Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-23, 17:10   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Finns det något orsakssamband mellan lågt kroppsfett och mental ohälsa?

Min sämsta psykiskt mående period var för ungefär ett år sedan, och det råkade även vara en period då jag hade lägre underhudsfett än på länge. Jag vägde 67 kg på 181 cm och såg ut såhär:



Idag har jag ca 10 kg mer fett, och mår bättre, men jag ser inget direkt samband mellan fettprocenten och måendet. Snarare mår jag bättre för att mitt liv är bättre och jag käkar antidepp.

Men de flesta i min omgivning har varit övertygade om att måendet visst var relaterat till fettprocenten. Huvudskälet till att tillät mig gå upp i vikt var för att få folk att sluta oroa sig. Jag ångrar det lite idag.

Rent fysiskt mådde jag iallafall inte sämre av att vara smal, jag var inte ovanligt trött eller något. En jävel på halvmara däremot.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 19:55   #2
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Min sämsta psykiskt mående period var för ungefär ett år sedan, och det råkade även vara en period då jag hade lägre underhudsfett än på länge. Jag vägde 67 kg på 181 cm och såg ut såhär:



Idag har jag ca 10 kg mer fett, och mår bättre, men jag ser inget direkt samband mellan fettprocenten och måendet. Snarare mår jag bättre för att mitt liv är bättre och jag käkar antidepp.

Men de flesta i min omgivning har varit övertygade om att måendet visst var relaterat till fettprocenten. Huvudskälet till att tillät mig gå upp i vikt var för att få folk att sluta oroa sig. Jag ångrar det lite idag.

Rent fysiskt mådde jag iallafall inte sämre av att vara smal, jag var inte ovanligt trött eller något. En jävel på halvmara däremot.
Tror inte du var tillräckligt mager för att det skulle påverka hormonellt, och pga det humöret.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 20:00   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Tror inte du var tillräckligt mager för att det skulle påverka hormonellt, och pga det humöret.
Tack, inte jag heller, tror trots allt inte det var under 10 %.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 20:27   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag har testat båda sätten, och jag mår toppen om jag äter mycket och tränar mycket och ligger på lågt kroppsfett på det sättet. Hålla kroppsfettet lågt genom att äta lite fungerar inte alls i längden.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 20:45   #5
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Anekdotiskt så mår jag bättre på något högre fett%, även med mycket mat och träning (ca 20 km löpning/dag). Om jag går ner för mycket blir jag tröttare och tappar libido (vilket dock kan vara praktiskt).
...kan ju också vara korrelation och/eller att kroppen inte vant sig vid den lägre kroppsfettprocenten.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 20:47   #6
Dajollee
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Mått riktigt bra dom gångerna när jag ligger "lågt" på kroppsfett, strax under 10%.. Glad, kåt o mycket energi.

Högre kroppsfett blir jag mer grining o bitter.
Dajollee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 15:30   #7
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har testat båda sätten, och jag mår toppen om jag äter mycket och tränar mycket och ligger på lågt kroppsfett på det sättet. Hålla kroppsfettet lågt genom att äta lite fungerar inte alls i längden.
Hur mycket konditionsträning kan tänkas behövas för att må toppen och samtidigt ha lågt kroppsfett? Pratar vi 1000+ kcal per dag eller räcker det att träna bort säg 5-600 kcal om dagen, om man i övrigt är stillasittande?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 18:19   #8
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Min sämsta psykiskt mående period var för ungefär ett år sedan, och det råkade även vara en period då jag hade lägre underhudsfett än på länge. Jag vägde 67 kg på 181 cm och såg ut såhär:



Idag har jag ca 10 kg mer fett, och mår bättre, men jag ser inget direkt samband mellan fettprocenten och måendet. Snarare mår jag bättre för att mitt liv är bättre och jag käkar antidepp.

Men de flesta i min omgivning har varit övertygade om att måendet visst var relaterat till fettprocenten. Huvudskälet till att tillät mig gå upp i vikt var för att få folk att sluta oroa sig. Jag ångrar det lite idag.

Rent fysiskt mådde jag iallafall inte sämre av att vara smal, jag var inte ovanligt trött eller något. En jävel på halvmara däremot.
OT men jag tycker att det är sjukt att du bara vägde 67kg där, ser ut som mer. Antar att bröst axlar och armar är dina muskelgrupper och att eventuellt rygg och ben ligger efter?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-02, 23:16   #9
Monifa
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Ort: I ett hus. typ.
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Hur mycket konditionsträning kan tänkas behövas för att må toppen och samtidigt ha lågt kroppsfett? Pratar vi 1000+ kcal per dag eller räcker det att träna bort säg 5-600 kcal om dagen, om man i övrigt är stillasittande?
Beror väl på hur mycket du äter?
__________________
Överväger att äta mitt kcal överskott i B&J
Monifa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-11, 16:58   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
OT men jag tycker att det är sjukt att du bara vägde 67kg där, ser ut som mer. Antar att bröst axlar och armar är dina muskelgrupper och att eventuellt rygg och ben ligger efter?
Jag tror jag har bra gener såtillvida att det ser ut som mycket mer muskler än vad det egentligen är. En visuell illusion. Tror inte jag lyfter mer än 90-100-130 där, så det är inte mycket kött på de benen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-11, 17:29   #11
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Välkommen tillbaka
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-11, 17:33   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tackar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)