Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-21, 22:15   #1
kiwijox
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 1
Muskelförlust vid snabb viktnedgång efter snabb viktuppgång

Hej, bestämde mig för att göra min första deff för 5 veckor sedan då jag har under april-maj lagt på mig en del fettmassa, framförallt på magen, gick från ca 82 kg till 87 kg under dessa månader.

Hittills under deffen har jag gått från 87 kg till 80 kg.
Mitt midjemått har gått från 97 cm till 85 cm.

Under de tre första veckorna räknade jag inte kalorier utan åt väldigt lite kolhydrater och 2,5-3 gram protein/kg och styrketränade 4 dagar i veckan. Rörde mig inte särskilt mycket utöver träningen. Förlorade lite i styrka och det var jobbigt med längre pass.

Efter 3 veckor så började jag räkna mitt kaloriintag och har legat på 2300kcal och 2,5g protein/kg, ca -500kcal vid normal aktiv dag. Rätt mycket mer kolhydrater än innan. Har dock rört mig rätt mycket utöver styrketräningen så har ändå fortsatt gått ned rätt snabbt. Har alltså inte kompenserat för ökad aktivitet. Har dock fått tillbaka styrkan som jag tappade, även ökat lite och har mycket mer energi under passen.

Jag resonerade att jag kunde ligga på ett stort kaloriunderskott i början av deffen eftersom jag la på mig mycket fettmassa under kort tid innan och att i början av en deff så är det i princip bara fettmassa som tas och inte muskler. Rent visuellt eller styrkemässigt så känns det inte som det har skett någon större muskelförlust men jag kanske är naiv. Ska såklart inte gå ned lika snabbt fortsättningsvis och även slänga in refeed dagar.

Min fråga är om det är möjligt att jag inte har förlorat någon signifikant muskelmassa under dessa veckor och om den tidigare snabba viktuppgången av fettmassa har någon påverkan på graden av muskelförlust?


Har förövrigt sovit 8-9 timmar varje natt och tränat tung styrketräning där jag tar ut mig rejält 4 dagar i veckan, styrketränat i 7 år.
kiwijox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 07:42   #2
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av kiwijox Visa inlägg
Under de tre första veckorna räknade jag inte kalorier utan åt väldigt lite kolhydrater och 2,5-3 gram protein/kg och styrketränade 4 dagar i veckan.
...
a) Min fråga är om det är möjligt att jag inte har förlorat någon signifikant muskelmassa under dessa veckor och
b) om den tidigare snabba viktuppgången av fettmassa har någon påverkan på graden av muskelförlust?
a) Du lär inte ha tappat någon signifikant muskelmassa
b) Det spelar nog ingen roll
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)