Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-12, 09:56   #1
Rastas3969
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 13
Räcker basövningar till att få sexpack?

Goddagens,

Jag har alltid skippat isoleringsträning av magen. Har kört basövningar och tränat på som vanligt i tron om att det räcker som magträning. Nu har jag deffat ner mig en hel del överflödigt fett som man var dum nog att lägga på sig men några magrutor tycks inte riktigt komma fram.

Har gått från 95kg och är nu nere 82kg, 188cm lång. Har tränat lite mindre än 2 år så har ingen enorm massa att prata om men borde jag inte få några rutor snart?

Någon som har liknande erfarenheter?
Rastas3969 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 10:05   #2
henrikl
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 729
För en del räcker det, och för en del inte. Vill du vara säker så se till att träna magen också.
henrikl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 10:12   #3
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
För mig får jag mycket mer magmuskler av basövningar, men då menar jag inte de klassiska som är med i de flesta scheman.

Jag pratar om Farmer's Walk, släde, och battle ropes. Där får jag all magträning jag behöver.

Sen gör jag för all del en del varianter på de klassiska basövningarna som också gör sitt till - Enarmspressar t.ex.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 10:46   #4
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Tjaaaaaa...

Som andra muskler, som ska synas, så behövs det lite träning!!.....om man vill att de ska utmärka sig, jämfört med den vanliga kroppen....

Samma sak gäller magmuskler, för att de ska utmärka sig, och synas, så behövs det lite mer specifik träning.....

Alltså , inte enbart annan träning som man behöver spänna magen i.

Jag menar, du får ingen super biceps, bara genom att deffa ned dig, visserligen kommer den att synas, men storleken....

Samma sak gäller mag-muskulaturen ...
Du får bygga upp muskulaturen, och sedan, om du tar bort fett, omkringliggande=deffa......så kommer de nog att synas.....som magrutor.......kanske....

Men!!......vi har olika sorts uppbyggnad, på musklerna, och alla får inte dessa rutor, i samma format.....

Det kanske handlar om muskel-bukar, på fästena?.....eller liknande?....
Samma som med Vaderna!!!......

En del har långa muskelbukar, på Vaderna, och då ser Vaderna större ut!!.......

Vi är alla, olika, så har du tur i genetiken, så kanske det räcker med basövningarna, eller inte.......

Men för att säkerställa, magmuskler, träna magen!!.......mvh/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 12:53   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
"Sexpack" är ju en ganska relativ term också :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 20:58   #6
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Nej, då den enda som faktiskt tränar magmuskulaturen något nämnvärt är press ovanför huvudet, om utförd korrekt dvs, där man inte tillåter svank.
Vill du ha en stark bål, vilket du bör vilja, så rekommenderar jag starkt direkt bålstabilitetsträning, börja med en normal planka och arbeta dig uppåt till tyngre övningar, som t.ex. utrullning med armbågarna på en boll.

Något jag inte rekommenderar om du värderar din rygghälsa är övningar där du rundar din ryggrad, som situps, fulla crunches osv.
Crunches på en boll där du slutar innan ländryggen rundas är dock okej.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 10:32   #7
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Nej, då den enda som faktiskt tränar magmuskulaturen något nämnvärt är press ovanför huvudet, om utförd korrekt dvs, där man inte tillåter svank.
Vill du ha en stark bål, vilket du bör vilja, så rekommenderar jag starkt direkt bålstabilitetsträning, börja med en normal planka och arbeta dig uppåt till tyngre övningar, som t.ex. utrullning med armbågarna på en boll.

Något jag inte rekommenderar om du värderar din rygghälsa är övningar där du rundar din ryggrad, som situps, fulla crunches osv.
Crunches på en boll där du slutar innan ländryggen rundas är dock okej.
http://www.body.se/artiklar/nyheter/...ilken-ar-bast/
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 12:24   #8
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Nej, då den enda som faktiskt tränar magmuskulaturen något nämnvärt är press ovanför huvudet, om utförd korrekt dvs, där man inte tillåter svank.
Vill du ha en stark bål, vilket du bör vilja, så rekommenderar jag starkt direkt bålstabilitetsträning, börja med en normal planka och arbeta dig uppåt till tyngre övningar, som t.ex. utrullning med armbågarna på en boll.

Något jag inte rekommenderar om du värderar din rygghälsa är övningar där du rundar din ryggrad, som situps, fulla crunches osv.
Crunches på en boll där du slutar innan ländryggen rundas är dock okej.

Varför får man inte rulla ländryggen i crunches? Alltid gjort det i alla år, det är ju när ländryggen blivit lite rundad som man kan klämma åt magmusklerna lite extra ordentligt dessutom.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 14:01   #9
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Bålen är i princip hela överkroppen. Med sexpack tycker iaf jag att man menar rectus abdominis och då blir crunch-övningar mest effektiva.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 14:26   #10
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Det med att man inte ska köra crunches gissar jag kommer från McGills studie på griskadaver. Tveksam överföring till levande vävnad med andra ord om jag har rätt.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 19:53   #11
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Det med att man inte ska köra crunches gissar jag kommer från McGills studie på griskadaver. Tveksam överföring till levande vävnad med andra ord om jag har rätt.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Ja rätt utförda sliter de inte särskilt på ryggkotorna. Men om nu böjningar och vridningar skulle göra det så vill man ju göra det så effektivt som möjligt för det man tänkt att träna.
Om man ger fan i att rycka och slita upp så mycket vikt som möjligt utan kör övmingarna kontrollerade så är det för det mesta lugnt.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 20:16   #12
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Den raka magmuskulaturen utsätts inte för någon belastning i knäböj, då dess främsta funktion är att motverka ryggraden från att böjas bakåt, när du knäböjer så gör du det direkt motsatta.

Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Varför får man inte rulla ländryggen i crunches? Alltid gjort det i alla år, det är ju när ländryggen blivit lite rundad som man kan klämma åt magmusklerna lite extra ordentligt dessutom.
Läs Stuart Mcgills forskning, alt den väldigt bra intervjun med honom nedan.

Del 1
Del 2

Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Det med att man inte ska köra crunches gissar jag kommer från McGills studie på griskadaver. Tveksam överföring till levande vävnad med andra ord om jag har rätt.
Tror du att de hade använt den metoden om det inte var någon överföring? Då hade forskningen varit helt förgäves.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 08:34   #13
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Den raka magmuskulaturen utsätts inte för någon belastning i knäböj, då dess främsta funktion är att motverka ryggraden från att böjas bakåt, när du knäböjer så gör du det direkt motsatta.



Läs Stuart Mcgills forskning, alt den väldigt bra intervjun med honom nedan.

Del 1
Del 2



Tror du att de hade använt den metoden om det inte var någon överföring? Då hade forskningen varit helt förgäves.
Jim hur mycket träningserfarenhet har du själv av styrketräning?

En övning kan varieras på många sätt och syftet varierar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 10:30   #14
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg


Tror du att de hade använt den metoden om det inte var någon överföring? Då hade forskningen varit helt förgäves.
Vad menar du med "den metoden"? Varför ska man undvika crunches?
Jag tror det här är studien som det oftast brukar refereras till när man säger att man ska undvika extension/flexion. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/11114441/

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 10:41   #15
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
För att få stora magmuskler med djupa separationer och en linea alba som syns tydligt är det ett måste att träna magmusklerna tungt (som vilken annan muskel som helst)
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)