfullaste variabeln av dem alla.

Hm... Lycka till med träningen dock!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-18, 05:37   #11
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Är träningsvärk verkligen en indikation på muskeltillväxt? Jag har det sällan när jag är inkörd på övningar trots jag tränar hårt och växer mycket. Förövrigt så tror jag att ditt sätt att träna på är sunt och givande av flera anledningar men kanske periodvis, viss progression tror jag ändå behövs men att man sedan som du nöter på att hantera den nya intensitet/volymen.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-18, 14:24   #12
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Jag tror träningsvärk är den bästa indikationen som finns på muskeltillväxt.

Tränar man samma sak hela tiden går det att bli starkare så klart men musklerna växer inte.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-18, 14:30   #13
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Jag tror inte ens forskarna vet varför vi får träningsvärk. Man vill ju tro att det är för att man har brutit ned extra mycket muskelfibrer eller något sådant. Men är rätt säker på att The Grubinator har postat studier om att träningsvärk inte alls är någon vidare indikator.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-18, 14:49   #14
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Om du med lättare vikter i de sista setten kommer närmare eller till failure så är ju chansen större att du stimulerat hypertrofin mer i alla fall. Då kanske det är en liknande effekt i dina X antal fler set än att köra mer intensivt i färre set.



Artikel att nörda ned sig i. "What is training volume". Detta är ju dock en förklaringsmodell för hur det kan fungera. Hur väl det räknar in alla möjliga faktorer som kan påverka hypertrofi har jag ingen aning om. Det låter ju ganska vettigt i alla fall.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-18, 14:56   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Träningsvärk är en indikator på tillväxt av sarcomerer och är tydligast då muskeln är ovan med rörelsen. Men är en väl fungerande indikator på muskeltillväxt. Viktigt att bryta av med nya rörelsemönster efter 5-6 veckor för att stimulera för fortsatt utveckling.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)