Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-02, 17:14   #1171
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Tjena!
Fråga om oled och svärta. Har en LG Oled C8 som jag är väldigt nöjd med. Har gjort inställningar efter rtings calibration (bra?). Är mycket nöjd förutom vid streaming i mörka scener. Framförallt upplever jag detta med HBO. Det är alltså i mörka partier som övergår i ljusa där det blir ”blockigt” som dålig upplösning. Som att skärmen inte klarar en snygg övergång. Främst HBO, en del i viaplay men t.o.m. med Netflix och deras ultra-hd (dock betydligt bättre där). Så frågan är om detta är enbart ett problem pga streaming eller om det även är teven som är begränsad? Har stabilt 100/100 fiber. Har ännu inte kopplat in bluray pga flytt, barn osv men har ändå bara ett ps4 utan 4K för tillfälligt så kan ej testa med full potential ännu.
Mörka partier är svårt att koda för normala signaler (linjära), krasst sagt så har ljusa partier 90% av all data allokerat till sig, vilket bara lämnar 5-10% att "förklara mörka partier". Vissa TV-apparater kan man ställa in saker som "macro blocking" och annat skit som kanske gör att man inte får lika mycket "banding", sen är det ganska mycket hit or miss.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 17:32   #1172
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Tjena!
Fråga om oled och svärta. Har en LG Oled C8 som jag är väldigt nöjd med. Har gjort inställningar efter rtings calibration (bra?). Är mycket nöjd förutom vid streaming i mörka scener. Framförallt upplever jag detta med HBO. Det är alltså i mörka partier som övergår i ljusa där det blir ”blockigt” som dålig upplösning. Som att skärmen inte klarar en snygg övergång. Främst HBO, en del i viaplay men t.o.m. med Netflix och deras ultra-hd (dock betydligt bättre där). Så frågan är om detta är enbart ett problem pga streaming eller om det även är teven som är begränsad? Har stabilt 100/100 fiber. Har ännu inte kopplat in bluray pga flytt, barn osv men har ändå bara ett ps4 utan 4K för tillfälligt så kan ej testa med full potential ännu.
Får du bandning här?
http://www.lagom.nl/lcd-test/gradient.php
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 17:16   #1173
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Njä det syns ju som staplar som gradvis går över från svart till vit, men det är ju inte en sömnlös övergång utan man ser ju svagt att det är staplar i olika nyanser, iaf från svart till gråskala. Har kopplat ps4an men dock bara hunnit testa med spel och där har jag ej sett något problem. Ska testa med bluray.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 19:24   #1174
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Njä det syns ju som staplar som gradvis går över från svart till vit, men det är ju inte en sömnlös övergång utan man ser ju svagt att det är staplar i olika nyanser, iaf från svart till gråskala. Har kopplat ps4an men dock bara hunnit testa med spel och där har jag ej sett något problem. Ska testa med bluray.
Det du beskriver är bandning. Det ska vara en helt mjuk gradient.

Att få lite bandning där är inget ovanligt och bör inte störa vid filmtittande men det indikerar att TV;n inte kan visa alla värden i gråskala. Situationen kan vara värre för färger. Jag hittar tyvärr ingen bra testbild just nu, men har du dator och bildbehandlingsprogram kopplat till TV;n är det enkelt. Gör ett nytt dokument i 16-bitar och färg-gradienter.

Vad du kan göra åt det beror på vad TV;n tillåter. Jag sysslar inte med Tv-apparater så jag vet inte hur inställningarna brukar se ut. Det första är att testa olika gamma, om det går. Det positiva där är att tittar du på film i ett väldigt mörkt rum är förmodligen en lite högre gamma mer korrekt, och förmodligen kommer TV;n klara det bättre.

Sen kan du justera kontrast och ljus lite med hjälp av olika testbilder. Tänk dock på att dator och TV har olika nivåer (0-255 resp. 16-235).

Att kolla BlueRay är en bra idé för att se hur stort problemet är. Streamat material är ju svårt att få en uppfattning om utan att veta hur komprimerat det är.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 20:32   #1175
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Det du beskriver är bandning. Det ska vara en helt mjuk gradient.

Att få lite bandning där är inget ovanligt och bör inte störa vid filmtittande men det indikerar att TV;n inte kan visa alla värden i gråskala. Situationen kan vara värre för färger. Jag hittar tyvärr ingen bra testbild just nu, men har du dator och bildbehandlingsprogram kopplat till TV;n är det enkelt. Gör ett nytt dokument i 16-bitar och färg-gradienter.

Vad du kan göra åt det beror på vad TV;n tillåter. Jag sysslar inte med Tv-apparater så jag vet inte hur inställningarna brukar se ut. Det första är att testa olika gamma, om det går. Det positiva där är att tittar du på film i ett väldigt mörkt rum är förmodligen en lite högre gamma mer korrekt, och förmodligen kommer TV;n klara det bättre.

Sen kan du justera kontrast och ljus lite med hjälp av olika testbilder. Tänk dock på att dator och TV har olika nivåer (0-255 resp. 16-235).

Att kolla BlueRay är en bra idé för att se hur stort problemet är. Streamat material är ju svårt att få en uppfattning om utan att veta hur komprimerat det är.
När jag googlar banding och oled får jag upp en helt annan problematik. Även på länken du postade så ser banding inte ut som mitt problem och på länken finns exempel på hur det ska se ut korrekt och ungefär så ser det ut för mig. Men som sagt det är ju inte en helt mjuk gradient. Möjligen går det att förbättra i inställningar då viss skillnad uppstår med tex olika gamma. Men är framförallt HBO och Viaplay problemen i svärtan uppstår (väldigt lite med Netflix ultra hd-abonnemang). Får pilla lite med inställningar och testa några bluray för att se om det går att se några problem där. Teven ska ju vara bra så den kvalite jag ser i streaming är inte i klass med det som beskrivs i alla tester.

Senast redigerad av Gober den 2019-12-03 klockan 20:34.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 20:40   #1176
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
När jag googlar banding och oled får jag upp en helt annan problematik. Även på länken du postade så ser banding inte ut som mitt problem och på länken finns exempel på hur det ska se ut korrekt och ungefär så ser det ut för mig. Men som sagt det är ju inte en helt mjuk gradient. Möjligen går det att förbättra i inställningar då viss skillnad uppstår med tex olika gamma. Men är framförallt HBO och Viaplay problemen i svärtan uppstår (väldigt lite med Netflix ultra hd-abonnemang). Får pilla lite med inställningar och testa några bluray för att se om det går att se några problem där. Teven ska ju vara bra så den kvalite jag ser i streaming är inte i klass med det som beskrivs i alla tester.
Har du några exempel på vad du hittat och hur det ser ut?
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 21:26   #1177
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Har du några exempel på vad du hittat och hur det ser ut?
Exempel på banding när jag googlar.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...bqbPjtMwfbj_9K

Det jag upplever verkar mer vara compression artifacts.
Överdrivet exempel men likt detta.
https://i.imgur.com/m42eo2A.png
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 22:38   #1178
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Tror också det beror mest på streamingtjänsternas kassa kvalité/låg bitrate, prova titta på en blu-ray eller liknande.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 07:29   #1179
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Fan va bra att tråden bumpades.

Har beställt en tcl 4k hdr led array 75 tummare och håller på att bygga en platsbyggd skänk och hylla.

Har fräst en kanal inuti väggen för kabeldragning till tvn

Sen ska jag riva ett par av mina golvfrontar.
Det är banddiskant, Bi amp och kevlarkoner. Tyvärr saknas märket på lådan men jag tänkte att den övre delen av skänken ska få elementen infrästa fast liggande.

Volymen på kabinettet blir densamma men basporten flyttas till framsidan men kommer fyllas med skumgummi.

Sen blir det en 8 och en 10as aktiv subwoofer I varje bottendel av skänken.

Högtalarna kommer sättas iför med mönsterplåt och få lister för att likna en liggande låda.

Det svåra är att övertala sambon om de hål jag behöver ha i skänken pga subwoofrarna


Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 07:30   #1180
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Bilder

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 12:25   #1181
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Tror också det beror mest på streamingtjänsternas kassa kvalité/låg bitrate, prova titta på en blu-ray eller liknande.
Inte testat bluray ännu men tex Blade Runner 2049 på Netflix Dolby Atmos så är kvaliten verkligen bra, inga tecken på problem trots svåra scener med svärta och plötsligt hårt ljus osv. Så jag tror också främst på usla streaming tjänster där Netflix verkar kunna leverera ganska bra men inte HBO.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-04, 13:41   #1182
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Har köpt en ny projektor till mig själv i julklapp, ska bli härligt att slippa min sunkiga 720p med extra dålig bild.

Edit: bygger baslådor med 18" också.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-08, 12:01   #1183
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
70% kvar men skulle behövt hunnit klart med högtalarna och målningen till tisdag då tvn anländer

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.

Senast redigerad av agazza den 2019-12-08 klockan 12:03.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 22:52   #1184
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Fick bredda högtalarhålen lite då jag hade mätt lite tajt. Vill inte ha något skorr.

Nu är det bara puts, håltagning för Högtalarna, målning, montering av högtalarna, högtalargaller, luckor och lister kvar..

TVn kommer imorgon, lite sådär bitterdjuvt

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 19:14   #1185
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Finsnickeri och målning på G.

Golvet lutar överallt men det får klossas tills det blir golvvärme i resten av huset nästa år.

Fick inte tag i någon 152mm hålsåg idag så högtalarna får vänta någon dag till

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)