Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-11, 20:23   #6106
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Blivit halvt lovad utredning inom en månad på dagens samtal med läkare och enhetschef men inget fast löfte vilket dom var övertydliga med. Har inga större förhoppningar.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 20:37   #6107
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Vadå inget fast löfte? Är du inte tillräckligt sjuk enligt dessa muppar?

Aja, skönt att det händer något iallafall och bra kämpat som vanligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 20:42   #6108
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Vadå inget fast löfte? Är du inte tillräckligt sjuk enligt dessa muppar?

Aja, skönt att det händer något iallafall och bra kämpat som vanligt.
Finns inga resurser/insert annan byråkratisk mumbojumbo var det dom sa. Men får se om det händer nåt från deras innehåll inom en månad. Jobbar på själv så gott jag kan. Tack så mycket, kämpade hårt på mottagningen, blivit så betingat nu att jag får en panikattack redan i bilen på väg dit, men tog mig igenom det.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 20:47   #6109
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag kan sååå relatera. Jag fick till och med en hemsk paniksttack när jag hade arbetsterapeut sist, bara för att man är på sjukhuset när man gör det. Inga resurser.. önskar du kunde hitta bättre vård i någon annan stad, jag har fått mycket bättre bemötande. Men då kikar jag in här för uppdateringar framöver!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 19:35   #6110
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Jag kan sååå relatera. Jag fick till och med en hemsk paniksttack när jag hade arbetsterapeut sist, bara för att man är på sjukhuset när man gör det. Inga resurser.. önskar du kunde hitta bättre vård i någon annan stad, jag har fått mycket bättre bemötande. Men då kikar jag in här för uppdateringar framöver!
Tack igen, bara att hålla tummarna att jag får hjälp den här gången, min mamma ligger på rejält nu med, jag orkar ärligt talat inte tjata på vården längre så är väldigt tacksam att hon ställer upp med detta.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-13, 21:31   #6111
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Hejja morsan och vill du ha mer hjälp så är vi fler som ställer upp. Säg bara till.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 17:06   #6112
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Verkligen bedrövligt mycket ångest senaste dagarna, spenderar minst 15 timmar om dagen i sängen. Inga metoder jag vet fungerar och de negativa tankemönstren bara överöser mig. En liten tanke på typ något som skulle kunna vara ett framsteg, säg skriva en artikel igen = 300000 tankar om hur värdelös/dålig/okunnig/osympatisk och 100 andra grejer till på typ 5 minuter och vips så hoppar tankarna till 10 andra områden i livet och så spelas samma grej upp igen.

Vet inte vad jag ville säga med detta annat än att ventilera lite.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 17:11   #6113
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Har du läst Röde Orm? Vikingaromanen?

I den finns det en viss viking, Sven tror jag han heter. Sven är högt ansedd bland andra vikingar, bl a för sin fysiska styrka. Men ibland drabbas Sven av "en galenskap", beskrivs det som, där han blir sängliggande veckor i sträck utan att orka kliva upp.

Ansågs Sven vara en sämre viking för att han låg 15 timmar om dagen i sängen? Inte alls. Det var ju inte hans fel, det var "galenskapens".

Banala saker som historien om Sven ovan kan hjälpa mig i situationer när jag känner mig misslyckad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 17:52   #6114
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Har du läst Röde Orm? Vikingaromanen?

I den finns det en viss viking, Sven tror jag han heter. Sven är högt ansedd bland andra vikingar, bl a för sin fysiska styrka. Men ibland drabbas Sven av "en galenskap", beskrivs det som, där han blir sängliggande veckor i sträck utan att orka kliva upp.

Ansågs Sven vara en sämre viking för att han låg 15 timmar om dagen i sängen? Inte alls. Det var ju inte hans fel, det var "galenskapens".

Banala saker som historien om Sven ovan kan hjälpa mig i situationer när jag känner mig misslyckad.
Jag har inte läst den, fin historia dock.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 19:56   #6115
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Får jag utmana dig lite? Du gillar ju uppenbarligen WoW och kör nya utgåvorna. Why?
Hur känns spelet överlag, får du ut något där som du hade velat men inte får IRL?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 20:12   #6116
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Får jag utmana dig lite? Du gillar ju uppenbarligen WoW och kör nya utgåvorna. Why?
Hur känns spelet överlag, får du ut något där som du hade velat men inte får IRL?
Jag spelar inte det längre men spelar ju andra onlinespel en del, inklusive äldre versioner av WoW.

När jag spelar känner jag mig kompetent, jag läser allt som skrivs om spelet osv. Men det viktigaste för att det fungerar är nog helt enkelt att ingen ser mig eller min kropp. Det är mest ett tidsfördriv för att ha något att göra, sedan tillkommer det givetvis socialt vilket i sig är viktigt.

En annan sak jag kom på nu är när jag spelar med onlinekompisar eller kompisar jag tidigare träffat mycket IRL så slipper jag diskussionsämnen som jag får mycket ångest av som husköp/barn/partners/karriärer/dater, ja allt jag saknar (inte barnen då) och vad jag känner att jag aldrig kommer ha. Förstår givetvis att det är en fråga om hur jag tolkar sådan input, men har ännu inte kommit på hur jag ska förhindra en rejält negativ spiral när sådant här kommer upp. Tror även det faktum att jag avslutade vänskapen med två av mina närmaste vänner satt djupa spår och fått mig att ytterligare tvivla på mig själv som människa eller hur jag nu ska uttrycka det.

Tack för intressant fråga!
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 20:21   #6117
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Av nyfikenhet: senare års forskning pekar på att psykisk ohälsa inte sitter i hjärnan, utan i magen i form av en rubbad tarmflora. Möjligen är det därför helt fel approach att medicinera med antidepressiva. Det kan räcka med en bakgrund av magsjuka, antibiotika eller kanske bara otur. Det finns till och med personer som genomgår bajstransplantationer från friska människor och därefter blir bättre i form av minskad ångest, minskad depression, minskat sötsug med efterföljande viktnedgång eller vad det nu kan vara.

Har du hört något om detta tidigare eller undersökt om det finns något kring dessa banor som du kan utforska vidare?

https://www.viome.com/blog/anxiety-d...crobiome-blame
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5641835/
https://www.sciencedaily.com/release...0617204413.htm

Och så vidare.

Kan ju vara värt att undersöka i alla fall, kanske en fasta följt av en fodmapdiet, att testa säkra sorters probiotika (S. Boullardi eller Culturelle) eller undersöka en transplantation (görs dock inte i Sverige vad jag vet förutom för specifika typer av sjukdomar).
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 20:34   #6118
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag spelar inte det längre men spelar ju andra onlinespel en del, inklusive äldre versioner av WoW.

När jag spelar känner jag mig kompetent, jag läser allt som skrivs om spelet osv. Men det viktigaste för att det fungerar är nog helt enkelt att ingen ser mig eller min kropp. Det är mest ett tidsfördriv för att ha något att göra, sedan tillkommer det givetvis socialt vilket i sig är viktigt.

En annan sak jag kom på nu är när jag spelar med onlinekompisar eller kompisar jag tidigare träffat mycket IRL så slipper jag diskussionsämnen som jag får mycket ångest av som husköp/barn/partners/karriärer/dater, ja allt jag saknar (inte barnen då) och vad jag känner att jag aldrig kommer ha. Förstår givetvis att det är en fråga om hur jag tolkar sådan input, men har ännu inte kommit på hur jag ska förhindra en rejält negativ spiral när sådant här kommer upp. Tror även det faktum att jag avslutade vänskapen med två av mina närmaste vänner satt djupa spår och fått mig att ytterligare tvivla på mig själv som människa eller hur jag nu ska uttrycka det.

Tack för intressant fråga!
mm, jag fick reflektera lite där över mitt eget spelande, hmpf... som har varit singel längre än vad du har varit någonsin :P

Hmm tack för svaret, men fan, nu fick jag lite att klura på själv.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 23:51   #6119
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
mm, jag fick reflektera lite där över mitt eget spelande, hmpf... som har varit singel längre än vad du har varit någonsin :P

Hmm tack för svaret, men fan, nu fick jag lite att klura på själv.
Ja alltså man kan ju spela av många olika anledningar, varav vissa är positiva andra negativa och en del neutrala. Jag har i perioder i livet varit rejält beroende av att spela, som så mycket annat jag blivit beroende av i perioder. Just för att det blir någon slags flykt från min mer eller mindre ständiga känsla av tomhet och självhat.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 13:27   #6120
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Lyckades ta mig ut på promenad idag med min närmsta väns hjälp, kändes fantastiskt och ännu bättre efteråt.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)