Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-02-12, 16:22   #3946
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Bulta Visa inlägg
Hur ser ditt träningsupplägg ut?
Kör halvkroppsinspirerat, ett eget hopkok av upplägg som jag vet att jag svarar bra på. Har framgångsrikt kört färdiga program såsom SL5x5, Jim Wendlers 5/3/1 och diverse renodlade hel- samt halvkroppsupplägg inspirerade av Joachim Bartoll.

I dagsläget har jag tagit det bästa (min subjektiva bedömning utifrån min egen kropp) och satt ihop ett schema som ser ut som följer;


Jag har länge överprioriterat underkroppen, med knäböj uppemot 2-3ggr/vecka oftast, så har gjort en bedömning att låta överkroppen få prioritet för ett tag nu då jag dels är nöjd med underkroppens utveckling (bold statement...) samt vill få fart på vissa släpande muskler på överkroppen. Passar även på att bygga upp styrka och teknik i frontböj under tiden.

I bänkpress och chins provar jag på uppläget MM2K i omgångar, i övrigt använder jag liknande progressionsplan som i övriga övningar, och det är just progressionsplanen jag utgår ifrån som jag tycker fungerar ypperligt för mig, speciellt under diet. Den största fördelen är att det tar hänsyn till såväl dagsform, samt behandlar eventuella stagnationer på ett strukturerat sätt för att undvika långdragna platåer.

Att alltid hålla progressionen rörlig tror jag är väldigt viktigt.
Bifogar lite urklipp på de kommentarer jag skrivit till mig själv att följa, om det ser rörigt ut är det bara att fråga hur jag menar/tänker (syftet är i grunden bara att det ska fungera som stödord till mig själv... Viktigt att "bli sin egen bästa tränare" som jag ser det)

Som synes fick jag min första stagnation i frontböj nyligen, så där genomför jag just nu en reset till en submaximal vikt av ca 70% av beräknat 1RM och kommer sedan fortsätta ökningarna (troligtvis ökat antal set samt vikt om vartannat för en stabilare ökning.)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg upplägg.JPG (59.3 KB, 230 visningar)
Filtyp: jpg kommentarer.jpg (107.8 KB, 26 visningar)
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 16:44   #3947
shikami
Registered User
 
shikamis avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 114
Citat:
Ursprungligen postat av Tomi Visa inlägg
Tänkte mest med tanke på att det släppte närmare 1.5 kg efter första dagen på förra deffen. Får ge det iaf en vecka för att se om jag behöver justera det.



Vi får se hur det ser ut efter en vecka. Låg på kaloribalans i två veckor förra deffen (när jag trodde att jag låg på underskott) och vill inte göra samma misstag igen.
Jojo, men 2 veckor är egentligen inte så mycket om man ser helheten, du gick ju inte upp iaf
shikami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 17:57   #3948
Tomi
Registered User
 
Tomis avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 109
Citat:
Ursprungligen postat av shikami Visa inlägg
Jojo, men 2 veckor är egentligen inte så mycket om man ser helheten, du gick ju inte upp iaf
Nä, men det kändes som att jag slösade bort en vecka förra gången...vill inte ha samma misstag igen. Men jag får försöka hålla lugnet och förhoppningsvis så släpper det snart
Tomi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 19:41   #3949
madballz
Registered User
 
madballzs avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 425
Vikten går inte ner, trots underskott, ökar underskottet, ligger kvar... har 1500kcal i underskott vissa dagar, känns som att det inte gynnar mig, utan gör det motsatta, men jag blir tokig när jag ställer mig på vågen varje dag och inte går ner i vikt, har märkt viss nedgång i mått runt midjan, och lite mer konturer, men borde gå ner i raskare takt än jag gör, har ungefär 5000-8000 kcal underskott per vecka, på tre veckor har jag inte gått ner ett enda kg, enligt vågen, jag blir tokig, jag bör egentligen inte bry mig om vågen, men det är svårt!
__________________
PB's: Bänk 80kgx4, Mark 160kg, Benböj 90x3kg.
Journal, mitt livs bästa form! http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=195063
madballz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 20:29   #3950
Skuggvargen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av madballz Visa inlägg
Vikten går inte ner, trots underskott, ökar underskottet, ligger kvar... har 1500kcal i underskott vissa dagar, känns som att det inte gynnar mig, utan gör det motsatta, men jag blir tokig när jag ställer mig på vågen varje dag och inte går ner i vikt, har märkt viss nedgång i mått runt midjan, och lite mer konturer, men borde gå ner i raskare takt än jag gör, har ungefär 5000-8000 kcal underskott per vecka, på tre veckor har jag inte gått ner ett enda kg, enligt vågen, jag blir tokig, jag bör egentligen inte bry mig om vågen, men det är svårt!
Har samma problem, men vet sedan tidigare att det bara är att vänta ut. Huxflux står man där och undrar hur man plötsligt kan väga 2kg mindre ^^
Skuggvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 20:42   #3951
madballz
Registered User
 
madballzs avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvargen Visa inlägg
Har samma problem, men vet sedan tidigare att det bara är att vänta ut. Huxflux står man där och undrar hur man plötsligt kan väga 2kg mindre ^^
Andra jag rådfrågat om detta har sagt samma sak, det bara händer över en natt så har du förlorat massvis med vikt (troligtsvis vätska), men det blir jobbigt när man väger sig varje dag, man tappar motivationen på ett sätt! Men ska se vad som händer efter min nästa ätardag som är på fredag!
__________________
PB's: Bänk 80kgx4, Mark 160kg, Benböj 90x3kg.
Journal, mitt livs bästa form! http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=195063
madballz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 21:48   #3952
Lärlingen
Registered User
 
Lärlingens avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 573
Har också haft hårda platåer och bara velat skita i allt vad deff heter och bestämt mig för en kontrollerad ätardag som hämnd mot kroppen och vad händer?. Jo jag börjar gå ner så en kontrollerad ätardag bör man ta när man fastnar i nedgången
Lärlingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 22:22   #3953
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Hur ser en kontrollerad ätardag ut?
__________________
Vägen till min drömvikt och mitt nya liv - Min träningsjournal

Länk till bloggen: Ge aldrig upp!
Instagram: Gauthomas
Följ mig på Facebook Ge aldrig upp!
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 22:25   #3954
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
Citat:
Ursprungligen postat av azeriath Visa inlägg
Hur ser en kontrollerad ätardag ut?
i min värld är det ett intag kring balans alternativt svagt överskott med ca 1g fett/kg kv, 2,5g+ protte/kg kv och resten carbs.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 22:29   #3955
Lärlingen
Registered User
 
Lärlingens avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 573
Exakt som Jeml skrev med balans eller lätt överskott. Det har hjälpt mig några gånger iaf
Lärlingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 22:30   #3956
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av azeriath Visa inlägg
Hur ser en kontrollerad ätardag ut?
Man väger sin mat har bestämt ett visst antal tilläggskalorier man ska pricka. Jag siktar alltid på balans. Skillnaden mot en vanlig dietdag bortsett från kalorierna blir då t.ex. att man inte är nitisk med fördelningen av makronutrienter och kan välja mer kaloritäta livsmedel, typ pizza osv. Jag räknar alltid på mina ätardagar under deff. Du kan hitta en hel drös redovisade i vad-har-du-ätit-tråden.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 22:33   #3957
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av madballz Visa inlägg
Vikten går inte ner, trots underskott, ökar underskottet, ligger kvar... har 1500kcal i underskott vissa dagar, känns som att det inte gynnar mig, utan gör det motsatta, men jag blir tokig när jag ställer mig på vågen varje dag och inte går ner i vikt, har märkt viss nedgång i mått runt midjan, och lite mer konturer, men borde gå ner i raskare takt än jag gör, har ungefär 5000-8000 kcal underskott per vecka, på tre veckor har jag inte gått ner ett enda kg, enligt vågen, jag blir tokig, jag bör egentligen inte bry mig om vågen, men det är svårt!
Vad du skriver nu är ungefär att du tjänar 30 000 i månaden, har utgifter för 20 000 kr och därför kan lägga undan 10 000 kr i månaden. Du tittar på sparkontot efter ett år och ser att du bara har 45 432 kr sparat. Wtf?!

Hint: du har inte lagt undan 10 000 kr i månaden även fast du "kunde" göra det.

Som med dina kalorier: du går inte ner i vikt eftersom du inte skapat det underskott du säger. Om du nu inte har en sjukdom som gör att du hela tiden samlar på dig mer och mer vätska. Men då är det akutmottagningen nästa.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2013-02-12 klockan 22:36.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 22:50   #3958
madballz
Registered User
 
madballzs avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 425
Borde 3300 kcal vara bra, om min balans är på 2900-3000? Kan man klämma i sig en påse chips (vill dubbla kolhydraterna) eller bör man köra på "bättre" kolhydratskällor? Blev lite sugen på att äta chips
__________________
PB's: Bänk 80kgx4, Mark 160kg, Benböj 90x3kg.
Journal, mitt livs bästa form! http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=195063
madballz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 22:52   #3959
Bjern
Registered User
 
Bjerns avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 965
95.5kg den 6e Januari - ca 89kg idag. Väldigt trivsam deff, tar god tid på mig och har refeed 1 gång i veckan. Målet är 82kg!
__________________
Atdevonline.com - Skriverier om ny forskning jag tycker är intressant
Bjern är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 22:54   #3960
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
Citat:
Ursprungligen postat av madballz Visa inlägg
Borde 3300 kcal vara bra, om min balans är på 2900-3000? Kan man klämma i sig en påse chips (vill dubbla kolhydraterna) eller bör man köra på "bättre" kolhydratskällor? Blev lite sugen på att äta chips
man bör alltid äta bra mat. dessutom är chips framförallt en källa till fett enligt mig. dåligt fett

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)