Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-26, 13:51   #1
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Tråden om sallader i alla dess former

På tal om tråden om att äta 800 gram frukt/grönt per dag. Vissa älskar sallad, vissa hatar det. I mitt tycke kan ens smaklökar anpassa sig och lära sig att gilla det mesta. Är man sockerskadad får man ta sig ett ryck och gräva fram en receptbok och börja laborera.

Posta recept! Det behöver inte vara erat bästa. Allt går bra, vare sig det är ett vedertaget recept, er egen uppfinning, diverse blandingar, röror eller rena sörjor med allt mellan himmel och jord. Var det något du åt igår, förra månaden eller på andra sidan millenniumet? Posta! Med eller utan bild.

Igår blev det lite allt möjligt i salladsbunken (bunke, ja, 500-1000g). Började med att koka upp lite lök, svamp, färsk broccoli (alla stjälkdelar hade förkokat tills de var mjuka) och 1/3 burk stora vita bönor samt lite brysselkål i vinäger och ättika för en syrligare smak/lukt, lite rödbetslag (från en burk inlagda rödbetor) med lite citronpeppar, oregano samt Ghormeh sabzi (iransk kryddblandning). In i salladsbunken med jäkla massa kål: rödkål, brunkål, vitkål. Skivade inlagda rödbetor till. Lite mer av samma krydda. Lite ketchup, en skvätt dijon och lite "samurai chili"-sås i en salig blandning. Kall sallad, så den fick stå i kylen en timme först. En salig röra, men smakrik. En del i kvällens 4-rättersmåltid.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-26, 13:55   #2
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Bra initiativ! Är sjukt dålig på att göra sallader, inte de att jag inte tkr om, utan har ingen fantasi öht när det gäller sallader.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-27, 13:54   #3
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Jag steker snabbt broccoli, blomkål, lök, vitlök, lite chilli i någon minut, sen på med ostronsås och vatten och låter det puttra någon minut. Alla grönsakerna färska.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-27, 15:54   #4
Bulta
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 383
Varierar väldigt mycket, men vad som återkommer väldigt ofta är olika pureer och släta soppor, då de funkar lika bra med frysta som färska grönsaker.

För att ta nåt recept så gör jag ofta blomkålsmos. Håller man sig till åtminstone 50% potatis så får man mer av moskonsistensen än grönsakspure. En kastrull med smör(efter behag), i med blomkål och en nypa salt och låter gå försiktigt på låg värme tills den är mjuk nog att krossa med potatisstöt eller stavmixer. (Får man för sig att göra en fettfri variant får man ha i en skvätt vatten och ånga den istället.) Finns vätska kvar, höj värmen och reducera bort. Viktigt att inte ha överflödig vätska. Mosa ihop ordentligt. Därefter i med potatisen som fått ångas av ordentligt likaså, och mosa lätt med potatisstöt, men inte för lång bearbetning så det blir potatisklister. Ev en skvätt mjölk eller grädde till rätt konsistens. Kryddar ofta bara salt, peppar och cayenne. Gärna även en liten nypa socker. Men vitlök som fått gå med i potatisavkoket är gott att mortla ner, likaså är det gott med pepparrotskräm, parmesan eller en klick creme fraiche.

Senast redigerad av Bulta den 2017-02-27 klockan 16:00.
Bulta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-27, 16:22   #5
Joe Falk
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 9
Sötpotatis i tärningsstora bitar i ugn tillsammans med grovt strimlad kål(vitkål eller savojkål tex), kör tills mjukt på 175 grader. Ringla över lite sesamolja, chiliflakes och japansk soja. När det svalnat något - blanda med bladspenat. Toppa med rostade pumpakärnor och/eller sesamfrön. Passar mycket bra till lax eller kyckling.
Joe Falk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-27, 16:23   #6
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187

Bläckfisksallad är min favorit.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-27, 16:37   #7
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Rostade hasselnötter/mandlar/pinjenötter/pumpafrön ger "crunch" och god smak som kan höja många sallader.
Slår även ett slag för krutonger som jag tycker är nästintill underskattat.

Och vad som helst är bättre än isbergssallad i en sallad!!!
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-27, 17:32   #8
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg

Bläckfisksallad är min favorit.
Hur smakar det?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-27, 20:04   #9
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Rostade hasselnötter/mandlar/pinjenötter/pumpafrön ger "crunch" och god smak som kan höja många sallader.
Slår även ett slag för krutonger som jag tycker är nästintill underskattat.

Och vad som helst är bättre än isbergssallad i en sallad!!!
Håller med dig om allt.

Man kan även steka lite bönor tills de är knapriga.

Frukt är också najs i sallad.
Öpple päron eller fasta plommon
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-27, 22:19   #10
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Hur smakar det?
Citron,vitlök och kryddor mest förmodligen.
Men jag gillar konsistensen.
Finns färdig att köpa.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-28, 03:47   #11
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Får man göra reklam för vanliga affärer på kolo? Bor på ett internetovänligt ställe just nu och det laddar dåligt men i morrn kanske jag kan visa dessa guldgruvor på gmaps eller nåt,
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 09:34   #12
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Brysselkål är en favorit på senare tid, som jag tidigare i livet aldrig riktigt fattade tycke för pga att den så lätt tar över smaken från allt annat. Jag gillar överhuvudtaget att tina upp frysta grönsaker ganska snabbt genom att snabbkoka upp dem i typ vinäger/ättika med ev. lite rödbetslag och/eller soja. I med lite kryddor och valfri såsblandning så blir det en smakrik sörja som kan blandas med övriga salladskomponenter. Brysselkålens smak neutraliseras en del och blandar sig bättre med resten på det viset tycker jag. Hur mycket näringsämnen som går förlorade vettefan, men kokningen handlar om max ett par minuter.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 11:31   #13
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Brysselkål är en favorit på senare tid, som jag tidigare i livet aldrig riktigt fattade tycke för pga att den så lätt tar över smaken från allt annat. Jag gillar överhuvudtaget att tina upp frysta grönsaker ganska snabbt genom att snabbkoka upp dem i typ vinäger/ättika med ev. lite rödbetslag och/eller soja. I med lite kryddor och valfri såsblandning så blir det en smakrik sörja som kan blandas med övriga salladskomponenter. Brysselkålens smak neutraliseras en del och blandar sig bättre med resten på det viset tycker jag. Hur mycket näringsämnen som går förlorade vettefan, men kokningen handlar om max ett par minuter.
Det låter gott med lite syra i det hela. Vad har du för blandning och kokar i, jag gissar att du inte kokar i ren ättika? Har du grönsakerna i en skål och slår över kokande vätska?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 11:55   #14
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram Visa inlägg
Det låter gott med lite syra i det hela. Vad har du för blandning och kokar i, jag gissar att du inte kokar i ren ättika? Har du grönsakerna i en skål och slår över kokande vätska?
Jo, äppelcidervinäger och/eller ättiksprit + någon lag kokar jag upp det i så att blandningen tar upp den härligt syrliga smaken i det, samt att det finns någon vätska som gör att grönsakerna tinar upp och inte börjar stekas på något sätt (jag har inte i någon olja).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 11:59   #15
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
I kalla sallader typ potatissallad och liknande så häller jag dock ofta i vinäger eller ättisksprit direkt i salladsbunken efter allt är blandat.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)