Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-11, 21:25   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Positiva och negativa effekter av anabola steroider hos 100 män

Citat:
An estimated 4‐6% of fitness center visitors uses anabolic androgenic steroids (AAS). Reliable data about adverse reactions of AAS are scarce. The HAARLEM study aimed to provide insight into the positive and negative effects of AAS use. One hundred men (≥18 years) who intended to start an AAS cycle on short notice were included for follow‐up. Clinic visits took place before (T0), at the end (T1), and three months after the end of the AAS cycle (T2), and one year after the start of the cycle (T3), and comprised a medical history, physical examination, laboratory analysis and psychological questionnaires. During the follow‐up period, four subjects reported a serious adverse event, i.e. congestive heart failure, acute pancreatitis, suicidal ideation and exacerbation of ulcerative colitis. All subjects reported positive side effects during AAS use, mainly increased strength (100%), and every subject reported at least one negative health effect. Most common were fluid retention (56%) and agitation (36%) during the cycle, and decreased libido (58%) after the cycle. Acne and gynecomastia were observed in 28% and 19%. Mean alanine transaminase (ALT) and creatinine increased 18.7 U/l and 4.7 µmol/l, respectively. AAS dose and cycle duration were not associated with the type and severity of side effects. After one year follow‐up (T3), the prevalence of observed effects had returned to baseline. There was no significant change in total scores of questionnaires investigating wellbeing, quality of life and depression. In conclusion, all subjects experienced positive effects during AAS use. Four subjects experienced a serious adverse event. Other side effects were mostly anticipated, mild and transient.
Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 10 October 2020, Positive and negative side effects of androgen abuse. The HAARLEM study: a one year prospective cohort study in 100 men.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/sms.13843
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 08:33   #2
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
TRT blir mer och mera lockande
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 10:54   #3
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
TRT blir mer och mera lockande
Bara 19% chans att få tuttar lite dåliga odds tycker jag..
"Acne and gynecomastia were observed in 28% and 19%."
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 11:45   #4
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Bara 19% chans att få tuttar lite dåliga odds tycker jag..
"Acne and gynecomastia were observed in 28% and 19%."
Ytterst tveksamt att man skulle få tuttar av TRT efter 40 om man inte haft antydan till det tidigare.

Sen är ju tuttar och håravfall de absolut minsta av bekymren.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 15:33   #5
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ytterst tveksamt att man skulle få tuttar av TRT efter 40 om man inte haft antydan till det tidigare.

Sen är ju tuttar och håravfall de absolut minsta av bekymren.
1. Min kommentar var menat som ett skämt.
2. Varför skulle det vara osannolikt med tuttar efter 40? Risken är väl lika stor oavsett ålder. (Eg borde den logiskt sett vara ökande)
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 15:36   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det här var inte trt heller, utan folk som tog steroider på eget bevåg för att bygga muskler.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 16:04   #7
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
1. Min kommentar var menat som ett skämt.
2. Varför skulle det vara osannolikt med tuttar efter 40? Risken är väl lika stor oavsett ålder. (Eg borde den logiskt sett vara ökande)
Om man inte haft tendenser till det tidigare och går på trt doser. Menar mest att man borde vara medveten om man har anlag för det vid den åldern.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 16:14   #8
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Om man inte haft tendenser till det tidigare och går på trt doser. Menar mest att man borde vara medveten om man har anlag för det vid den åldern.
Någon som aldrig preppat och börjar träna i sen ålder ska alltså veta om denne har anlag för det ifall den känner att den vill bli piggare?

Hur vet man om man har anlag för det? Jag förstår ju att svaret är något i stil med att man redan har bitch tits utvecklat, hence anlaget.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2020-10-12 klockan 16:15.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 16:46   #9
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Om man inte haft tendenser till det tidigare och går på trt doser. Menar mest att man borde vara medveten om man har anlag för det vid den åldern.
Vet inte hur det funkar med trt men vad gäller spironolakton har jag gett det till gubbar som är 80+ som sett normala ut men sen börjat utveckla bröst..så tveksam till anlagsteorin. Men lär väl finnas ngn studie ngnstans.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 18:15   #10
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Finns en hyfsat ny i samma stil fast bara baserat på intervjuer.

Male anabolic androgenic steroidusers: A mixed-methods study
https://eprints.bournemouth.ac.uk/34...Ph.D._2020.pdf

Mycket grejer att grotta i här men en intressant slutsats:
This study found a range of positive and negative effects of use (5.3.2, 9.2.2). This is consistent with current literature, however what is potentially unique about these findings is that the majority of participants stated that AAS use had a positive impact on their lives

/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 22:35   #11
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Någon som aldrig preppat och börjar träna i sen ålder ska alltså veta om denne har anlag för det ifall den känner att den vill bli piggare?

Hur vet man om man har anlag för det? Jag förstår ju att svaret är något i stil med att man redan har bitch tits utvecklat, hence anlaget.
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Vet inte hur det funkar med trt men vad gäller spironolakton har jag gett det till gubbar som är 80+ som sett normala ut men sen börjat utveckla bröst..så tveksam till anlagsteorin. Men lär väl finnas ngn studie ngnstans.
Jag är förstås ingen expert, men som jag förstår det så finns det människor som kan preppa järnet och aldrig få bitchtis - de har uppenbarligen inte anlag för det. Sen finns det de som redan har de där ”chipstuttarna” kanske hade lite gyno i tonåren osv, de har uppenbarligen anlag för det.
Det är antagligen en dosrelaterad risk också. Används TRT som det är tänkt, alltså för att komma upp i det normala intervallet - och man inte haft antydan till det tidigare bör risken vara minimal.
Sen är gyno ett tecken på just testosteronbrist... vilket är lite intressant i sammanhanget. Jag har ingen aning om det är bristen på kroppsegen produktion (vilket är relevant både vid hypogonadism och steroidmissbruk) eller att man aromatiserar en stor mängd testosteron till östrogen som är den vanligaste orsaken till gyno. Oavsett så bör ju inte en normal TRT behandling öka riskerna för gyno, snarare minska den, om man inte har något annat endokrint fel som gör att man aromatiserar för mycket.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 05:51   #12
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Den vanligaste orsaken till gynekomasti är främst en obalans mellan androgener och östrogener, inte absoluta nivåer av endera det ena eller andra.

Och går vi till personer som aldrig rört steroider så är det samma sak där.

Exakta mekanismer är mig veterligen ej kända, involverar inte bara de 2 hormongrupperna utan också GH/IGF-1 och en drös andra faktorer. Men startar man med kvoten A/Ö så är man hemma i 9 av 10 fall.

/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 07:57   #13
whuddafuks
Elskar pråttin asså
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 511
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Den vanligaste orsaken till gynekomasti är främst en obalans mellan androgener och östrogener, inte absoluta nivåer av endera det ena eller andra.

Och går vi till personer som aldrig rört steroider så är det samma sak där.

Exakta mekanismer är mig veterligen ej kända, involverar inte bara de 2 hormongrupperna utan också GH/IGF-1 och en drös andra faktorer. Men startar man med kvoten A/Ö så är man hemma i 9 av 10 fall.

/Bruce
Gäller detta även i tonåren? Jag fick rätt svullna börstvårtor som t.o.m gjorde ont när man rörde dom i början av puberteten. Dock fick jag ingen bröstväxt som typiska gynotuttar får. Jag har kvar dessa lite större än "normala" bröstvårtor (dock är de inte längre känsliga). Det är idag ingen antydan på feminisering, alltså bröstfettvävnad i själva brösten. Aldrig varit i närheten av tjock heller.
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 15:08   #14
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Man kan ha prpblem med gyno även på trt eller utan aas ja. Jag vet ej hur det är i Sverige men här i Finland så får man hjälp att sänka östrogenet med medicin. Jag vill ej ta upp egna erfarenheter igen men mitt hb ligger rätt högt på trt +180. Inget läkarna tagit ställning till dock. Jag har aldrig haft gyno men kände mig mjuk, trött och lite nere då östrogennivåerna varit högre. Bra studie
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 16:37   #15
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Man kan ha prpblem med gyno även på trt eller utan aas ja. Jag vet ej hur det är i Sverige men här i Finland så får man hjälp att sänka östrogenet med medicin. Jag vill ej ta upp egna erfarenheter igen men mitt hb ligger rätt högt på trt +180. Inget läkarna tagit ställning till dock. Jag har aldrig haft gyno men kände mig mjuk, trött och lite nere då östrogennivåerna varit högre. Bra studie
Nä, tydligen vill folk inte höra om negativa effekter av sånt här.
Blunda och kör.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)