Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-27, 14:00   #1
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Ställbar bänk med benspark/curl tillägg

Hej, är det någon som har erfarenhet/tips på en ställbar bänk med benspark/curl tillägg.
Jag vet att benspark/curl tillägget kommer att vara en kompromiss...

Jag har en fast bänk som används när en platt bänk behövs.


Har tittat på följande alternativ:

Body-solid GFID71
https://www.bodysolid.com/home/gfid7..._decline_bench

Ironmaster super bench
https://ironmaster.nl/product/fitnes...bench/?lang=en

Barbarian-line ultimate
https://www.megafitness.shop/multibank-ultimate.html
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 14:13   #2
Klumpän
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 17
Hej Kicken

Får man fråga varför du känner att du behöver denna funtionen?
Är det ett komplement för ett befintligt hemmagym eller för att slippa ha ett skivstångsrack, stång och vikter?
Klumpän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 16:18   #3
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpän Visa inlägg
Hej Kicken

Får man fråga varför du känner att du behöver denna funtionen?
Är det ett komplement för ett befintligt hemmagym eller för att slippa ha ett skivstångsrack, stång och vikter?
Fråga får man
Det är komplement till befintligt hemmagym.

Jag har en gorilla sport "gymstation" som jag endast använder benspark/curlen på https://www.gorillasports.se/univers...ller-vit/p/711
Men den är onödigt stor och skrymmande i mitt lilla hemmagym och tycker inte alls om den som lutande bänk.
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 06:10   #4
Klumpän
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 17
Okej, då har du en skivstång och vikter förutsätter jag. Har själv ett hemma gym som består av ett bar rack, bänkar, stänger och dragmaskin. Har dock aldrig känt ett behov av att utöva benspark/lårcurl. Så om du inte på grund av någon skada I rygg/höft är tvingad att träna benspark och curl så räcker det gott med att köra knäböj/marklyft/hipthrusters med stång eller backlöpnings intervaller för att komma åt dessa muskler på ett bra sätt. Så mitt tips är att spara på pengarna och testa detta istället
Klumpän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 09:59   #5
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpän Visa inlägg
Okej, då har du en skivstång och vikter
Yes


Vet att man klarar sig bra utan benspark/curl, men tycker om att ha med de övningarna som komplement i grundträningen.

Det är väl något men jag fått av bodybuilding programmen man läste i B&K på 90-talet, där benspark/curl alltid var med
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 10:08   #6
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av Kicken Visa inlägg
Yes


Vet att man klarar sig bra utan benspark/curl, men tycker om att ha med de övningarna som komplement i grundträningen.

Det är väl något men jag fått av bodybuilding programmen man läste i B&K på 90-talet, där benspark/curl alltid var med
Kan du inte bara sitta på bänken med en hantel mellan fötterna? Eller ett gummiband? Eller bägge samtidigt?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 10:09   #7
Klumpän
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av Kicken Visa inlägg
Yes


Vet att man klarar sig bra utan benspark/curl, men tycker om att ha med de övningarna som komplement i grundträningen.

Det är väl något men jag fått av bodybuilding programmen man läste i B&K på 90-talet, där benspark/curl alltid var med
Hehe, okej. Isåfall har jag bra erfarenhet av prylarna från body solid då mitt hemmagym är av den tillverkaren. Prylarna känns rejäla och har hållt bra under åren jag använd dem. De andra vet jag inget om så utifrån mina erfarenheter får jag nog lägga min röst på den bänken du länkade från body solid.
Klumpän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 13:02   #8
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Kan du inte bara sitta på bänken med en hantel mellan fötterna? Eller ett gummiband? Eller bägge samtidigt?
Nja, i benspark på den bänken jag har nu så brukar jag ha mot 50kg, tror det blir tungt att hålla en sån hantel mellan fötterna.
Och med hantel blir belastningskurvan ännu mer fel (ingen belastning när benen är lodräta).
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 14:52   #9
Voxe
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 48
Jag har haft ironmasters super bench i typ 1 år nu jävligt nöjd ,tänk på att bänken är ganska hög.Jag har dock inga problem att bänka osv och jag är 1.75cm , bryggar och kan ha båda fötterna i backen Köpte till bencurl grejen , crunches och armcurl grejen för typ 2 månaders sen. Väldigt nöjd , tillbehören känns stabila och lätta och sätta ditt och ta bort. Kan verkligen rekommendera om man vill ha lite mer val möjligheter till hemma gymmet och inte har så mycket plats.
__________________
Jim Wendlers 5-3-1 metod??

Senast redigerad av Voxe den 2019-07-13 klockan 14:53.
Voxe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 11:09   #10
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Voxe Visa inlägg
Jag har haft ironmasters super bench i typ 1 år nu jävligt nöjd ,tänk på att bänken är ganska hög.Jag har dock inga problem att bänka osv och jag är 1.75cm , bryggar och kan ha båda fötterna i backen Köpte till bencurl grejen , crunches och armcurl grejen för typ 2 månaders sen. Väldigt nöjd , tillbehören känns stabila och lätta och sätta ditt och ta bort. Kan verkligen rekommendera om man vill ha lite mer val möjligheter till hemma gymmet och inte har så mycket plats.
Tack för svaret.

Som jag skrev i första posten så har jag en plan bänk(IPF mått) som jag använder när jag behöven en plan bänk. Så det gör inget att ironmaster bänken är hög, det är väl en fördel vid benspark eftersom bänken måste vara högre än normalt för att fötterna inte ska ta i golvet.

Jag har inte köpt någon bänk ännu....
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)