Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-27, 21:30   #136
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Citat:
Ursprungligen postat av Greg Visa inlägg
Riktigt bra pass. Fint att böja 8 set på 80. Hur tycker du att tekniken sitter?
Tack!

Jag tycker att min teknik blir bättre och bättre. Jag försöker inte tänka så mycket på fotplaceringen, utan ställer mig stadigt och vinklar ut fötterna. Det är viktigt att peka med knäna i samma riktning som tårna. Sedan vill jag behålla knäna kvar där ute, så att de inte åker in när jag reser mig.

En annan grej är, att jag tänker på röven i första hand men samtidigt får jag inte tappa överkroppen.

Jag lyssnar på Rippetoe och försöker göra som han säger.

__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 10:17   #137
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-03-01 - Bröst, Axlar & Rygg

Bänkpress
Uppvärmning...
60 - x10x10x10x10

Militärpress
Uppvärmning...
30 - x10x10x10x10

Stångrodd
Uppvärmning...
60 - x10x10x10x10

Situps
4x20

Kommentar
Samma belastning som förra passet.
Jag körde samma vikter som förra passet och det gjorde varken till eller från. Jag körde några fler uppvärmnings set och det gjorde att 60 kändes tyngre på slutet i sista set än förra gången.

Militärpressen blev sittandes utan ryggstöd och den kändes nästan för lätt med 30 kg. Jag drog av lite på vilan så att jag inte skulle somna mellan seten.

Jag la på 10 kg på stångrodden mot förra passet och det blev bättre. Jag körde med omvänt grepp och står ganska rakt, typ Dorian stilen… Varvade rodden med situps och idag gick det lite lättare i alla 4 set.

Efter passet fyllde jag shaken med 500g kvarg + funlight och vatten, smaskens
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 13:45   #138
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-03-05 - Ben, Rygg

Böj
Uppvärmning...
80x10x10x10x10

Marklyft
Uppvärmning...
40x10
60, 80, 100 x5

Latsdrag
Uppvärmning...
50x10x10
60x10x10

Kommentar
Trögt att komma igång…
Idag var brottaren på plats och vi snackade skor. Han kör med sina stabil, utan klack och trivs med det. Han berättade om när han gick från klacksko till vanliga. Första passet sträckte han sig i baksidan lår. Hmm… Jag vill bara sluta ”svaja”.

Böj gick bra men det blev segt på slutet. Jag märkte att jag fick problem med ”svajet” under foten och en konstig trötthetskänsla i kroppen (hela kroppen blev trött). Vissa reps. kändes det som att jag tog det försiktigt bara för att jag inte litade på mina skor. Vissa gånger kändes det som att jag stod i en säng och böjde. Tekniken känns bättre och bättre men det är något som saknas och jag vet inte riktigt vad det är. Jag kanske behöver andra skor iaf?
Fast å andra sidan kanske det inte blir så mycket bättre. Jag vill typ sitta fast i golvet med fötterna och bara resa mig upp med stången, inte hålla på och försöka få vikten på rätt ställe under foten.

Jag tog det ganska lugnt med marklyften och körde några 5:or. Kändes bra i rygg, ben och grepp.

Latsdragen börjar också kännas bekväma. Jag tar mitt grepp, blundar och drar. Jag försöker fokusera på att det är armbågarna som drar och händerna är krokar som sitter fast i stången. När jag är i bottenläget försöker jag att nypa åt. Känns väldigt bra.

Jag funderar lite på att dra ner på antalet reps. och bara 5 reps. i mark och böj (för det är väl egentligen inga högreps. övningar?). Sedan köra en kompletterande övning som t ex rodd eller latsdrag med lite fler repetitioner. Typ som jag gör nu fast bestämt. Vi får väl se hur det blir.

Idag var det roligt att träna
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 14:19   #139
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Saftiga böjar i alla fall!

Vad använder du för skor nu då? Det gynnar ju faktiskt inte alla att köra med klack, men jag trivs bra med det.

Det kan vara riktigt svårt att hitta just den tekniken som passar bäst för just en själv. Har du ingen som kan kolla och ge dig råd på gymmet?

Jag tror definitivt att det kan vara bra att köra både hög- och lågreps i basövningarna även om huvuddelen av min träning oftast består av ganska lågt repsantal.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-06, 09:35   #140
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Jag kör i mina gamla innebandyskor.

Jag kanske inte behöver ett par skor med klack men jag inser att jag behöver ett par andra stadigare skor. Om det blir med klack eller inte får vi se, men först behöver jag ta mig till en affär för att prova.

Nej, det finns ingen som kan kolla där jag tränar. Jag tränar på tider då det är lite folk för att inte behöva köa till stängerna. De som är där samtidigt med mig kör sällan basövningar (brottaren är undantag) så det är lixom ingen ide.

Vad det gäller hög och lågreps så kommer jag att köra detta i perioder för att få variation. Dock inte över 10:or. Jag läste i förra numret av en träningstidning där en gladiator skrev en bra tanke. Man kör på en vikt som man klarar 3-5 reps. och sedan tränar man med den till man klarar 10. Sedan lägger man på vikt och kör 3-5:or igen och så håller man på. Då får man med både styrka och volym, samtidigt som man ökar belastningen kontinuerligt.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-07, 09:47   #141
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-03-07 - Bröst, Axlar & Rygg

Bänkpress
Uppvärmning...
60x10
65x10x10x10

Militärpress
Uppvärmning...
30x10x10x10
32x10

Stångrodd
Uppvärmning...
60x12x12x12x15

Situps
4x20 (eller 5x)

Kommentar
Tränade hemma igår.

Ökade i bänkpressen och det blev lite tyngre men inte omöjligt (kör aldrig till failure).
Ökade i sista set militärpressen och det är samma sak här. Sittande utan stöd.
Rodden körde jag med omvänt grepp. Det tar lite mer på biceps och igår fick jag bra nyp i ryggen. T.o.m. lite träningsvärk.

Jag tappade räkningen på antalet set när jag körde situps så jag vet inte om det blev 4 eller 5.

Härligt pass
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 12:51   #142
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-03-08 - Ben, Rygg

Böj
Uppvärmning...
80x5x5
90x5x5

Marklyft
Uppvärmning...
60, 80, 100, 120 x5

Latsdrag, v-stång
Uppvärmning...
50x10
60x10x10x10

Rotationskuffar
4x10 åt alla möjliga håll

Ryggresningar 45°
4x12

Kommentar
Kände mig inte helt förberedd inför passet idag och glömde så klart telefonen hemma. Det är mycket lättare att fokusera om man ”stänger in sig” i musiken. Bantid är verkligen inte bra med all reklam.

Började med böj. Rutinen börjar sitta och det känns bra. Då gör man iaf samma sak varje gång.
Fick bra grepp, armbågarna pekar ”bakåt” och stången ligger ganska bra på axlarna. Jag tror att jag kör med låg stång eftersom den ligger precis ovanför/på skulderbladen. Rätt?
Det känns inte hundra med fötterna, jag inte kan bestämma hur brett jag ska stå. Jag tänker hela tiden på att knäna inte ska komma för långt framför tårna (eller inte alls) när jag är där nere. Ställer jag mig bredare är det lättare att få till det ”rätt”. Eller tänker jag fel?
Idag vinglade jag iaf inte så mycket, utan stod ganska still under foten. Tog det lite lugnare idag med antalet reps. och körde 5:or.

Marklyft är fn en av de bättre övningarna (tillsammans med böj). Man tar i med allt även om det inte är så tungt. Jag hade kunnat fortsätta men valde att stanna på 5:or. Kontrollerat och fint. Jag låter stången ligga på backen mellan varje reps. Jag släpper den inte men jag låter den falla av sig själv när jag kommer precis ovanför knäna. Många studsar den men då blir inte starten bra och det är väl även klassat som fusk?
Provade att stå kvar med 120 kg och bara hålla i. Till en början var det inte så tungt men efter ett tag så kändes det fint.

Körde med vinklad stång i alla set. Jag tycker att jag får bättre nyp i bottenläget.

Det blev inåt och utåt rotationskuffar. 4x10 på varje med väldigt lätta vikter.

Idag avslutade jag med ryggresningar på en 45° uppåtvinklad ställning. Den har jag inte gjort på väldigt länge och det var otroligt skönt. Jag kom in i en annan del av gymmet och kunde se in på de som springer på banden och svettas…. undrar om alla är medvetna om sin löparstil…

Efter passet blev det för första gången en Whey 100 i vatten. Jag har aldrig gillat att blanda med vatten men efter träningen var det faktiskt gott.

Skönt pass idag
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 21:38   #143
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Mer kycklingspett

Orkade inte laga mat idag så det fick hämt-thai. Dubbla kycklingspett + 2 extra, jordnötssås med ris och grönsaker....

Jag har väl gjort det någon gång tidigare och hon som brukar ta beställningen har döpt den till mittnamn-special.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 22:17   #144
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Jag tycker att det är bra att du verkligen försöker analysera din teknik för att ständig förbättra ditt utförande.

Det du skriver låter logiskt även om det är svårt att säga genom att bara läsa då vi alla är olika. En sak som jag tänkte på är det här med att man inte ska få knäna framför tårna i böjen. Tycker du att det känns bra så fortsätt med det, men jag tror inte att det är något du behöver lägga alltför stor vikt på såvida det inte har något speciellt syfte för just dig. Vad jag har hört så är det en sådan där myt som lever kvar att det skulle vara dåligt för knäna om de kommer lite för långt fram. Mina knän är alltid framför tårna i bottenläget.

Sedan är det ju som sagt omöjligt att säga vad som är bäst för dig då alla är olika. Har du inte möjlighet att filma dig själv och lägga upp så att du kan få lite kommentarer på dina böjar om du själv är lite osäker på tekniken. Det är jävligt svårt (om inte omöjligt) att bedöma sin egen teknik på känsla eller via en spegel.

Gött att få en maträtt uppkallad efter sig i alla fall.

...och bra tränat också.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 19:29   #145
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Mer mat....

PIZZA, Quattro stagioni med extra ++ av allt (utom ost)!
Funderar på om jag ska äta mig till mitt namn på den också.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.

Senast redigerad av nHz den 2013-03-10 klockan 19:33.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 19:38   #146
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Citat:
Ursprungligen postat av aijou Visa inlägg
Jag tycker att det är bra att du verkligen försöker analysera din teknik för att ständig förbättra ditt utförande.

Det du skriver låter logiskt även om det är svårt att säga genom att bara läsa då vi alla är olika. En sak som jag tänkte på är det här med att man inte ska få knäna framför tårna i böjen. Tycker du att det känns bra så fortsätt med det, men jag tror inte att det är något du behöver lägga alltför stor vikt på såvida det inte har något speciellt syfte för just dig. Vad jag har hört så är det en sådan där myt som lever kvar att det skulle vara dåligt för knäna om de kommer lite för långt fram. Mina knän är alltid framför tårna i bottenläget.

Sedan är det ju som sagt omöjligt att säga vad som är bäst för dig då alla är olika. Har du inte möjlighet att filma dig själv och lägga upp så att du kan få lite kommentarer på dina böjar om du själv är lite osäker på tekniken. Det är jävligt svårt (om inte omöjligt) att bedöma sin egen teknik på känsla eller via en spegel.

Gött att få en maträtt uppkallad efter sig i alla fall.

...och bra tränat också.
Ja, du har rätt och jag är mest ute efter att kunna träna på rätt sätt. Jag vill vara skadefri så länge som möjligt men med fel teknik är risken för skador stor.

...Efter några timmars letande igår så jag har hittat ett bra kamerastativ som kan passa min telefon. Vi får väl se om jag får arslet ur och gör en affär...
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 10:40   #147
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-03-11 - Bröst, Axlar & Rygg

Bänkpress
Uppvärmning...
60x10
65x10x10x10

Militärpress
Uppvärmning...
30x10x12x12x15

Stångrodd
Uppvärmning...
60x12x15x15x15

Situps
4x20 (eller 5x)

Kommentar
Hmm, råkade köra på samma vikter som sist och det beror på att jag inte loggade förra passet i telefonen (vem kommer ihåg vad man gjorde förra veckan). Nåja, det blev iaf lite fler resp. (dock inte i bänk).

Kändes som att det var lite lättare i dag även om jag var hemma och körde. Fick faktiskt lite pump i brösten och triceps. Det är skönt att kunna träna hemma. Det är iaf inte kö till stången.

När man kör många reps. så bränner det i axlarna även om det inte är till failure. Jag har för lågt i takhöjd i kännaren för att kunna stå och köra militärpressarna vilket är lite frustrerande. När jag väl fick smak på stående så vill jag fortsätta. Man ska bara komma ihåg att vända skärmen på kepsen bakåt, annars flyger den av när man pressar upp nära ansiktet.

Fick väldigt bra kontakt med ryggen när jag gjorde stångrodd. Det känns faktiskt i latsen om man har fokus och kniper ihop med skuldrorna. Jag körde med omvänt grepp och fick lite pump i biceps.

Magen fick lite stryk mellan rodd-seten. Funderar på att lägga en vikt på bröstet för att komma ner lite i reps. Jag stannar på 20 men det går att göra betydligt fler.

Gött
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 10:53   #148
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Musik med Corey Taylor

Jag har lyssnat massor på Slipknot (gör det fortfarande) och sett många konserter med dem utan att egentligen vetat så mycket om dem (som personer). Sångaren, Corey Taylor, verkar vara en ganska kul kille, dessutom är han riktigt bra på att sjunga. Jag vet att han sjunger i Stone Sour men det är ett band jag har lite svårt för. Jag vet inte riktigt vad det är men jag tycker det saknas något. Finns dock en låt jag har fastnat för.



Kul klipp med Corey (gammalt).
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 13:57   #149
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-03-13 - Ben, Rygg

Böj
Uppvärmning...
60x10x10
80x8x8x8x8

Marklyft
Uppvärmning...
60, 80, 100, 120 x5

Latsdrag, v-stång
Uppvärmning...
50x10
60x10x10x12

Rotationskuffar
4x10 åt alla möjliga håll

Kommentar
Jaha, idag började jag träningen en annan tid än vanligt (lite senare) och vips så var det fullt med folk inne på gymmet. Även fast vi har 5 stänger så fick jag vänta tills en var ledig. Det verkar som att många kör lunch-träning och då blir det tjockt. Helt galet!

Nåväl, Jag värmde upp böjen mitt i rummet. Det var en spegel framför mig och en spegel på sidan. Äntligen kunde jag se hur min böj såg ut från sidan. Jag fick se stans största butvip. Längst ner så kurvar den in, utan att det kändes konstigt. Är det någon fara med detta?

Sedan fick jag plats i racket och där brukar jag aldrig stå. Jag kunde se mig framifrån i spegeln och kunde hitta en bra vidd mellan fötterna. Det såg faktiskt ganska bra ut, iaf framifrån. Jag trodde att jag skulle kräkas efter 3:e setet böj men som tur var gick det över.
Är det inte konstigt, ett pass kan jag mata 10:or utan att det känns märkvärdigt och i ett annat kör jag 8:or och känner mig tröttare. Jag hade kunnat köra 2 reps till i varje set men idag kändes inte kroppen 100 och då är det bättre att ta det lite lugnare. Jag sov dåligt inatt och kanske inte prickat in alla mellanmål som jag behöver. Slarvigt!

Jag stannade kvar i racket och kötta på lite mark. Den gick väldigt bra och det var inga problem med rörelsen. Nu när jag ställer mig lite närmre stången så känns det mycket bättre. I sista set höll jag kvar stången i typ 20 sec, shit vad det kändes i händerna.

Körde lats med vinklad stång. Det är lite jobbigare att dra vikten lite längre men jag tror att det är bra i längden. Det är bara att hålla fast och dra.
Tanken var nu att jag skulle köra rygglyft i 45° stativet men båda vart så klart upptagna. Jag körde lite rotationskuffar istället sedan fick det vara bra.

Även om jag kör på samma vikt två pass i rad så känns det som att jag blir starkare och att det inte är lika tungt, pass 2. Jag försöker att lägga på minst en reps till mot förra passet. På så sätt har jag framsteg.

Underbart
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 17:00   #150
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Här händer det inte så mycket...på gymmet, däremot är jag ute en del och springer, både intervallträning och distans. Ja, jag vet... lite off och inte så mycket kött men det gäller att nyttja den delen här av året också (på bästa sätt). På sommaren är det varmt inne på gymmet och på vintern är det halt ute.

Jag läser här fortfarande men skriver inte så mycket. Kör hårt ni andra som orkar känna alla underliga dofter inne på det varma gymmet...

Det är inget fel i att svettas men när jag får kväljningar av att folk stinker (tvättar inte folk sina kläder mellan träningarna?) så vill jag inte vara där. Usch vad äckliga en del är.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)