Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-04, 13:48   #31
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
I ingen särskilt ordning:
- För mental hälsa. Det är en skön paus när man mår bra efter att ha tränat.
- För det är coolt att vara stark.
- För jag vill ha muskler, både för att ens kropp ser bättre ut och för att kläder ser bättre ut på en. Det är rätt roligt att klä sig stiligt men på en helt förfallen kropp ser det inte lika snyggt ut.
- För hälsa och kunna funktionera bättre i olika aspekter i livet.
- Inte låta sin kropp förfalla vid äldre dagar. När jag ser folk som tränat (behöver inte vara hardcore bodybuilding/styrkelyft) som åldras så ser de oftast mycket bättre ut än folk som inte tränar. Vissa som inte tränar alls och inte tar hand om sig kan ju nästan börja förfalla vid typ 26-27 ibland. Har väl med gener/kost/rökning också att göra men träning är ju en viktig aspekt.
Med träning och okej kost så kan man ju se riktigt stilig ut sent ut i livet.
Tycker mig se en del förfalla tidigare än så.
Om inte annat så blir de bitna av latmasken och är främmande för all fysisk ansträngning. Ser inte bra ut när dessa ska försöka sig på ett nytt arbete.

Men, det är ju inte försent att vända på det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 17:18   #32
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Vila från tillvaron utanför gymmet är nr 1. Fysiskt välmående/motverka åldersförfallet nr 2. Fåfänga nr 3. Styrka nr 4. Men egentligen är nog 2, 3 och 4 likvärdiga.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 22:40   #33
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Tycker mig se en del förfalla tidigare än så.
Om inte annat så blir de bitna av latmasken och är främmande för all fysisk ansträngning. Ser inte bra ut när dessa ska försöka sig på ett nytt arbete.

Men, det är ju inte försent att vända på det.
Ja, vissa som festar varje helg med alkohol + droger, inte tränar eller tar hand om sig alls kan ju se sisådär ut vid ung ålder. Eller så har man tur med generna och ändå ser okej ut

Men visst kan man vända det.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 03:26   #34
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Numera, sedan nyligen så, enbart för att bygga och behålla så mycket muskelmassa som det bara går, med den rätt så trasiga kropp jag har, livet ut. Vill inte förfalla och TRT kommer inte att bli av för min del. Kroppsviktsträning med byggfokus och vissa lyft och viktade rörelser.

Annars hade jag nog mest kört på med de fysiska aktiviteter och nöjt mig med dem men de bygger inte så mycket massa. Fast egentligen så blir det en hel del segträning som mer ger kondition än bygge.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 10:25   #35
TränaUtanMuskler
Registered User
 
TränaUtanMusklers avatar
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 13
Vill se snygg ut då muskler är så otroligt snyggt.
Samtidigt vill jag försöka behålla muskelmassa och styrka så bra det går ju äldre jag blir för hälsans skull.
Konditionen tränar jag enbart för hälsans skull och för att göra det lättare att hålla/gå ner i vikt.
TränaUtanMuskler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 11:46   #36
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Att ha en skyldighet mot din kropp med rutiner med mat och träning är alldeles för underskattad för den vanliga människan. Att ta kontroll över din kropp och bestämma själv över hur du vill se ut och må. Sen känns det fruktansvärt jävla bra att ha en snygg kropp, tar det framför allt annat.

Sen en bi-produkt är att bygga så mycket som möjligt för att sedan kunna leva gott med mat i äldre dagar och inte behöva oroa mig att jag ska bli svensson-fet där allt över 2500 kalorier sätter sig på magen.
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 23:35   #37
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
Vill inte bli för svag för mitt jobb. CNC-operatör. Kändes verkligen som jag började bli trött och oduglig jämfört med ungdomarna på mitt jobb.. .. är 47 nu, och vill inte få ett samhalljobb innan jag går i pension. Sen om jag skulle råka bli väldigt gammal så vill jag klara mig själv utan hemtjänsten, rullator eller permobil.. .. eller va en såndär som ramlar omkull hela tiden och inte tar sig upp från golvet..
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 23:54   #38
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
Den man helst vill va som 97.
Auriens – Meet Charles Eugster, The 97-Year-Old Athlete
https://www.youtube.com/watch?v=_CjzX-U53lU
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 10:50   #39
Detflygandehuset
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Ort: Linköping
Inlägg: 9
Själv så har jag svårt att förstå varför folk inte tränar. Hur man än vrider och vänder på det så är vinsterna med att träna enorma i relation till insatsen. Tränar man tre gånger i veckan och äter hyfsat hälsosamt under ett års tid så kommer man i stort sett att vara dubbelt så stark som medelsvensson efter den tiden. Utöver att man får en starkare och tåligare kropp så minskar risken för att drabbas av i stort sett alla svåra sjukdomar.


Jag har många släktingar som aldrig tränat eller tänk på sin hälsa, och livet efter 50 verkar vara fruktansvärt jobbigt för dem. Alltid ont någonstans, kräver en cocktail mediciner för att fungera normalt samt verkar tycka att det är jobbigt att bara ta sig fram. Ett jäkla ojande och stönande så fort de gått en bit.

På nyheterna sa de för några dagar sedan att 58% av männen i Sverige nu är överviktiga (och kurvan bara ökar) samt att över hälften av alla svenskar har hälsofarligt dålig kondition. Att ha hälsofarligt dålig kondition betyder att man inte klarar av att gå 10 minuter i rask takt utan att stanna.

Hur fasen kan man göra så mot sig själv?
__________________
Större än en fågel, mindre än en jumbo jet. Helt enkelt, det flygande huset.
Detflygandehuset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 10:56   #40
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Lightbulb

Citat:
Ursprungligen postat av Detflygandehuset Visa inlägg
På nyheterna sa de för några dagar sedan att 58% av männen i Sverige nu är överviktiga (och kurvan bara ökar)
Dum fråga nu, men vad innebär det egentligen? Om fler än hälften är överviktiga, blir inte det det nya normalviktiga? Eller så blir det normalt att vara överviktig.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 11:20   #41
Detflygandehuset
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Ort: Linköping
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Dum fråga nu, men vad innebär det egentligen? Om fler än hälften är överviktiga, blir inte det det nya normalviktiga? Eller så blir det normalt att vara överviktig.
Eftersom att övervikt här är en medicinsk term så betyder övervikt en vikt som överstiger en vikt som är hälsosam.

Det blir som du säger, normalt att vara överviktig.
__________________
Större än en fågel, mindre än en jumbo jet. Helt enkelt, det flygande huset.
Detflygandehuset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 11:51   #42
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Citat:
Ursprungligen postat av Detflygandehuset Visa inlägg
Eftersom att övervikt här är en medicinsk term så betyder övervikt en vikt som överstiger en vikt som är hälsosam.

Det blir som du säger, normalt att vara överviktig.
Att träna hjälper dock inte mot att vara överviktig eftersom det räknar BMI. 95% av kolozzeums män är överviktiga
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 12:02   #43
Detflygandehuset
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Ort: Linköping
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Att träna hjälper dock inte mot att vara överviktig eftersom det räknar BMI. 95% av kolozzeums män är överviktiga

BMI är ju ett dåligt mått för oss som bygger, men hur många har ens så mycket muskelmassa att det blir relevant? 1% på sin höjd? Snarare pekar studien de nämnde på en minskad muskelmassa i relation till fettmassa hos en stor del av befolkningen.. Så om de skulle mäta på ett mer avancerat sätt så skulle flera "normalviktiga" fortfarande vara överviktiga.

Sedan är det så klart alltid viktigast att sköta kosten om man vill ner i vikt.
__________________
Större än en fågel, mindre än en jumbo jet. Helt enkelt, det flygande huset.
Detflygandehuset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 13:47   #44
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Detflygandehuset Visa inlägg
BMI är ju ett dåligt mått för oss som bygger, men hur många har ens så mycket muskelmassa att det blir relevant? 1% på sin höjd? Snarare pekar studien de nämnde på en minskad muskelmassa i relation till fettmassa hos en stor del av befolkningen.. Så om de skulle mäta på ett mer avancerat sätt så skulle flera "normalviktiga" fortfarande vara överviktiga.

Sedan är det så klart alltid viktigast att sköta kosten om man vill ner i vikt.
Jag skulle gissa att 50% av dem som använder ursäkten ”BMI är ett dåligt för oss som har mycket muskler” har inte ens mycket muskler. Sen gissar jag att ytterligare 40% som använder ursäkten fortfarande har en ohälsosam mängd fett utöver sina muskler. Är man hyfsat muskulös så kan man ju faktiskt bära på ganska mycket fett utan att se fet ut.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 13:59   #45
Detflygandehuset
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Ort: Linköping
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Jag skulle gissa att 50% av dem som använder ursäkten ”BMI är ett dåligt för oss som har mycket muskler” har inte ens mycket muskler. Sen gissar jag att ytterligare 40% som använder ursäkten fortfarande har en ohälsosam mängd fett utöver sina muskler. Är man hyfsat muskulös så kan man ju faktiskt bära på ganska mycket fett utan att se fet ut.
Även att det känns som att många tränar och håller på med fitness om man själv lever den livsstilen och rör sig i de kretsarna så tror jag att det i verkligheten är en försvinnande liten mängd människor som har så mycket muskelmassa att det skulle förändra statistiken över hur många som faktiskt är överviktiga.

Stöter sällan på folk som ens ser lite muskulösa ut utanför gymmet. Knappt där om jag inte är på ett byggargym.
__________________
Större än en fågel, mindre än en jumbo jet. Helt enkelt, det flygande huset.
Detflygandehuset är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)