Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-11-22, 22:44   #12541
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Minnet kan man alltid misstänka vid fel som inte beror på mjukvara. Kör Ramtest över natten.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 02:02   #12542
johanhej
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 489
Tack för hjälpen grub! Det känns väldigt troligt att minnet är kasst. Körde igenom memtest86, men den hittade inga fel på ramminnet, så nu återstår hårddisken.

Hade jag bara kunnat vara säker på att det var hdns fel så hade jag dragit och köpt en ssd imorgon, men det känns lite vanskligt när jag inte vet vad som är fel. Borde man kunna utesluta CPU och moderkort, eftersom bios fungerar som set ska?
Ett kasst grafikkort kan väl inte orsaka kraschar i windows?
johanhej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 06:03   #12543
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Citat:
Ursprungligen postat av johanhej Visa inlägg
Tack för hjälpen grub! Det känns väldigt troligt att minnet är kasst. Körde igenom memtest86, men den hittade inga fel på ramminnet, så nu återstår hårddisken.

Hade jag bara kunnat vara säker på att det var hdns fel så hade jag dragit och köpt en ssd imorgon, men det känns lite vanskligt när jag inte vet vad som är fel. Borde man kunna utesluta CPU och moderkort, eftersom bios fungerar som set ska?
Ett kasst grafikkort kan väl inte orsaka kraschar i windows?
Ett kasst grafikkort kan orsaka krascher i Windows. Om du tar dig in i Bios så borde du kunna se temperaturer på CPU och GPU (för att säkerställa att det inte är några fel med kylningen). Jag hade testat att köpa ett billigt Ramminne till att börja med, efter det så kan du kanske låna en annan hårddisk och installera Windows på den.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 14:37   #12544
johanhej
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 489
Jag lyckades inte hitta temperatur i BIOS.

Hursomhelst har jag lyckats göra några saker.

Provade med olika ramminne, vilket inte gjorde någon skillnad.

Uppptäckte att seagate har ett program som upptäcker fel med hårddisken, så körde över det på en USB-sticka och bootade. Efter lite krångel med inställningar i BIOS (hårddisken var tvungen att stå på IDE) så lyckades jag hitta den. Körde testet som FAILADE.

Testresultatet säger inget speciellt mer än "The drive is not responding to commands. Check cables and drive power connection.".


Det lättaste hade som sagt bara varit att åka och köpa en ny hårddisk, men är fasen rädd att det är något annat problem. Anledningen till min oro är att jag inte, på något vis överhuvudtaget, lyckas boota datorn från skiva. Den vägrar helt enkelt. Jag lyckas inte heller formatera om datorn på en gammal, använd, hårddisk. Kan det vara moderkortet som gör detta?
johanhej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 14:40   #12545
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Citat:
Ursprungligen postat av johanhej Visa inlägg
Jag lyckades inte hitta temperatur i BIOS.

Hursomhelst har jag lyckats göra några saker.

Provade med olika ramminne, vilket inte gjorde någon skillnad.

Uppptäckte att seagate har ett program som upptäcker fel med hårddisken, så körde över det på en USB-sticka och bootade. Efter lite krångel med inställningar i BIOS (hårddisken var tvungen att stå på IDE) så lyckades jag hitta den. Körde testet som FAILADE.

Testresultatet säger inget speciellt mer än "The drive is not responding to commands. Check cables and drive power connection.".


Det lättaste hade som sagt bara varit att åka och köpa en ny hårddisk, men är fasen rädd att det är något annat problem. Anledningen till min oro är att jag inte, på något vis överhuvudtaget, lyckas boota datorn från skiva. Den vägrar helt enkelt. Jag lyckas inte heller formatera om datorn på en gammal, använd, hårddisk. Kan det vara moderkortet som gör detta?
Du kan ju testa att plocka ur din hårddisk ifrån datorn och boota den i en annan dator.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 14:44   #12546
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Låter ju som mer än tillräckligt med kött på benen för att byta hårddisk. Då kan du ju passa på att skaffa en SSD också =)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 15:11   #12547
johanhej
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 489
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
Du kan ju testa att plocka ur din hårddisk ifrån datorn och boota den i en annan dator.
Jag önskar att ajg kunde, men har inte tillgång till de sladdar sosm erfordras . Ingen polare i närheten heller som har tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Låter ju som mer än tillräckligt med kött på benen för att byta hårddisk. Då kan du ju passa på att skaffa en SSD också =)
Tänkte faktiskt precis samma sak angående SSD, men är det något mer vitalt som är kasst, så kanske det är bättre att kassera den. Datorn verkar bra i övrigt, och den var ju rättså schyst för två år sedan. Vet inte hur mycket som hänt sen dess. Speciellt "sliten" är den inte heller, då det värsta den fått utstå är lite jobbiga MatLab-uträkningar
johanhej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 23:18   #12548
johanhej
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 489
En liten uppdatering.

Lyckades köra någon reperationssak i SeaTool, som tydligen fixade lite småsaker, så nu har jag äntligen fått igång datorn. Kan ju med stor sannolikhet anta att det är HDn som var/är felet iaf.

Fick formatera om systempartitionen för att få igång den igen. Har sparat det allra viktigaste på en annan dator. Har kört igenom SeaTool igen och den hittar inte fler fel, men om den kraschar igen så köper jag en SSD .

Tack för all hjälp. Hjälpligheten (heter det så?) är verkligen grym på kolozzeum. Långt bättre än något annat community, oavsett vilket område det heller. Gjorde en tråd på Sweclockers också som jag uppdaterade flera gånger med progressbilder. 165 visningar och inte ett ord har knystats.
johanhej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 23:49   #12549
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ta backup på viktiga saker. Program som Seatools kan inte laga trasiga sektorer, utan gömmer bara undan dom så disken inte skriver till dom mer. Har man dock börjat få trasiga sektorer, kommer det snart fler, och det är troligen mest en tidsfråga innan en sådan disk kraschar helt. Så var beredd.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 10:44   #12550
johanhej
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 489
Ok. Datorn var helt kraschfri under flera timmar från det att jag fick igång den igår. Idag är det en annan historia. Försökt installera några program men den kraschar lite hursomhelst.

Nu börjar jag fundera på om det är något annat som är dåligt.
Jag bootade ju med Seatools igår och lyckades reparera ~100 dåliga sektorer. Datorn gick efter detta att få igång.

Nu, när jag kör SeaTools i windows hittar den inga fel. Den klarar alla tester. Är det verkligen HDn som strular då?
http://knowledge.seagate.com/article...S/FAQ/171691en
johanhej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 11:18   #12551
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Allt tyder på att din HDD håller på att lägga ihop helt. Köp en ny.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 16:43   #12552
johanhej
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 489
Fick som sagt inte igång dvdläsaren vid uppstart, men lyckades komma på problemet. Tror damm eller något hindrade ögat från att lösa.

50 min från stängning med över 40 min till butiken for jag iväg som ett skott. Blev en 128gb sandisk ssd för 750 spänn. Ska installera ikväll/natt. Hoppas på bättring .
johanhej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 19:30   #12553
Kryss
Fortfarande ofyndig
 
Krysss avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 504
Har problem med MPC HC när det gäller subtitles, leder till tapp i framerate eller helt galet mycket hackande i videon. Såfort jag deaktiverar subtitles återgår det till normalt.

Ibland hjälper det att hoppa ur fullskärm och flytta runt fönstret för att sedan gå in i fullskärm igen.

Någon idé om vad som skapar detta? Har nollställt inställningarna och sökt runt på ze google, men inte hittat några lösningar som funkat.
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 19:47   #12554
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av johanhej Visa inlägg
Ok. Datorn var helt kraschfri under flera timmar från det att jag fick igång den igår. Idag är det en annan historia. Försökt installera några program men den kraschar lite hursomhelst.

Nu börjar jag fundera på om det är något annat som är dåligt.
Jag bootade ju med Seatools igår och lyckades reparera ~100 dåliga sektorer. Datorn gick efter detta att få igång.

Nu, när jag kör SeaTools i windows hittar den inga fel. Den klarar alla tester. Är det verkligen HDn som strular då?
http://knowledge.seagate.com/article...S/FAQ/171691en
Dåliga sektorer = döende hårddisk. Alltid.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-25, 10:20   #12555
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
4g ifrån Telia, erbjuds inte typ 100gb i månaden?

Återkom gärna med resultat, det är intressant!

Själv försöker jag att få fiber till huset. 30 pers till måste skriva på bara....
Av vad jag kan se på telias hemsida så är största paketet på ynka 10Gb. Andra leverantörer har jag sett har upp till närmre 50Gb. Men fortfarande för lite.

Jag får vänta på slutgiltigt besked tills telia kopplat in hemtelefoni för att kunna mäta bättre. Vilket de inte kan göra förrän vi flyttat.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)