Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-17, 08:08   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Försämrad muskeltillväxt av kallt vatten efter styrketräning

Citat:
We investigated functional, morphological and molecular adaptations to strength training exercise and cold water immersion (CWI) through two separate studies. In one study, 21 physically active men strength trained for 12 weeks (2 d⋅wk-1 ), with either 10 min of CWI or active recovery (ACT) after each training session. Strength and muscle mass increased more in the ACT group than in the CWI group (P<0.05). Isokinetic work (19%), type II muscle fibre cross-sectional area (17%) and the number of myonuclei per fibre (26%) increased in the ACT group (all P<0.05) but not the CWI group. In another study, nine active men performed a bout of single-leg strength exercises on separate days, followed by CWI or ACT. Muscle biopsies were collected before and 2, 24 and 48 h after exercise. The number of satellite cells expressing neural cell adhesion molecule (NCAM) (10-30%) and paired box protein (Pax7)(20-50%) increased 24-48 h after exercise with ACT. The number of NCAM+ satellitecells increased 48 h after exercise with CWI. NCAM+ - and Pax7+ -positivesatellite cell numbers were greater after ACT than after CWI (P<0.05). Phosphorylation of p70S6 kinaseThr421/Ser424 increased after exercise in both conditions but was greater after ACT (P<0.05). These data suggest that CWI attenuates the acute changes in satellite cell numbers and activity of kinases that regulate muscle hypertrophy, which may translate to smaller long-term training gains in muscle strength and hypertrophy. The use of CWI as a regular post-exercise recovery strategy should be reconsidered.
J Physiol. 2015 Jul 14. Post-exercise cold water immersion attenuates acute anabolic signalling and long-term adaptations in muscle to strength training.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1113/JP270570/pdf
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 15:47   #2
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
J Physiol. 2015 Jul 14. Post-exercise cold water immersion attenuates acute anabolic signalling and long-term adaptations in muscle to strength training.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1113/JP270570/pdf
Sååå.. Vad räknas som kallt vatten? Var det efter 10 min man kunde dricka det eller förstod jag fel? Det var inte bara den aktiva vilan som gav fördelarna?

Är inte så haj på studieläsning...
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 15:53   #3
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Sååå.. Vad räknas som kallt vatten? Var det efter 10 min man kunde dricka det eller förstod jag fel?
Det handlar inte om att dricka utan om ett tio minuter långt kallt bad.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 16:01   #4
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Sååå.. Vad räknas som kallt vatten? Var det efter 10 min man kunde dricka det eller förstod jag fel? Det var inte bara den aktiva vilan som gav fördelarna?

Är inte så haj på studieläsning...
Har varit en slags hälsotrend i staterna, har tidigare används vid behandling av hjärta och kärlsjukdomar. Det är kallvatten bad man häller i krossad is.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 16:12   #5
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Har varit en slags hälsotrend i staterna, har tidigare används vid behandling av hjärta och kärlsjukdomar. Det är kallvatten bad man häller i krossad is.
Isbad är sooo 2013. Nu är det cryosaunas på -160 - -250C som gäller.

Men ändå.. oavsett om man tappar lite gains av 10 minuter isbad (eller eventuellt kall-kall-dusch) efter gymmet så lär man ju inte lägga av för det är så jäkla skönt liksom. Skönt trumfar gains.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 16:18   #6
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Finns det nått samband mellan att om man kyler en skada vid typ fotboll, att den då tar längre tid att läka än om man låter bli att kyla?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 16:23   #7
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Som sagt, inte haj på studier.

Jaha, verkar som om att man får sluta med sina dagliga isbad framöver nu då. Synd.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 16:38   #8
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Finns det nått samband mellan att om man kyler en skada vid typ fotboll, att den då tar längre tid att läka än om man låter bli att kyla?
Vad jag har lärt mig är kyla endast smärtlindring, annars applicerar man kompression och högläge.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 21:40   #9
ZoDa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Vad jag har lärt mig är kyla endast smärtlindring, annars applicerar man kompression och högläge.
Gör inte kylan att blodkärlen drar ihop sig och att man därmed får minskad blodgenomströmning?
ZoDa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 22:47   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Isbad i 5-10 min brukar ju användas för att snabba på återhämtningen. Har sett att de brukar lägga sig i badkar med is mellan eventsen på crossfit games bland annat. Huruvida det finns nåt vetenskapligt stöd bakom detta vet jag inte. Det vore ju kul om det var positivt för återhämtning men negativt för muskeltillväxt, så fick optinojarna nåt att bita i...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-18, 22:53   #11
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av ZoDa Visa inlägg
Gör inte kylan att blodkärlen drar ihop sig och att man därmed får minskad blodgenomströmning?
Om du ligger i ett isbad är det själva tanken.

Men med kylsprej, även om du inte sprejar direkt på kroppen så finns det risk för köldskador om du sprejar för mycket. Det ska ge en bedövande effekt, vet inte hur djupt det går egentligen. Sprejen kombineras ändå ofta med högläge för att minska blodflödet.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-19, 05:50   #12
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Isbad i 5-10 min brukar ju användas för att snabba på återhämtningen. Har sett att de brukar lägga sig i badkar med is mellan eventsen på crossfit games bland annat. Huruvida det finns nåt vetenskapligt stöd bakom detta vet jag inte. Det vore ju kul om det var positivt för återhämtning men negativt för muskeltillväxt, så fick optinojarna nåt att bita i...
Har för mig att det står nåt om det i Forma Kroppen, alltså just att det är positivt för återhämtning/träningsvärk men negativt för muskeltillväxt.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 08:06   #13
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31513450/
J Appl Physiol (1985). 2019 Sep 12. doi: 10.1152/japplphysiol.00127.2019. [Epub ahead of print] Cold water immersion attenuates anabolic signalling and skeletal muscle fiber hypertrophy, but not strength gain, following whole-body resistance training. Fyfe JJ1, Broatch JR2, Trewin AJ3, Hanson ED4, Argus CK5, Garnham AP6, Halson SL7, Polman RC8, Bishop DJ2, Petersen AC9.

Citat:
Abstract
PURPOSE:
We determined the effects of CWI on long-term adaptations and post-exercise molecular responses in skeletal muscle before and after resistance training.

METHODS:
Sixteen males (22.9 ± 4.6 y; 85.1 ± 17.9 kg; mean ± SD) performed resistance training (3 d·wk-1) for 7 wk, with each session followed by either CWI (15 min at 10°C, COLD group, n = 8) or passive recovery (15 min at 23°C, CON group, n = 8). Exercise performance [one-repetition maximum (1-RM) leg press and bench press, countermovement jump, squat jump and ballistic push-up], body composition (dual x-ray absorptiometry), and post-exercise (i.e., +1 and +48 h) molecular responses were assessed before and after training.

RESULTS:
Improvements in 1-RM leg press were similar between groups [130 ±69 kg, pooled effect size (ES): 1.53; ±90% confidence interval (CI) 0.49], while increases in type II muscle fiber cross-sectional area were attenuated with CWI (-1959 µM2; ±1675; ES: -1.37; ±0.99). Post-exercise mTORC1 signalling (rps6 phosphorylation) was blunted for COLD at POST +1 h (-0.4-fold, ES: -0.69; ±0.86) and POST +48 h (-0.2-fold, ES: -1.33; ±0.82), while basal protein degradation markers (FOX-O1 protein content) were increased (1.3-fold, ES: 2.17; ±2.22). Training-induced increases in HSP27 protein content were attenuated for COLD (-0.8-fold, ES, -0.94 ±0.82), which also reduced total HSP72 protein content (-0.7-fold, ES: -0.79, ±0.57).

CONCLUSION:
CWI blunted resistance training-induced muscle fiber hypertrophy, but not maximal strength, potentially via reduced skeletal muscle protein anabolism and increased catabolism. Post-exercise CWI should therefore be avoided if muscle hypertrophy is desired.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 13:07   #14
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Har för mig att det står nåt om det i Forma Kroppen, alltså just att det är positivt för återhämtning/träningsvärk men negativt för muskeltillväxt.
Kognitiv dissonans...
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 13:15   #15
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Kognitiv dissonans...
Naj du kommer fortare tillbaks till 100% men du kommer aldrig till 101%, du kan således träna oftare men helt utan framsteg! yay!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)