Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-03-07, 21:13   #31021
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Är skeptisk till alla som behöver två händer till att klämma ihop den.

Men det är bara min åsikt.
Det förstår jag att du är.

Det finns tre vanliga sätt att stänga en gripper. TNS, CCS och Deep set.

TNS = Table no set. Plocka upp grippern med en hand, och stäng den utan hjälp från din andra hand.

CCS = Credit card set. Du får ta hjälp av dina andra hand för att "seta" grippen. Ett kreditkort ska få plats mellan handtagen innan du stänger den.

Deep Set Det jag gjorde i videon. Du arbetar där grippern är tyngst och där du har bäst möjlighet för att använda din fulla styrka. Många av de främsta inom grippers gillar att träna med "chokers", vilket innebär att grippern redan är satt till parallell av en slangklämma.

Det är precis som brygga i bänkpress eller att använda sig av bra teknik i löpning eller simning.

Här stänger jag 2an med Ironminds regler. CCS

Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-07, 21:15   #31022
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Är skeptisk till alla som behöver två händer till att klämma ihop den.

Men det är bara min åsikt.
Han nollställer greppet för varje tryck och trycker in lite grann för att kunna få runt fingrarna lite bättre,imponerande i vilket fall.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 08:06   #31023
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Riktigt starkt. Man förstår inte hur starkt det är när man ser folk som dig göra enarmschins förrän man testar att ens hänga i en arm på gymmet. Det ser alldeles för lätt ut och jag blir alltid lika lurad
Tekniknazin i mig skulle gärna se fritt häng innan reppen påbörjas istället för att gå från fötter i mark till chins, men riktigt starkt hursom
Håller med om enarmschinsen, den där killen fick det att se löjligt lätt ut, dessutom drog han sig högt upp.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 00:29   #31024
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
En till enarmsfilm då, med pb-häng i toppen:

https://www.instagram.com/p/BgM4pSElx8m/
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 07:07   #31025
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Riktigt starkt. Man förstår inte hur starkt det är när man ser folk som dig göra enarmschins förrän man testar att ens hänga i en arm på gymmet. Det ser alldeles för lätt ut och jag blir alltid lika lurad
Tekniknazin i mig skulle gärna se fritt häng innan reppen påbörjas istället för att gå från fötter i mark till chins, men riktigt starkt hursom
Tekniknazin i dig är lite för hård Du vet ju själv hur jobbigt det är att bara hänga i en hand. Varje sekund gör greppet svagare och då gissar jag att det är svårt att applicera full kraft att dra sig upp (teori här då jag inte har en aning, jag skulle inte ens kunna försöka göra en enarmschin för att all kraft går åt till att bara hänga där) och rikard är i sammanhanget alldeles för grov/fet med sina nästan 80kg (gissar) dessutom extravikt på det för att kunna ta i ordentligt om han skulle hänga "dött" utan att tappa för mycket kraft.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 16:34   #31026
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Jag får helt enkelt prova men glömmer alltid bort det när jag laddar före
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 16:36   #31027
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
En till enarmsfilm då, med pb-häng i toppen:

https://www.instagram.com/p/BgM4pSElx8m/
Så jävla bra
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 18:30   #31028
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
En annan kämpar för att nå sin första 10a i chins.. Kommer in här och ser att man blir murbräckad till backen av Rikard.
Så jävla snyggt! Stor kredit
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 12:16   #31029
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Arbetat en del med min knäböj för att inte göra en squatmorning, som en del kallar det för, dvs där man snabbt rätar ut benen och gör en ryggresning för att avsluta.
Stora mängder knäböj fram samt disciplin när jag gör lyftet så att jag tillåter det att vara tungt och jobbigt i mitt svaga läge.

Fortfarande inte nöjd med att jag får bak rumpan i starten, syns särskilt på andra repetitionen i bägge seten.


__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 10:42   #31030
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Arbetat en del med min knäböj för att inte göra en squatmorning, som en del kallar det för, dvs där man snabbt rätar ut benen och gör en ryggresning för att avsluta.
Stora mängder knäböj fram samt disciplin när jag gör lyftet så att jag tillåter det att vara tungt och jobbigt i mitt svaga läge.

Fortfarande inte nöjd med att jag får bak rumpan i starten, syns särskilt på andra repetitionen i bägge seten.


Jag tror du skulle kunna prova att, istället för att ha en accelererande rörelse på väg ner, ha en decelererande rörelse. Nu ser det ut som att du inte klarar av att kompensera för rörelseenergin i vändningen och därför tappar du lite oompf och det ser ut som om du hamnar onödigt långt bak på foten; det ser ju nästan ut som om du tappar tåfästet.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 10:44   #31031
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
En till enarmsfilm då, med pb-häng i toppen:

https://www.instagram.com/p/BgM4pSElx8m/
Haha, det ser så jävla casual ut.
Bra jobbat!
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 13:11   #31032
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tror du skulle kunna prova att, istället för att ha en accelererande rörelse på väg ner, ha en decelererande rörelse. Nu ser det ut som att du inte klarar av att kompensera för rörelseenergin i vändningen och därför tappar du lite oompf och det ser ut som om du hamnar onödigt långt bak på foten; det ser ju nästan ut som om du tappar tåfästet.
Det är en god synpunkt! Att jag går ned snabbt är för stretchreflexen men har inte tänkt så mycket på hur hastigheten påverkar. Tror inte att jag faktiskt hade orkat annars.
Som du säger orkar jag inte helt att hålla emot i vändningen. Sedan är det inte särskilt snabbt jämfört med andra lyftare, samtidigt som det bevisligen är lite för snabbt för mig.

Har du någon fundering om vad som kan hjälpa mig med det? Jag tror att det har något med stabilitet i överkroppen att göra, men jag har inte tänkt mer på det än så. Kommer att tänks själv, men det vore intressant att höra dina tankar!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 19:59   #31033
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det är en god synpunkt! Att jag går ned snabbt är för stretchreflexen men har inte tänkt så mycket på hur hastigheten påverkar. Tror inte att jag faktiskt hade orkat annars.
Som du säger orkar jag inte helt att hålla emot i vändningen. Sedan är det inte särskilt snabbt jämfört med andra lyftare, samtidigt som det bevisligen är lite för snabbt för mig.

Har du någon fundering om vad som kan hjälpa mig med det? Jag tror att det har något med stabilitet i överkroppen att göra, men jag har inte tänkt mer på det än så. Kommer att tänks själv, men det vore intressant att höra dina tankar!
Jag tänker att hastigheten egentligen inte är något problem med eftersom det accelererar neråt blir det ju onödig kraft som måste ta vägen någonstans. Jämför med t.ex en bänkpress där man generellt kan sänka stången snabbt men i det närmaste hydrauliskt, och man saktar ner vikten precis ovanför bröstet (men kanske sänker snabbt i toppen). Man kommer ju åt stretchreflexen ändå!

EDIT: Angående rumpan i starten så är det kanske för att du aktivt pressar bak rumpan och inleder lyftet med det? Jag har nu börjat instruera folk att man ska tänka sig att rumpan ska gå i 45 graders vinkel bakåt under lyftet, dvs att man aktivt pressar bak med rumpan men inte fullt från början. Detta samtidigt som man låter knäna gå utåt/framåt i jämförelse.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet

Senast redigerad av Scratch89 den 2018-03-15 klockan 20:04.
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 11:40   #31034
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tänker att hastigheten egentligen inte är något problem med eftersom det accelererar neråt blir det ju onödig kraft som måste ta vägen någonstans. Jämför med t.ex en bänkpress där man generellt kan sänka stången snabbt men i det närmaste hydrauliskt, och man saktar ner vikten precis ovanför bröstet (men kanske sänker snabbt i toppen). Man kommer ju åt stretchreflexen ändå!
Effekten av stretchreflexen blir större om det är högre hastighet. :-) Det är en avvägning!

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
EDIT: Angående rumpan i starten så är det kanske för att du aktivt pressar bak rumpan och inleder lyftet med det? Jag har nu börjat instruera folk att man ska tänka sig att rumpan ska gå i 45 graders vinkel bakåt under lyftet, dvs att man aktivt pressar bak med rumpan men inte fullt från början. Detta samtidigt som man låter knäna gå utåt/framåt i jämförelse.
Kan du förklara det på ett annat sätt? Jag kan inte utföra en knäböj utan att rumpan rör sig bakåt först, såvida jag inte skall göra mina knäböj i högklackat. :-)

Eller menar du med "starten" när jag går upp från bottenläget? I så fall är det just det som är min fundering i inlägget: att trycka bak rumpan är inte ett medvetet val. När lyft blir väldigt tunga händer saker som man inte kan styra över helt och hållet. Har man då en svaghet någonstans kommer kroppen att utföra ens instruktioner genom att ta bort svagheten. D v s, låta benen arbeta lite mindre i det svagare läget.

Den biten är jag redan rätt säker på (att jag är för svag i framsida lår). Det jag klurar på är om det är ytterligare något jag har missat.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2018-03-16 klockan 11:44.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 11:52   #31035
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Böjen ser okej ut. Vill du fokusera på att det ska ta mer på låren så tänk dig att knäna ska hållas framför knäna från bottenläget när du trycker uppåt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)