Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-28, 16:06   #31
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Jag tror inte att Marantz/B&W är en särskilt bra match, eftersom båda drar åt det varmare hållet. Denon och Pioneer gör bra, neutrala, försteg men om slutstegen i 3805/AX5, t.ex, "räcker" för dina B&W eller ej vet jag inte. Du kan ju köpa och se, och annars köpa ett separat slutsteg senare. Men jag skulle tippa på att det blir helt ok. Bi-amp, på det sättet du tänker på, brukar inte vara så effektivt förövrigt...

När du ändå inte behöver nya ljud-format och ingångar så hade jag utan tvekan köpt den Denon 3805an jag länkade till, eller en Pioneer AX5ai-s om du hittar någon till vettigt pris.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 16:55   #32
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Okej, du säger det alltså. Men jag hatade verkligen min förra Denon 2105. Sjukt klen och levererade noll bas. Är lite rädd för att köpa Denon igen p.g.a. det. Och Pioneers finns det så sjukt få av på begagnatmarknaden.

Men vad tror du om att köpa en billigare, något nyare men klenare receiver, och sen använda min kära Denon 2-kanalare som slutsteg? Läste om några som gjort så, och det funkade grymt tydligen. Det finns en P.Direct-funktion som är tillför just det ändamålet. Blir det samma tryck i ljudet om man kör den som slutsteg kontra förstärkare?
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 17:06   #33
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Okej, du säger det alltså. Men jag hatade verkligen min förra Denon 2105. Sjukt klen och levererade noll bas. Är lite rädd för att köpa Denon igen p.g.a. det. Och Pioneers finns det så sjukt få av på begagnatmarknaden.

Men vad tror du om att köpa en billigare, något nyare men klenare receiver, och sen använda min kära Denon 2-kanalare som slutsteg? Läste om några som gjort så, och det funkade grymt tydligen. Det finns en P.Direct-funktion som är tillför just det ändamålet. Blir det samma tryck i ljudet om man kör den som slutsteg kontra förstärkare?
Just Denon 2105 hade Ino tidigare som referens, försteget ska tydligen vara i det närmaste helt neutralt i den. Nu föredrar han tydligen 2807 som jag har fattat det. Givetvis används då ett separat slutsteg eftersom att dom inbyggda är ganska dåliga i 21-serien. Det bör vara ganska stor skillnad på 2105 och 3805, men säkerligen mäter även den klart sämre än din nuvarande förstärkare.

Förutsatt att inte försteget i din Denon stereostärkare "lägger till" något så kommer du få samma tryck i ljudet, ja. Alternativet är väl att gå upp ytterliggare ett snäpp till t.ex. Pioneer AX10, har sett några ute för 7,5-8k. Den driver det mesta..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 18:24   #34
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Tack för dina inlägg tp! Jag är nu ett steg närmre, har precis köpt den beggade centern. Det var dock inte samma färg, men trä som trä och lite får man offra om man är fattig. Det är dock lite skumt att det står samma färg på mitt kvitto som på hans. Nåja, den låter grymt bra iaf!

Nu återstår "bara" klenis-receiver, bakhögtalare och eventuellt en bas. Förslag gott folk? Bakhögtalarna bör vara så små det bara går. Är Audio Pro Mondial M.1 eller M.2 för dåliga? Och vad vet ni om Monitor Audio Radius 45HD? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=366192
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 18:41   #35
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Marantz SR4600 för 1900 spänn... Köpa?
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 22:09   #36
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Kul att du fick centern! Jag hade nog inte köpt Marantzen som sagt, men jag vet inte hur stor flaskhals den hade blivit. Den har ju fått goda omdömen så den är väl säkert helt ok iofs. I en perfekt värld skulle man kunna dema olika begagnade saker hemma, men ja, det går ju tyvärr inte. Svåra grejer sånt här.

Förresten, jag uppfattade inte att din nuvarande Denon hade en "hemmabio-knapp" (Power Amp Direct Input-funktion, enligt Denon). Då ska det låta precis likadant i musik, oavsett vilken receiver du köper (förutsatt att du kör cd/dvdn analogt då, och DACarna osv inte spelar in), eftersom Denonen inte bara agerar slutsteg utan integrerad förstärkare. Mycket bra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 22:19   #37
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Har hittat en Denon 2105 som ska få hjälp av sin analoga broder. Det blir nog nice som fan.

Meeeen. Subwoofer? Ångest, det är asdyrt! Är en Velodyne MiniVee 800i för klent?
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 22:32   #38
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Har hittat en Denon 2105 som ska få hjälp av sin analoga broder. Det blir nog nice som fan.

Meeeen. Subwoofer? Ångest, det är asdyrt! Är en Velodyne MiniVee 800i för klent?
Ypperligt! Det tror jag blir perfekt, vad får du ge? Dom brukar ligga ganska högt tycker jag.

Till musik borde du väl inte behöva sub iaf? Ska man bara använda den till film brukar det bli lättare att komma undan något sånär billigt med gott resultat, eftersom det inte ställer lika höga krav på rapphet etc. XTZ gör bra subbar till ganska billig peng, t.ex.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 22:38   #39
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Att basen är klen kan lika mycket bero på frontarnas placering lika väl som att stärkarn är för klen. Vet man dock med sig att stärkarn är för klen så visst :P DM683 kräver ju ganska mycket kraft för att blomma ut. Själv kör jag med en NAD T737 till mina 683or. Hade köpt en stärkare med mer kraft i om det varit så att jag inte bott i lägenhet. Men som det är nu så spelar dom helt perfekt i de ljudnivåer jag kan spela för att bevara grannsämjan.

När det gäller din placering av högtalarna hahavaffan så tror jag inte det skadat om du flyttat dom 2m till isär, eller möblerar om så dom står på längden i rummet istället, och 50cm från ett hörn båda två.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 22:47   #40
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av xodd Visa inlägg
Att basen är klen kan lika mycket bero på frontarnas placering lika väl som att stärkarn är för klen. Vet man dock med sig att stärkarn är för klen så visst :P DM683 kräver ju ganska mycket kraft för att blomma ut. Själv kör jag med en NAD T737 till mina 683or. Hade köpt en stärkare med mer kraft i om det varit så att jag inte bott i lägenhet. Men som det är nu så spelar dom helt perfekt i de ljudnivåer jag kan spela för att bevara grannsämjan.

När det gäller din placering av högtalarna hahavaffan så tror jag inte det skadat om du flyttat dom 2m till isär, eller möblerar om så dom står på längden i rummet istället, och 50cm från ett hörn båda två.
Basen är allt annat än klen i dagsläget. Porslinet skallrar och det är ett jävla drag om man sitter där man ska i soffan. Det jag syftade på var vid filmtittning, då vill man gärna ha det där avgrundsdjupa från en subwoofer. Angående placeringen så är jag fullt medveten om att dom står ganska så illa, men jag har bara 29kvm till mitt förfogande, och detta är enda möjliga möbleringen. Ska dock köpa ett mindre skrivbord, och flytta in datorn under skrivbordet, vilket borde ge mig minst en meter till. Alltid nåt. Speciellt om man ska pressa in en sub nånstans Har du övriga högtalare i 600-serien också, eller du kör 2-kanals trots receivern?
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 23:05   #41
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Basen är allt annat än klen i dagsläget. Porslinet skallrar och det är ett jävla drag om man sitter där man ska i soffan. Det jag syftade på var vid filmtittning, då vill man gärna ha det där avgrundsdjupa från en subwoofer. Angående placeringen så är jag fullt medveten om att dom står ganska så illa, men jag har bara 29kvm till mitt förfogande, och detta är enda möjliga möbleringen. Ska dock köpa ett mindre skrivbord, och flytta in datorn under skrivbordet, vilket borde ge mig minst en meter till. Alltid nåt. Speciellt om man ska pressa in en sub nånstans Har du övriga högtalare i 600-serien också, eller du kör 2-kanals trots receivern?
Kör faktiskt i dagsläget 2kanals även om jag har en 7.1 reciever... Men det ska bli ett 7.1 system inom snar framtid
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 23:25   #42
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Har även bestämt mig för att det får bli en Mitsubishi HC5500 till projektor. Tror jag skulle bli lite gråtmild över en sanyo z700 efter ett tag och ångrat mig att jag inte betalt dom där 3000kr extra för att få en såpas mycket bättre projektor som hc5500 är...
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 21:39   #43
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Någon här som kör optiskt från datorn till hemmabioreceivern? Får ni ut DTS osv från era filmer? Tänker främst på .mkv-filer. Jag stoppade i mitt gamla Terratec PCI-ljudkort med optisk ut i min nya dator, men herrejävlar vilket misstag. Drivrutinerna som fanns på Terratecs hemsida krashar Win7-datorer nåt så in i fan. Min RAID-konfig blev dessutom lite fucked av krashen, så jag är dubbelt så förbannad nu. Men iaf, hur FAAAAAN ska jag få ut ljudet optiskt till receivern från datorn utan att den pillar på signalerna för mycket? Vill ju sköta all dekodning i receivern. Går det ens? Hade fan inte räknat med att detta skulle bli ett problem
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 21:46   #44
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Jag är inte så haj på just det eftersom jag aldrig försökt själv, men jag tror att det funkar om du ställer in i ditt dvd-program att ljudet ska skickas via SPDIF. Output: SPDIF alltså, typ. Testa det iaf.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 21:56   #45
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Jupp, har löst själva biten med hur man får signalen genom datorn orörd, men det är ljudkortshelvetet som inte vill funka nu.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)