Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-25, 14:45   #11011
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Vad väga sig för ofta? Fler mätpunkter är bättre än färre. Jag väger mig dagligen och använder 7 dagar referens för trendanalys. På vilket sätt skulle det bli mer exakt av att väga sig sällan? Min dyngsvikt varierar ganska mycket upp och ned från dag till dag, så om jag väger mig sällan så jag ingen möjlighet att se om det var på en "bra" eller "dålig" dag. Färre mätpunkter ger mindre pålitlig data är min uppfattning.

Alltid naken/nykissad morgonvikt.
Nog för att man kan platåa, men det brukar man inte göra i början av dieten.
Men viktstabil på så lågt energiintag när man dessutom aktiverar sig låter helt omöjligt. Jag hade trippelkollat min kostberäkning.
Exakt. Att man väger sej betyder ju inte att man tror att man gått ner jättemycket.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-26, 08:37   #11012
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Vad väga sig för ofta? Fler mätpunkter är bättre än färre. Jag väger mig dagligen och använder 7 dagar referens för trendanalys. På vilket sätt skulle det bli mer exakt av att väga sig sällan? Min dyngsvikt varierar ganska mycket upp och ned från dag till dag, så om jag väger mig sällan så jag ingen möjlighet att se om det var på en "bra" eller "dålig" dag. Färre mätpunkter ger mindre pålitlig data är min uppfattning.

Alltid naken/nykissad morgonvikt.
Nog för att man kan platåa, men det brukar man inte göra i början av dieten.
Men viktstabil på så lågt energiintag när man dessutom aktiverar sig låter helt omöjligt. Jag hade trippelkollat min kostberäkning.
Det enda vettiga sättet att hålla koll på en viktprogression. Logiskt och rationellt.

__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-27, 16:36   #11013
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Är det möjligt att genomföra bulk- och deff-cykler och ändå hålla bra form året runt? Dvs med tydliga rutor?

Hur bär man sig åt då isåfall; hur fort går man upp i vikt och hur mycket ska man låta vikten gå upp utöver vikten vid den bästa formen?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-27, 17:22   #11014
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är det möjligt att genomföra bulk- och deff-cykler och ändå hålla bra form året runt? Dvs med tydliga rutor?
Hur bär man sig åt då isåfall; hur fort går man upp i vikt och hur mycket ska man låta vikten gå upp utöver vikten vid den bästa formen?
Ja, har alltid gjort det. Men man måste sluta tänka i generiska deff- och bulkcykler. Man kör i princip body recomposition året runt. Man går inte upp i vikt fort alls, max +0,5kg/mån och ner i vikt max -0,5% i veckan. Minimalt åt båda håll alltså, därav är det viktigare att fokusera på progression i gymmet och att träna tålamod. Ju längre tid något tar desto bättre blir det, i synnerhet när det gäller detta fallet.

Bret Contreras har gjort ett bra poster om det på sin instagram om du vill läsa mer:
https://www.instagram.com/p/Bse7kuIH5Bj/
https://www.instagram.com/p/Bsi-0XKnAWk/
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-28, 15:56   #11015
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Peakade efter min Berlin-resa, 94 friska kilon.

Vi börjar med att sätta januaris mål till nedåt 92 kg. Jag bryr mig inte jättemycket nu i början men att ligga kvar på en så hög vikt som 94 kg ser jag ingen direkt mening med.
Jag har slarvat något oerhört med invägningarna men de gånger jag har kollat så har jag vägt mellan 92 och 92,5 kg. Ger mig själv godkänt. Har försökt att vara lite mer sparsam med vad jag trycker i mig men ska jag vara helt ärligt så blev det väl lite si och så med detta. Har inte känts som att jag har deffat för fem öre så gissar att viktnedgången till stor del beror på att jag var tillfälligt väldigt fylld när jag vägde 94 pannor. Detta i kombination med att jag faktiskt har rört på mig betydligt mer nu när jag har börjat att löpträna igen.

Nytt mål får bli nedåt 90 kg innan mars. Det borde vara kilon som är något jobbigare att tappa. Jobbigt är egentligen fel ord, lär gå ganska lätt, men jag kan inte vara lika generös mot mig själv som jag har varit fram tills idag.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-28, 17:51   #11016
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Ja, har alltid gjort det. Men man måste sluta tänka i generiska deff- och bulkcykler. Man kör i princip body recomposition året runt. Man går inte upp i vikt fort alls, max +0,5kg/mån och ner i vikt max -0,5% i veckan. Minimalt åt båda håll alltså, därav är det viktigare att fokusera på progression i gymmet och att träna tålamod. Ju längre tid något tar desto bättre blir det, i synnerhet när det gäller detta fallet.

Bret Contreras har gjort ett bra poster om det på sin instagram om du vill läsa mer:
https://www.instagram.com/p/Bse7kuIH5Bj/
https://www.instagram.com/p/Bsi-0XKnAWk/
Tackar, går nog att fortsätta på liknande spår som innan då, har funkat bra att köra sådär. Gick upp från 76-> 84 på 16 månader. Nu nere på 81 i liknande form som vid 76 efter knappt månadens viktnedgång..
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 10:27   #11017
Emmapemma
Registered User
 
Emmapemmas avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 100
Jag är nyfiken på att testa carbcycling, problemet är att det finns en miljard olika artiklar och alla säger olika ang när man ska high vs lowcarba.
Är det så simpelt att man high/low carbar typ varannan dag och anpassar highcarb-dagarna till då man tränar hårt?
Om ni har någon artikel att rekommendera tas det tacksamt emot, finns som sagt många olika, svårt att sålla vilken som är bäst om man aldrig gjort det själv.
__________________
Believe in the ball, and throw yourself.
Emmapemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 10:39   #11018
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Emmapemma Visa inlägg
Jag är nyfiken på att testa carbcycling, problemet är att det finns en miljard olika artiklar och alla säger olika ang när man ska high vs lowcarba.
Är det så simpelt att man high/low carbar typ varannan dag och anpassar highcarb-dagarna till då man tränar hårt?
Om ni har någon artikel att rekommendera tas det tacksamt emot, finns som sagt många olika, svårt att sålla vilken som är bäst om man aldrig gjort det själv.
i.o.m. att alla svarar olika gör nog att om du får några svar här skulle nog även de kunna säga olika.
Mitt enkla svar gällande alla dieter är att de fungerar ungefär lika bra förutsatt att totala energiintaget är likvärdigt.
Ett underskott på 500 kcal/dag är ett under skott på 500kcal/dag oavsett vad man kallar sin diet, eller vilken strategi man använder sig av.

Den absolut bästa dieten är den just du trivs med och kan hålla fast vid tillräckligt länge för att nå till ditt mål.

Och det absolut bästa av allt är att inte tänka på en diet som en quickfix för att nå till ett mål och sedan byta tillbaka till den diet som ursprungligen ledde en till den kroppsform som man inte uppskattade.

Det absolut absolut absolut bästa man kan göra är att hitta en livsstil och tillhörande matvanor som man kan hålla sig till resten av livet och som fungerar för att hålla den kroppskomposition man vill ha. Jag tänker absolut inte påstå att det är lätt, men det är fortfarande den bästa lösningen.

My opinion, "Quick fixes most often give results that are quickly gone."
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 12:14   #11019
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Jag upplever trötthet. Inte när jag väl kommit igång med ett pass. Jag menar på daglig basis. Att sova mer tycks inte hjälpa. Snarare gör det mig mer trött. Emellan lider jag av huvudvärk som en konsekvens också. Jag är sjukskriven så jag har inga tider att passa men denna trötthet är ändå obehaglig.

Hur kan jag bli piggare? Hur gör ni med detta problem?
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 12:34   #11020
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Jag upplever trötthet. Inte när jag väl kommit igång med ett pass. Jag menar på daglig basis. Att sova mer tycks inte hjälpa. Snarare gör det mig mer trött. Emellan lider jag av huvudvärk som en konsekvens också. Jag är sjukskriven så jag har inga tider att passa men denna trötthet är ändå obehaglig.

Hur kan jag bli piggare? Hur gör ni med detta problem?
Jag upplever det lite då och då. Kanske om jag tränar mer, säg att det rullar på i 15 dagar i sträck. P/P/L schema. Mer kardio och lite mindre mat, då kan jag komma i några dagars trötthet. Vila någon dag och bara ta det lugnt brukar hjälpa.

Jag tror trötthet kan kopplas lite till att vara omotiverad generellt. Du har säker andra dagar då allt känns toppen, man är hajpad på livet typ.

Det går väl upp och ner helt enkelt.

Men jag förstår frustrationen av att var trött fast man försöka kompensera med mer sömn...och får bakslag.

Hoppas du är tbx snart !
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-30, 09:32   #11021
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Jag upplever trötthet. Inte när jag väl kommit igång med ett pass. Jag menar på daglig basis. Att sova mer tycks inte hjälpa. Snarare gör det mig mer trött. Emellan lider jag av huvudvärk som en konsekvens också. Jag är sjukskriven så jag har inga tider att passa men denna trötthet är ändå obehaglig.

Hur kan jag bli piggare? Hur gör ni med detta problem?
Endorfiner funkar för mig, det räcker med en riktigt intensiv promenad på typ 30 min så är jag pigg igen. Att luften är sval och relativt torr hjälper det med. Sitta inne är trötthetsdöden.
Även hålla sig sysselsatt, sitter jag hemma och ugglar blir jag trött tidigt, hänger jag med vänner så rusar tiden utan att jag känner mig ens halvseg.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-31, 17:39   #11022
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Ni som deffat. Blir halsen smalare och typ axlarna kommer fram mer så man ser bredaxlad ut?

Jag har tappat en del i vikt på slutet .
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-01, 14:15   #11023
Pimpiim
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 5
Frågor angående mitt upplägg(!?)

Hallå,

Jag har nyligen inlett en liten micro-deff som ska sträcka sig över 60-dagar. Är för närvarande inne på min 11:e dag, och det rullar på bra. Använder mig av MFP (Myfitnesspal) för kaloriräkning och planering. Då jag tänkt göra en förändring på enbart 60 dagar har jag valt att börja på ett lågt intag/dag. Men jag har börjat undra om det var rätt väg att gå. För lite mer insikt kommer statistik nedan:

Längd: 175 cm
Startvikt: 81 kg
Träning: 6-7 dagar i veckan (aktiv vila ca 2 dagar)
Rek. beräknat intag/dag: ca. 2200 Kcal
Valt intag/dag: ca. 2000 Kcal

Jag har hittills, dvs. 11 dagar in, haft ett dagligt kaloriintag på ca 2000 Kcal. Jag har inga direkta hungerkänslor och min energi är bra både i vardagen och under träningspassen.

Mina frågor är som följer: Är detta intaget egentligen för lågt? Bör jag höja det, eller köra på? Samt: kan jag sänka mitt intag efter ca 30 dagar för en potentiell ökad fettförbränning, eller bör jag göra succesiva sänkningar, om ens några över huvud taget? (Med tanke på min restrektiva start).

Tack!
Pimpiim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-01, 14:31   #11024
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpiim Visa inlägg

Mina frågor är som följer: Är detta intaget egentligen för lågt? Bör jag höja det, eller köra på? Samt: kan jag sänka mitt intag efter ca 30 dagar för en potentiell ökad fettförbränning, eller bör jag göra succesiva sänkningar, om ens några över huvud taget? (Med tanke på min restrektiva start).

Tack!
Om vi säger att ditt kcal-behov är 2200 och du ligger 200 kcal lägre så blir det 1400 kcal minus varje vecka, det är inte mycket. Huruvida din uppskattning stämmer är omöjligt att svara på, har man inget aktivt jobb eller rör på sig mycket i vardagen så är ofta kcal-förbrukningen lägre än vad man tror. Hur som helst så är 200 kcal "ingenting" och du bör knappast öka intaget, förutsatt att din beräkning stämmer.

Du kommer att behöva sänka kcal-intaget vartefter du går ned i vikt. Det lär märkas. Om du är nitisk med att räkna kcal och väga dig så är det ju väldigt lätt att korrigera vartefter. Står du still länge så sänker du lite till bara.

En vanlig takt, generaliserat, är minus 500 kcal/dag.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-01, 14:54   #11025
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Ni som deffat. Blir halsen smalare och typ axlarna kommer fram mer så man ser bredaxlad ut?

Jag har tappat en del i vikt på slutet .
"Dubbelhakan" blir ju mindre, men jag kan inte säga att halsen sett smalare ut i sidled, om du menar det. Axlarna kommer fram mer såtillvida att de blir randiga och får konturer, men skulle nog inte säga att man ser axelbredare ut efter en deff, nej.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)