Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-15, 11:22   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Sprint: hypertrofi i gastrocnemius. Långdistans: hypertrofi i soleus

Citat:
Muscle hypertrophy is considered more prominent in fast-twitch than in slow-twitch muscles. This leads to the hypothesis that the relative muscle volume of the medial gastrocnemius (MG) and lateral gastrocnemius (LG) becomes larger than that of the soleus (SOL) in highly trained participants because MG and LG include more fast-twitch muscles than SOL. Thus, we compared relative muscle volume among highly trained sprinters, long-distance runners, and untrained participants to examine whether the above hypothesis is correct. Magnetic resonance imaging was used to calculate the muscle volume of MG, LG, and SOL from 126 participants. The total muscle volume of the three muscles and the relative muscle volume of each muscle with respect to the total muscle volume were calculated. The total muscle volume was significantly larger in the sprinters than in the long-distance runners and untrained participants. The relative muscle volume of MG was significantly larger in the sprinters than in the long-distance runners and untrained participants and that of SOL was significantly smaller in the sprinters than in the long-distance runners and untrained participants. These results indicate that the relative muscle volume can vary among participants, possibly due to fiber type-dependent muscle hypertrophy.
Physiol Rep. 2020 Oct;8(19):e14588. Comparison of the relative muscle volume of triceps surae among sprinters, runners, and untrained participants.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 11:54   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Intressant. Det skulle då alltså bero på att soleus till större delen består av långsamma fibrer medan gastroc har fler snabba muskelfibrer, och att de därför svarar på olika typer av stimuli?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-17, 01:26   #3
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag kan förstå det i och med att man har hela bakkedjan extremt aktiv för varje steg i sprint. Gastrocnemius går över knäleden på baksidan och jobbar tillsammans med hamstrings och sedan gluteus på nästa nivå. Jag kör nästan bara kedjeträning numera och låter muskler stödja muskler i all träning.

I långdistans beror det mycket på teknik tror jag, jag har inte så mycket erfarenhet av det men de flesta rullar väl fram med foten och underbenet kanske jobbar mer med sig självt för att dämpa varje steg i annars inte så muskelbyggande träning. Vissa andra individer springer mer på framfoten.
Bara spekulationer här.

Senast redigerad av Hemi den 2020-10-17 klockan 01:28.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-17, 08:59   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Intressant. Det skulle då alltså bero på att soleus till större delen består av långsamma fibrer medan gastroc har fler snabba muskelfibrer, och att de därför svarar på olika typer av stimuli?
En bra spekulation/analys av Hemi

Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag kan förstå det i och med att man har hela bakkedjan extremt aktiv för varje steg i sprint. Gastrocnemius går över knäleden på baksidan och jobbar tillsammans med hamstrings och sedan gluteus på nästa nivå. Jag kör nästan bara kedjeträning numera och låter muskler stödja muskler i all träning.

I långdistans beror det mycket på teknik tror jag, jag har inte så mycket erfarenhet av det men de flesta rullar väl fram med foten och underbenet kanske jobbar mer med sig självt för att dämpa varje steg i annars inte så muskelbyggande träning. Vissa andra individer springer mer på framfoten.
Bara spekulationer här.
Låter som en bra förklaring Hemi även om den kanske inte täcker helheten men förklarar skillnaderna på ett bra sätt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)