Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-26, 22:25   #4411
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Var ju ett bra beslut att skippa tävlingen på Island. Du kommer säkert ha skoj ändå. Naturen är magisk på den ön och det är ett jäkla hålligång i Reykavik om man vill.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 08:00   #4412
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Var ju ett bra beslut att skippa tävlingen på Island. Du kommer säkert ha skoj ändå. Naturen är magisk på den ön och det är ett jäkla hålligång i Reykavik om man vill.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Så är det ju. Med tanke på det här besväret så var det ju helt fantastiskt bra att jag tog beslutet att sälja biljetten. Hade aldrig gått att springa det loppet. Sedan novembers slut 2018 har det gått sju månader och under dessa kommer jag att ha varit borta totalt 2,5 månader. En månad för knät, en månad för stukningen och en halv månad för brösttrycket. 35 % frånvaro under så pass lång tid för någon med ambitiösa mål med året är rätt saftigt. Det blir ju inte lättare och lättare att springa de där 2:20 på Lidingöloppet...

Under veckan har jag tampats med hypokondri Det är inte bra för någon som har viss dödsångest att få besvär med något i hjärttrakten. Speciellt inte när farsan nyligen har fått en stroke. Ett tryck i tummen som vägrar lägga sig(har lagt sig nu) är en potentiell blodpropp och ett motsvarande tryck i benet med ömma benhinnor är detsamma. Trycket över bröstet kommer och går, det blir aldrig intensivt utan ligger lite i bakgrunden. Det kan dock lika gärna ha att göra med att jag oroar mig över detta. Försöker lära mig att slappna av, egentligen skulle någon form av yoga eller andningsövningar vara bra. Idag känns det hur som helst bra.

Det absolut tråkigaste är att behöva gå för gåendets skull för att få ihop lite steg och fixa någon sorts kcal-förbrukning. Kanske kan sexa till strapatsmiljöerna lite under helgen. Positivt är att jag förutom att ha tid att laga riktig mat har upptäckt hur gott sallad kan vara och kör det till varje måltid och till jobblunchen är det enbart sallad och kött. Det har faktiskt varit så pass nice att det är något som jag garanterat kommer att fortsätta med framöver. Har två stora skålar som jag fyller och förvarar i kylskåpet och plockar ifrån.

Har även kommit på att jag faktiskt kan besöka gymmet och köra lite rehab så länge som det inte är pulshöjande. Om jag sedan kommer att göra detta(booooring) återstår väl att se
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 08:49   #4413
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
SVAMMEL
På lördag får jag träna igen Det jag längtar mest efter är att få lite pump i musklerna. Ser framför mig ett riktigt mysigt överkroppspass följt av lite underkropp dagen efter. Löpningen känns inte lika kritisk, joggar ev. något i helgen men det skulle duga bra att komma igång först på Island. Annars har att inte träna varit betydligt mildare mentalt än vad jag hade gissat på. Om jag enbart löper en vecka så känns det som om musklerna tynar bort, nu har jag inte gjort någonting på en vecka och är ovanligt realistisk i mitt tankesätt. Vad gör två veckor liksom? Ingenting. Däremot skulle det där halvåret som jag har hört att folk har fått vara borta vid hjärtmuskelinflammation vara totalt ödesdigert. Låt oss verkligen hoppas att när jag kör igång igen så lyser besvären med sin frånvaro. För jag är nog en utav dom i Sverige som skulle hantera ett träningsfritt halvår allra sämst.

Med hänsyn till detta så kommer jag tyvärr inte kunna leva lika bekymmersfritt under semestern som i fjol. Då satt jag på en uteservering och drack öl tills framåt midnatt, gick hem och sov lite för lite och gav mig sedan upp skapligt på morgonen och sprang innan jag blev hämtad för att dra och bada. Ett fantastiskt upplägg om du frågar mig men jag måste spela lite säkert. Har jag druckit måttligt så får kanske denna löprunda vänta tills kvällen och har jag druckit mycket så får jag utesluta den helt. Jag har inget intresse av att supa hela semestern men samtidigt så vet jag ju att det alltid blir några långa uteserveringskvällar en vanligt semestervecka och de är helt ärligt lite för härliga för att avstå. Livsnjutning kontra livsviktig träning inför Höga kusten och Lidingö blir en avvägning. Som tur är så spenderas de första 1,5 veckorna på Island och i fjällen Det får ses som mer eller mindre öl-fria semestermål.

Maten har fått sig ett jätte-uppsving och jag har ätit bra käk varje dag under veckan som gick. Varvat kött, kyckling och fisk där jag har haft sallad till varje måltid. Antingen har jag kört på bara sallad eller så har jag haft potatis som kolhydratkälla. För att jag ska kunna hålla i detta framöver så krävs det nog att jag gör tillräckligt mycket mat varje gång jag ställer mig i köket för att slippa laga mat varenda dag. Kommer jag hem vid 17 och ska ut och springa en timme senare så behöver det jag ska äta antingen redan vara färdigt eller ta max tio min att tillaga.

Vad gäller vikten så spårade jag lite lätt i helgen. En invägning på sub 87 kg denna vecka hade varit guld. Jag är på intet sätt missnöjd med min fysik men det är ytterst lite som saknas för att jag ska bli NÖJD. Två kg till och vi är garanterat där. Jag har hållt uppe stegmängden hyfsat även om jag hade kunnat göra ännu mer. Det ska jag göra ännu bättre denna vecka.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 08:55   #4414
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Med tanke på att mina spontan-kramper är helt borta nu för tiden så är förresten min tanke att börja träna lite bål när jag kör igång igen Det har jag inte gjort aktivt på säkert fem-sju år. Tanken är att köpa en yogamatta och ha bålträning som ett snabbt extrapass att dra av hemma när jag känner för det.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 14:38   #4415
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
En arbetsdag till - sen är det fyra veckors semester. Det känns så fruktansvärt skönt att det knappt går att ta in. Det har varit rätt körigt på jobbet och att få slappna av helt och hållet under fyra veckor känns helt otroligt gött. Jag har faktiskt börjat fundera över huruvida det där brösttrycket skulle kunna ha något att göra med jobbstress. Det är svårt att veta säkert men jag under veckan tänkt på att jag har rätt svårt att slappna av. Jag har därmed börjat vidta lite åtgärder så som att stänga av aviseringar från jobbrelaterade saker på telefonen. Ska bli bättre på att stänga av helt när jag går hem för dagen.

Matlagningen flyter på bra och jag har inte "syndat"(läs: köpt skit) en enda dag hittills. Tror lätt att det här är något som jag kommer att klara av att hålla i. Styr jag upp sömnen också så känns det riktigt bra

På måndag flyger vi till Island och vi(läs: jag ) har under de senaste dagarna löst det mesta. Fixat en hyrbil och köpt en guidad glaciärtur på Vatnajökull. Har även rekat fram ett par gym som ligger väldigt nära lägenheten som vi ska bo i. Så om hälsan tillåter mig så blir det dagsutflykter hela dagarna och styrketräning på kvällarna Det hade varit sjukt gött för är så SJUKT styrketräningssugen just nu. Fick jag välja en enda sak att göra just nu så skulle det vara ett riktigt schyst presspass på gymmet. Vill inte låta som en byggare men satan vad jag längtar efter att få lite go' pump
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 11:00   #4416
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag tror att jag har styrketränat tre gånger och löpt en sedan jag uppdaterade senast. Tänkte löpa ikväll för att kunna komma hem till Sverige i något sorts vara-på-G-tillstånd.

Vi har det hur som helst grymt bra, dagarna är sjukt långa och man hinner verkligen med många saker. Jag orkar inte riktigt rabbla upp allt vi gjort(mycket finns på Instagram) men kortfattat så är det helt otrolig och drastisk natur och många "konstiga" saker(primärt hål i marken och bergen som det ryker ur) Det känns allt som oftast som att vandra runt i ett sagoland.

Nu har vi påbörjat fredagen och sedan återstår två dagar innan vi åker hem. Idag blir det Vestmannöarna!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 19:00   #4417
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Bilden är från Glymur, 200 m högt vattenfall och del av en otroligt vacker och häftig vandring som vi gjorde i lördags. Är hemma nu och har hunnit med ett gympass och ska ut och löpa om en stund. Kommer inte logga passen lika nitiskt nu under semestern. Jag har hur som helst fått en jävla mersmak på naturen och det passar därmed perfekt att jag ska till Sälen redan på torsdag. Jag håller även på att forska i hur billig jag kan göra en Österrike-resa v. 31, än så länge ser det lovande ut men jag har inte gjort slag i sak ännu.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 10:46   #4418
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Ser helt fantastiskt ut. Njut av resten av semestern =)

Hur gick det för dom som sprang tävlingen?


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 10:52   #4419
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Ser helt fantastiskt ut. Njut av resten av semestern =)

Hur gick det för dom som sprang tävlingen?


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Tack! Island rekommenderas.

Min kompis som tog min plats kom 25:a av 400 st på Laugavegur, fick 5:43. Han som vann sprang först från målområdet till starten, alltså alla 53 km, för att sedan ställa upp i loppet och vinna det. Sprang alltså loppet två gånger direkt efter varandra. Bland det sjukare...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 10:54   #4420
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Hur kände din polare efteråt? Värt det?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 11:02   #4421
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Hur kände din polare efteråt? Värt det?
Han älskade det, var otroligt vackert. Hade ett par korta dippar men verkar ha hanterat det bra. Var visst pissbrant första biten och han gick i varenda en av de backarna. Han har dock förmågan att kunna springa 4-tempo i skogen så han kunde kompensera för det senare under loppet när det planade ut.

Sen är han ju jobbig på det sättet att han aldrig säger rakt ut vad han siktar på, han babblade om 6:30 och jag tänkte hela tiden "bullshit", det är liksom vad JAG skulle ha siktat på och han är typ en kvart snabbare på halvmaran...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 16:07   #4422
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Kul att naturen biter tag i dig! Hur känns det i bröstet nu när du börjat rulla igång medd lite aktivitet igen?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 16:33   #4423
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Kul att naturen biter tag i dig! Hur känns det i bröstet nu när du börjat rulla igång medd lite aktivitet igen?
Ja, men det krävs spännande natur också Intresset för att vandra här i trakterna är fortsatt lågt.

Lugnt med bröstet. Med 95 % säkerhet stressrelaterat och har sedan dess blivit bättre på att slappna av och släppa saker. En liten väckarklocka.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-18, 21:35   #4424
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Första passet i Sälen gjort! Typ 15 km och 370 höjdmeter, började med att ta en slalombacke och fick lida för det under merparten av återstoden. Stora delar av sträckan var extremt stenig och för mig som inte är i mitt livs form och är innehavare av en stukad fot var det kanske inte helt optimalt. Samtidigt extremt bra träning inför Höga Kusten Trail. Fanns dock kräm i kroppen då vi kunde avsluta i 5-tempo, bra formbesked! Väldigt vackert på fjället och det här träningslägret känns som en kanonidé. Mer träning imorgon!

Har också bestämt mig för att det blir Norge och sova i skåpbil v. 31. Det är mycket med 10 h till Jotunheimen men samtidigt såg det väldigt mycket häftigare ut än Seljfors(8 h bort) så jag tror att jag tar den smällen.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 07:24   #4425
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Jäklar så fint det ser ut. Joutenheimen är också fantastiskt fint. Kanske mindre spångar men ändå bättre utsikt. Träningsläger istället för öl den här sommaren?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)