Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-07, 23:26   #16
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
kött, ägg, lever har så det räcker. Skulle du vara orolig eller inte gilla inälvsmat. Kör en multivitamin i guess haha.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-08, 04:59   #17
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Din tarmflora har troligtvis kraftigt reducerat eller helt tappat stora delar av den normala bakteriefloran för att bryta ner och tillgodose vissa typer av grönsaker. Troligtvis har detta hänt för att du levt på för ensidig kost. Du kan försöka sakta introducera grönsakerna i små mängder för att mata dessa baktierier tills de blivit fler. Du kan också testa probiotika som Synbiotic15 eller Probis produkter en period.

I värsta fall kan du gå till en doktor och göra en procedur där du för in friska människors bakterier i din tarm.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-08, 07:52   #18
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Får en liknande effekt av vitt bröd, undrar varför?
Kan inte vara gluten då pasta går fint. Annan fiberrik föda går också bra
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 09:40   #19
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Antar att det är fibrerna som ställer till det men när jag ligger på den rekommenderade mängden frukt och grönt per dag så blir jag så in åt helvetes dålig i magen och pissar ur röven inom 2 timmar efter jag ätit. Har provat att helt utesluta grönsaker ur kosten och då kan jag gå två dar utan att skita.

Äter jag fel sorts grönsaker eller vad är det frågan om? Grönsaker jag äter är majs, röd/gul paprika, tomat, oliver, gurka, morot och isbergssallad; vanliga saker alltså.

Jag äter grovt bröd och havregryn till frukost också så mitt fiberintag skjuter nog i höjden.

Jag trodde det här skulle vara bra för mig men jag har aldrig känt mig såhär sviken förut. Vad är det värsta som kan hända om man inte äter några grönsaker alls? Hjärt och kärlsjukdomar? Jag tar mina chanser.
Hur funkar det med frukt? Om du äter bananer, apelsiner och äpplen vid sidan av de fibrer som du får i dig via kosten så borde fiberbehovet vara tillgodosett. Om du äter frukt idag så kan du prova öka mängden frukt en aning och se vad som händer.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 12:22   #20
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Testa färskpressad grönsaksjuice istället för att få i dig det nyttiga utan att förstöra magen med för mycket fibrer. Man kan göra en större batch och hälla det som blir över i glasburkar så att man har så det räcker i några dagar. Sedan är det ju rekommenderat att äta fermenterad mat typ yoghurt för att magen ska må bra.

Grovt bröd är ju inte heller något vidare för känsliga magar. Bättre att ta en halv näve sötmandlar/hasselnötter/valnötter/pecannötter istället.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 13:30   #21
Sillkungen
Registered User
 
Sillkungens avatar
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 151
Ta loppfrön/psyllium. Fixade min konstant oroliga mage på ett par dagar
Sillkungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-27, 13:10   #22
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
* Reducera stress i ditt liv. Har man en stresskänslig mage och man stressar mycket så spelar det ingen roll hur man äter, problem kommer uppstå oavsett
* googla FODMAP och testa
* 1 matsked psylliumfrön per dag tillsammans med vätska
* prioritera bort havregryn, grovt bröd och frukt, satsa i stället på ca 300g grönsaker
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-27, 18:59   #23
Skrollovicz
Registered User
 
Skrolloviczs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 045
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
* Reducera stress i ditt liv. Har man en stresskänslig mage och man stressar mycket så spelar det ingen roll hur man äter, problem kommer uppstå oavsett
* googla FODMAP och testa
* 1 matsked psylliumfrön per dag tillsammans med vätska
* prioritera bort havregryn, grovt bröd och frukt, satsa i stället på ca 300g grönsaker
Jag är inne på samma linje. Det kan till och med röra sig om psykisk ohälsa, om jag får gissa. Allt från IBS till bipolär sjukdom är möjligt. För det är inte överdrivet stora mängder med fiber du får i dig.
Skrollovicz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-28, 16:02   #24
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Skrollovicz Visa inlägg
Jag är inne på samma linje. Det kan till och med röra sig om psykisk ohälsa, om jag får gissa. Allt från IBS till bipolär sjukdom är möjligt. För det är inte överdrivet stora mängder med fiber du får i dig.
Eh fast trådskaparen säger ju att det är när han äter efter rekommendationerna som han pissar ur röven.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-29, 09:06   #25
Skrollovicz
Registered User
 
Skrolloviczs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 045
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Eh fast trådskaparen säger ju att det är när han äter efter rekommendationerna som han pissar ur röven.
Jag tittade på vilka grönsaker det rör sig om bara, och det är väldigt svårt att få i sig stora mängder fiber av majs, gurka, isbergssallad. Det är min kvalificerade gissning i alla fall.
Skrollovicz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)