Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-21, 17:49   #931
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Några vill byta namn på Lee High School i Baton Rouge som är döpt efter Robert E. Lee. Åsikter om det?

Så länge det går fredligt till är det väl inga problem. Gillar Louisianadialekten, kanske besöker dem för att bevittna debatten och prova på gumbo.

Senast redigerad av Brofessorn den 2020-06-21 klockan 17:55.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 18:41   #932
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Rasism är ju dock en icke-fråga precis som vitas kollektiva skuld för allt ont i världen så den skillnad du vill göra gällande finns inte där.
Klart det gör. Man kan vara för att få bort rasism, men inte för att vita har nån slags arvssynd. Det är väl inte svårt att greppa?

Sen om du tycker det inte existerar rasism spelar väl knappast någon roll för de personerna.

Ifall man inte ställer sig bakom att alla vita är demoner som måste göra bot, så spelar det knappast nån roll ifall man tror/tycker det existerar ett rasismproblem.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 19:02   #933
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
När det är inne att riva ner statyer gör tyskarna tvärtom:

https://www.bbc.com/news/world-europe-53123947

"A far-left party in Germany has erected a controversial statue of communist leader Vladimir Lenin.

The tiny Marxist-Leninist Party of Germany (MLPD) installed the statue in front of its headquarters in the western city of Gelsenkirchen.

City authorities had attempted to stop the statue being installed and launched an online hashtag saying there was "no place for Lenin".

But courts blocked their appeals and the unveiling went ahead on Saturday."


Om nu denna rivs ner av ickevänsteranhängare, undrar vad vänsterns svar blir då de inte har problem med nedrivning annars :p
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 19:24   #934
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Några vill byta namn på Lee High School i Baton Rouge som är döpt efter Robert E. Lee. Åsikter om det?
Äntligen, det kommer lösa alla problem med rasism direkt.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 20:30   #935
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Äntligen, det kommer lösa alla problem med rasism direkt.
Jag tror inte att det är målet.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 20:44   #936
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Robert E Lee var sydstatsgeneral och nog den bästa militärstrategen i hela amerikanska inbördeskriget. Han gav nordstatarna på nöten flera gånger trots färre soldater, sämre tränade soldater, färre kanoner och sämre musköter.

För er som vill ha en kort historisk kontext om varför just den här personen kan vara någon man vill döpa en skola efter.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 20:48   #937
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det beror väl också på vad man "hejar på".

Det är ju ganska stor skillnad på tex:

"Vi vill bli av med all rasism och polisbrutalitet och vill reformera polisen."

och

"Alla vita är skyldiga till allt ont någonsin och måste kyssa fötterna på alla svarta resten av livet."

Men det börjar ju luta mer och mer åt att det andra alternativet är det som gäller numera. Så jag skulle gissa att hela skiten kommer rinna ut i sanden om några veckor eftersom de rimligen bara kommer ha kvar de värsta tokarna som sympatisörer om de inte bromsar på galenskaperna.
Tror de flesta godhetsknarkar och tycker de är så långt från främlingsfientlighet som man kan komma bara för de har en bekant från syrien som minsann är jättetrevlig. Vit skuld tror jag väldigt få verkligen känner, även om det kanske är fint att säga det i vissa hipster/vänsterkretsar.
Men på riktigt så gäller NIMBY lika mycket för dom.


Med det sagt så är rasism ett problem, och ett stort sådant också. Men det är inte enkelriktat vit mot svart, utan även tvärtom.. Troligen mer tvärtom i Sverige.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 20:50   #938
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Klart det gör. Man kan vara för att få bort rasism, men inte för att vita har nån slags arvssynd. Det är väl inte svårt att greppa?

Sen om du tycker det inte existerar rasism spelar väl knappast någon roll för de personerna.

Ifall man inte ställer sig bakom att alla vita är demoner som måste göra bot, så spelar det knappast nån roll ifall man tror/tycker det existerar ett rasismproblem.
Hets mot folkgrupp är väl det närmaste man kan komma rasism bland våra lagar. I exempelvis Sverige finns det prejudikat för att hets mot folkgrupp bara är tillämpbart när svenskar gör det mot invandrare, inte åt andra hållet. Således är de två frågorna du jämförde synnerligen lika varandra. Same shit, different presentation.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 20:50   #939
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Jag tror inte att det är målet.
Vad är målet? Är det att radera ut en mörk historia är det en farlig väg att gå. Väldigt mycket 1984.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 21:26   #940
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Jag tror inte att det är målet.
Vi vet däremot vad det brukar ledat till, historia revision och bara lära ut godkända böcker, förbjuda resten. För det sker redan. Robert Lee är bara början, George Washington är redan ett mål. Churchill har blivit ett mål i Storbritannien.

Så vad kommer härnäst? Vad har vi lärt oss av historien?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 22:17   #941
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Vad är målet? Är det att radera ut en mörk historia är det en farlig väg att gå. Väldigt mycket 1984.
haha visste du att en del bokförlag (Amazon bland annat) i smyg tagit bort 1984? Kanske är den tillbaks igen, vet ej. Hur mycket 1984 blir det inte när 1984 stealth-bannas?

Det är ju nästan så att jag måste läsa den bara för det. En bok som bannats i ett land för att den är antikommunistisk samtidigt som den bannats i ett annat för att vara kommunistisk måste ju bara vara helt fantastisk.

Senast redigerad av trädgårdsmöbel den 2020-06-21 klockan 22:18.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 22:52   #942
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
haha visste du att en del bokförlag (Amazon bland annat) i smyg tagit bort 1984? Kanske är den tillbaks igen, vet ej. Hur mycket 1984 blir det inte när 1984 stealth-bannas?

Det är ju nästan så att jag måste läsa den bara för det. En bok som bannats i ett land för att den är antikommunistisk samtidigt som den bannats i ett annat för att vara kommunistisk måste ju bara vara helt fantastisk.
Skulle inte förvåna mig. Varför ha kvar en aktuell klassiker liksom?
Edit: Den verkade finnas.

Ja gör det, även om den är bitvis lite trög, tycker jag den var bra. Lämnar en riktigt sur obehaglig eftersmak.

Karin Boye har ju skrivit Kallocain som är lite på samma tema, men jag tyckte 1984 ligger samhället idag närmare.


Senast redigerad av Ett Orm den 2020-06-21 klockan 22:55.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 04:17   #943
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Men vad driver vita att heja på detta? Vill de utplåna sig själva?
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Kulturrevolution.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
White guilt, en slags arvsynd driver nog en del, resten godhetsknarkar.
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
+1
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det beror väl också på vad man "hejar på".

Det är ju ganska stor skillnad på tex:

"Vi vill bli av med all rasism och polisbrutalitet och vill reformera polisen."

och

"Alla vita är skyldiga till allt ont någonsin och måste kyssa fötterna på alla svarta resten av livet."

Men det börjar ju luta mer och mer åt att det andra alternativet är det som gäller numera. Så jag skulle gissa att hela skiten kommer rinna ut i sanden om några veckor eftersom de rimligen bara kommer ha kvar de värsta tokarna som sympatisörer om de inte bromsar på galenskaperna.
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Rasism är ju dock en icke-fråga precis som vitas kollektiva skuld för allt ont i världen så den skillnad du vill göra gällande finns inte där.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Klart det gör. Man kan vara för att få bort rasism, men inte för att vita har nån slags arvssynd. Det är väl inte svårt att greppa?

Sen om du tycker det inte existerar rasism spelar väl knappast någon roll för de personerna.

Ifall man inte ställer sig bakom att alla vita är demoner som måste göra bot, så spelar det knappast nån roll ifall man tror/tycker det existerar ett rasismproblem.
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Hets mot folkgrupp är väl det närmaste man kan komma rasism bland våra lagar. I exempelvis Sverige finns det prejudikat för att hets mot folkgrupp bara är tillämpbart när svenskar gör det mot invandrare, inte åt andra hållet. Således är de två frågorna du jämförde synnerligen lika varandra. Same shit, different presentation.
Jag ser inte vad det är du argementerar emot. Mitt inlägg var ett direkt svar på inläggen ovanför (som jag citerat här). Dvs vad som driver vita att "heja på detta".

Det jag har försökt peka på är att alla nog inte har exakt samma åsikter och motiv till varför de stödjer denna rörelsen. De kanske inte uppfattar att rörelsen står för exakt de saker du tycker den står för:

Vissa godhetssignalerar bara eftersom de inte vill hamna utanför.
Vissa är för delar av denna "kulturrevolution" (tex reformera polisen) men kanske inte att alla vita är demoner.
Vissa är för att riva ner hela polisväsendet och en massa andra institutioner eftersom de tycker det är byggt på blodet från generationer av slavarbete och orättvisor.
Andra vill bränna ner hela samhället bara för att de inte har nån lokal.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 04:24   #944
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Tror de flesta godhetsknarkar och tycker de är så långt från främlingsfientlighet som man kan komma bara för de har en bekant från syrien som minsann är jättetrevlig. Vit skuld tror jag väldigt få verkligen känner, även om det kanske är fint att säga det i vissa hipster/vänsterkretsar.
Men på riktigt så gäller NIMBY lika mycket för dom.


Med det sagt så är rasism ett problem, och ett stort sådant också. Men det är inte enkelriktat vit mot svart, utan även tvärtom.. Troligen mer tvärtom i Sverige.
Jag skulle tro det är en hel del godhetssignalerande. Men det är nog också en hel del som på riktigt stödjer en del av frågorna.

Jag tror dock att de som drar i trådarna för denna rörelsen riskerar att tappa en hel del support ifall de kör hela vägen in i kaklet med alla dessa "vit arvssynd" grejerna.

Ingen aning om vad NIMBY är.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 05:37   #945
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Skulle inte förvåna mig. Varför ha kvar en aktuell klassiker liksom?
Edit: Den verkade finnas.

Ja gör det, även om den är bitvis lite trög, tycker jag den var bra. Lämnar en riktigt sur obehaglig eftersmak.

Karin Boye har ju skrivit Kallocain som är lite på samma tema, men jag tyckte 1984 ligger samhället idag närmare.

Brave New World är minst lika aktuell.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)