Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-25, 09:50   #2071
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Hur "smal" kan man vara men endå ha fettlever? Vet att ni innan har sagt att även smala personer kan få fettlever, Men om de är mest vid kaloriöverskott så förstår jag inte. Äter man på överskott är man ju inte smal.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 09:53   #2072
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
En dålig livsstil kan lagra in mer fett i bukhålan. Man kan se smal ut men ändå vara fet inuti.



Att en frisk, tränande och icke överviktig individ som äter vettigt skulle vara det är väldigt osannolikt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 10:03   #2073
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
En dålig livsstil kan lagra in mer fett i bukhålan. Man kan se smal ut men ändå vara fet inuti.



Att en frisk, tränande och icke överviktig individ som äter vettigt skulle vara det är väldigt osannolikt.
Vad menas med dålig livsstil då, Borde väll vara överskott då? Hur blir man smal på utsidan men fet på insidan. Jag tränar själv väldigt ofta och har en väldigt frisk kropp på alla hälsotester osv jag gör. Men däremot äter jag en hel del socker på dagarna, godis/läsk älskar jag. Men håller mig på en bra kropp endå. För många tycks det vara en dålig livsstil bara för jag intar så mycket socker, Men jag mår prima och tester osv visar att jag mår kanon.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 10:09   #2074
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Stress, rökning, stillasittande, sömnbrist, överdrivet alkoholintag är fem exempel som bidrar till en dålig livsstil.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 10:27   #2075
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Stress, rökning, stillasittande, sömnbrist, överdrivet alkoholintag är fem exempel som bidrar till en dålig livsstil.
Och då kan man lagra fett , fettlever som vi pratar om utan att ligga på ett överskott? Trodde alltid man gjorde av med fett vid underskott eller att man gick +/- 0 vid balans.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 10:35   #2076
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Du lagrar alltid in fett på kaloriunderskott också. Både förbränning och inlagring sker samtidigt både på överskott och underskott, även om det ena är större än det andra. Under ogynnsamma förhållanden kan inlagringen ske på ogynnsamma ställen. Även om förbränningen är lika stor totalt sett innebär det inte att inlagring och förbränning sker exakt lika mycket på samma ställen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 10:40   #2077
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Man kan vara insulinresistent och utveckla metabolt syndrom även om man inte har ett BMI som klassas som övervikt. Här såg man att 28 % av dom överviktiga deltagarna hade fettlever som inte var alkoholrelaterad, men även att 7 % av dom icke överviktiga hade det.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23117851
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 11:07   #2078
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
En dålig livsstil kan lagra in mer fett i bukhålan. Man kan se smal ut men ändå vara fet inuti.

[img]https://i.imgur.com/vc3qWEL.jpg[/i.mg]

Att en frisk, tränande och icke överviktig individ som äter vettigt skulle vara det är väldigt osannolikt.
Intressant! Jag har ett gäng MR-bilder, då borde jag kunna uppskatta mitt fett på ett ungefär i alla fall
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-01, 21:29   #2079
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Hur skiljer man riktigt hunger, att kroppen behöver energi, från diverse sug och andra sociala aspekter som gör att man äter? Några tips?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-01, 22:06   #2080
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
En dålig livsstil kan lagra in mer fett i bukhålan. Man kan se smal ut men ändå vara fet inuti.



Att en frisk, tränande och icke överviktig individ som äter vettigt skulle vara det är väldigt osannolikt.
Och för inte så många år sedan så visste "läkarna" att fettlever orsakades av alkohol och enkom alkohol. De som höll fast vid att de inte drack var lögnare. Punkt och slut.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-01, 23:39   #2081
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Och för inte så många år sedan så visste "läkarna" att fettlever orsakades av alkohol och enkom alkohol. De som höll fast vid att de inte drack var lögnare. Punkt och slut.
Dra inte alla läkare över en kam.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-03, 21:26   #2082
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Dra inte alla läkare över en kam.
The name "non-alcoholic steatohepatitis" (NASH) was later defined in 1980 by Jurgen Ludwig and his colleagues from the Mayo Clinic[76] in order to raise awareness on the existence of this pathology, as similar reports previously were dismissed as patients lies.[72] This paper was mostly ignored at the time but came to be seen as a landmark paper, and starting in the mid-1990s the condition began to be intensively studied, with a series of international meetings were held on the topic starting in 1998.[77] The broader NAFLD term started to be used around 2002.[77][78] Diagnostic criteria began to be worked out, and in 2005 the Pathology Committee of the NIH NASH Clinical Research Network proposed the NAS scoring system.[77]
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 21:22   #2083
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Jag har för mig att jag har läst att fettinlagring av kolhydrater inte sker om målet läggs direkt efter träning?

Skulle alltså då fettinlagringen kunna bli olika för en person, som äter merparten av sina kolhydrater innan träningen, och en annan person som äter merparten av kolhydraterna direkt efter / inom kort efter avslutat träningspass?

Förutsatt att de bägge personerna ligger på ett litet överskott och har samma makrofördelning.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 01:29   #2084
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Jag har för mig att jag har läst att fettinlagring av kolhydrater inte sker om målet läggs direkt efter träning?

Skulle alltså då fettinlagringen kunna bli olika för en person, som äter merparten av sina kolhydrater innan träningen, och en annan person som äter merparten av kolhydraterna direkt efter / inom kort efter avslutat träningspass?

Förutsatt att de bägge personerna ligger på ett litet överskott och har samma makrofördelning.
Kanske. Teoretiskt finns det en fördel, ja.

Samtidigt så stöder och/eller ärkeproffs måltidstiming som något viktigt. Återhämtningen stöds förvisso, glykogeninlageingen går snabbare.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 16:30   #2085
Kamp
Registered User
 
Kamps avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 220
Äter sedan en tid tillbaka mer eller mindre uteslutande vegans kost. Tänkte dra iväg en beställning på följande tillskott och undrar om det är något ytterligare jag bör inkludera:

- Vitamin B12
- Vitamin D3
- Järn
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)