Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-05-21, 11:14   #181
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Svår fråga. Är nog väldigt individuellt. Jag kan få väldigt svängande veckomedelvikter, inom tre-fyra veckor. Jag siktar på max +1kg per månad, så har det inte hänt något på över fem veckor betyder det att jag är på energibalans.
Det med att viktnedgång inte är linjär kan jag applicera på viktuppgång för mig.

Jag hade börjat försiktigt sedan räknat ut månadssnittvikten:

V1 72.4kg
V2 72.9kg
V3 71.8kg
V4 72.4kg
V5 72.3kg
= 72.36kg

Sen gör du samma sak kommande fem veckor. Har det inte hänt något höjer du dagsintaget efter tålamod, 100kcal är vanligt. Så det blir 700kcal extra per vecka. Fast att öka med bara 100kcal extra efter 5 veckor är jävligt långsamt och tortyr för reverse diet haha. Vanligt är väl +50-100kcal dagsintag per vecka (350-700kcal extra per vecka) direkt efter en kommer av deffen.

Dock om du kommer av deff just nu kommer säkert vikten stiga lite extra. Reverse diet: väg dig varje dag, räkna ut medelvikt för veckan - märker du att vikten är stabil i några veckor - höj dagskcalintaget (efter tålamod).

Är lättare att bara ge exempel:
V1 72.5kg, 3000kcal
V2 72.3kg, 3000kcal
V3 72.8kg, 3100kcal
V4 72.8kg, 3100kcal
V5 72.6kg, 3200kcal
V6 73.1kg, 3200kcal
Repeat. Kanske kommer du upp till 3600kcal och du börjar gå upp för fort. Lägg dig på 3500kcal.


Sen behöver du inte bara gå efter kroppsvikten och kcalintag. Lovar att du kommer känna om du ligger på underskott, balans eller överskott, sett på lång sikt. Det gör iallafall jag jättetydligt. Prestation, humör, återhämtning osv. Min bulk har jag känt av först, kollat mina veckosnittvikter och sett jag legat viktstabil eller t.o.m gått ner i vikt på en längre tidsperiod (en månad).
Tack så mycket

Angående det sista, så: ja, kan känna mig rejält sliten om jag deffat för hårt exempelvis. Har blivit två refeeds denna veckan och ändå varit viktstabil så lite måste man nog gå på känsla också.

Allt går ju inte att räkna på exakt heller. Kommer exempelvis sommarjobba och då blir det ökat vardagsaktivitet, kör nog på +400 kcal för själva arbetet och sedan blir det massa extra för typ 2 timmars cyklande också.
Men ska bli kul - mer arbete=>mer mat
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-21, 11:23   #182
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Tack så mycket

Angående det sista, så: ja, kan känna mig rejält sliten om jag deffat för hårt exempelvis. Har blivit två refeeds denna veckan och ändå varit viktstabil så lite måste man nog gå på känsla också.

Allt går ju inte att räkna på exakt heller. Kommer exempelvis sommarjobba och då blir det ökat vardagsaktivitet, kör nog på +400 kcal för själva arbetet och sedan blir det massa extra för typ 2 timmars cyklande också.
Men ska bli kul - mer arbete=>mer mat
Ja, mycket optinoja. Men (!) om du ändå kcalräknar och är rädd för lägga på dig onödig fettmassa, vid deff> balans> långsambulk, ta tillfället i akt, håll koll på vikten och det andra (humör, prestation osv). Kcalräknar man under deff tycker jag man kan fortsätta efter deffen efteråt och fortsätta kcalräkna, de första veckorna, för att hitta sin "nya" energibalans. Optimera kaloribalansen, peaka den, istället för hoppa rakt upp 'på sin gamla energibalans' (pre-deff balans, där den var peakad), lägga på sig 5kg onödigt fett. :P
Fungerar säkert utmärkt för många utan kcalräkning, alltså äta efter hunger. Gör tyvärr inte det för mig!


Går du från energibalans på 3000kcal nu, stillasittande (ish). Till aktivt jobb och två timmars cykling, då hade jag hoppat upp till 3500kcal direkt, minst. (Som du typ skriver.)
____

Fan vad allt jag skriver kommer fram som optinoja. Svårt att få fram hur jag menar, behöver inte vara så avancerat. --- Håll koll på kroppsvikten, står du still i flera veckor, ät mer.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-21, 11:33   #183
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Ja, mycket optinoja. Men (!) om du ändå kcalräknar och är rädd för lägga på dig onödig fettmassa, vid deff> balans> långsambulk, ta tillfället i akt, håll koll på vikten och det andra (humör, prestation osv). Kcalräknar man under deff tycker jag man kan fortsätta efter deffen efteråt och fortsätta kcalräkna, de första veckorna, för att hitta sin "nya" energibalans. Optimera kaloribalansen, peaka den, istället för hoppa rakt upp 'på sin gamla energibalans' (pre-deff balans, där den var peakad), lägga på sig 5kg onödigt fett. :P
Fungerar säkert utmärkt för många utan kcalräkning, alltså äta efter hunger. Gör tyvärr inte det för mig!


Går du från energibalans på 3000kcal nu, stillasittande (ish). Till aktivt jobb och två timmars cykling, då hade jag hoppat upp till 3500kcal direkt, minst. (Som du typ skriver.)
____

Fan vad allt jag skriver kommer fram som optinoja. Svårt att få fram hur jag menar, behöver inte vara så avancerat. --- Håll koll på kroppsvikten, står du still i flera veckor, ät mer.
Tack igen. Jag gillar att "optinoja" - känns åtminstone som att man har kontroll över något i ett i övrigt okontrollerbart universum. Sålänge jag inte mår dåligt av det - och i så fall slutar jag att optinoja.
Men det är som du skriver... - om jag äter efter hunger blir jag fet direkt. :p
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-23, 11:25   #184
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Jag brukar ofta köpa frysta grönsaker i påse, om jag lägger dem i kylen istället för frysen när jag kommer hem, hur länge håller de sig fräscha då?
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-23, 11:30   #185
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Jag brukar ofta köpa frysta grönsaker i påse, om jag lägger dem i kylen istället för frysen när jag kommer hem, hur länge håller de sig fräscha då?
Har provat detta, att tina i kylen några gånger. Skulle säga max en dag. De släpper vätska och börjar simma i en påse vatten. Det börjar även lukta.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-23, 11:48   #186
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Har provat detta, att tina i kylen några gånger. Skulle säga max en dag. De släpper vätska och börjar simma i en påse vatten. Det börjar även lukta.
Jo mycket vatten lär det ju bli, jag hade nog tänkt att kanske dela upp det i portionslådor, istället för att låta det ligga i påsen. Kanske inte är någon vidare idé trots allt?

Anledningen till att jag frågar är för att jag oftast bara kör ett varv i mikron när jag ska äta, och om de har tinat några timmar i förväg så blir resultatet mycket bättre. Jag glömmer dock alltid att plocka fram det i god tid.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-23, 11:57   #187
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Jo mycket vatten lär det ju bli, jag hade nog tänkt att kanske dela upp det i portionslådor, istället för att låta det ligga i påsen. Kanske inte är någon vidare idé trots allt?

Anledningen till att jag frågar är för att jag oftast bara kör ett varv i mikron när jag ska äta, och om de har tinat några timmar i förväg så blir resultatet mycket bättre. Jag glömmer dock alltid att plocka fram det i god tid.
Du får testa. Det känns säkrast att tillaga dom på nåt sätt. Jag brukar köra några kg i taget i ugnen och ha i kylen sen
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.

Senast redigerad av vicarious den 2017-05-23 klockan 11:59.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-23, 12:06   #188
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Fast frysa grönsaker brukar väl vara kokta innan?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-23, 12:07   #189
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Nej, inte riktigt kokta. Blancherade.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-23, 15:27   #190
Trapz
Registered User
 
Trapzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 683
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Jag brukar ofta köpa frysta grönsaker i påse, om jag lägger dem i kylen istället för frysen när jag kommer hem, hur länge håller de sig fräscha då?


Lägg dom i en låda där vattnet kan rinna av neranför, typ som ett durkslag eller något liknande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Trapz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-25, 05:58   #191
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Var hittar man källa till sifforna att man ska få i sig 1 liter vatten/100 g protein?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-25, 08:17   #192
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Sök på obligatory water.

100 gram protein innehåller 16 g kväve. Till det krävs ca 7 dl vatten. Fast med proteinet kommer också kreatinin, salter, urinsyra mm som också måste ut.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-25, 08:31   #193
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Sök på obligatory water.

100 gram protein innehåller 16 g kväve. Till det krävs ca 7 dl vatten. Fast med proteinet kommer också kreatinin, salter, urinsyra mm som också måste ut.
Tack så mycket. Bra att vi har ureacykeln också
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-26, 21:11   #194
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hur mycket protein per dag har funkat för er anekdotiskt? Har legat på typ 1.5g/kv ett tag nu och har mycket bättre tryck i musklerna pga mer kolhydrater än innan.

EDIT: är i långsam viktuppgång

Senast redigerad av smerk den 2017-05-26 klockan 21:16.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-30, 14:39   #195
Waimea
Registered User
 
Waimeas avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 242
Jag dricker kaffe 30-60 minuter innan träning, jag dricker 10 g eaa innan träning och 20 g eaa efter träning. 30 minuter efter träning dricker jag 1 l chokladmjölk. Innan jag somnar äter jag 500 g kvarg.

Vad skulle ni lägga till?
Waimea är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)