Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-08, 21:55   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Question Hemmagym från Biltema - bättre än inget?

(Disclaimer: Jag länkar inget utan du får titta själv)

Om du går in på Biltema och söker efter "Styrketräning" så kan du hitta:
- Ett hantelset (10,8 kg för 159 kr)
- Skivstångset (20 kg för 499 kr)
- Viktskivor (10 kg för 199 kr)
- Träningsbänk som pallar 110+80 kg (person+belastning) för 999 kr

Jag undrar i vilken utsträckning dessa är bra och/eller dåliga i lånsiktig hållbarhet (ett år iaf?) samt hur bra dess låsmuttrar är.

Just låsmuttrarna är nästan halva grejen med billiga lösa vikter. Fladdrar vikterna på grund av dålig "tätning" av låsmuttrarna mot vikten och dess stångänga så blir det rätt värdelöst att träna med.

Så vad säger ni? Hur illa eller OK är Biltemas hemmagymgrejor om man är fattig och ej går till vanligt gym längre på grund av rådande situation?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 22:09   #2
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Vet inget om biltemas grejer men kan bara rekommendera denna från Hammer Sport som jag köpte:



Bara 5900:- så har du det mesta som finns på gymmet. Riktigt skönt att kunna köra i princip alla kabelövningar hemma och slippa behöva dra till gymmet och pengarna har du ju tillbaka på två år men. Jag är grymt nöjd.

Men är du pank så kör på Biltemas grejer eller Blocket/Tradera då. Kan inte tänka mig annat än att det ska hålla mer än ett år. Varför inte? Det är ju bara vikter liksom.

Senast redigerad av BrunoC den 2020-07-08 klockan 22:11.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 22:10   #3
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
(Disclaimer: Jag länkar inget utan du får titta själv)

Om du går in på Biltema och söker efter "Styrketräning" så kan du hitta:
- Ett hantelset (10,8 kg för 159 kr)
- Skivstångset (20 kg för 499 kr)
- Viktskivor (10 kg för 199 kr)
- Träningsbänk som pallar 110+80 kg (person+belastning) för 999 kr

Jag undrar i vilken utsträckning dessa är bra och/eller dåliga i lånsiktig hållbarhet (ett år iaf?) samt hur bra dess låsmuttrar är.

Just låsmuttrarna är nästan halva grejen med billiga lösa vikter. Fladdrar vikterna på grund av dålig "tätning" av låsmuttrarna mot vikten och dess stångänga så blir det rätt värdelöst att träna med.

Så vad säger ni? Hur illa eller OK är Biltemas hemmagymgrejor om man är fattig och ej går till vanligt gym längre på grund av rådande situation?
Bättre än inget är det såklart, om du nu känner att du har pengarna över.
Grejorna funkar definitivt som belastning, men låsen är inte till för att slängas i marken efter varje set utan att börja lossna.
En annan sak att tänka på är att hantelstången, eller viktstången inte är lagrad, vilket innebär att viktskivorna måste sitta lite löst, för att stången ska kunna rotera i skivornas centrum.
Viktstången är av ganska tunnt material, och kan böjas hyfsat lätt.
Hantelstången är ganska lång, och kan upplevas otymplig.
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 00:07   #4
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Vet inget om biltemas grejer men kan bara rekommendera denna från Hammer Sport som jag köpte:



Bara 5900:- så har du det mesta som finns på gymmet. Riktigt skönt att kunna köra i princip alla kabelövningar hemma och slippa behöva dra till gymmet och pengarna har du ju tillbaka på två år men. Jag är grymt nöjd.

Men är du pank så kör på Biltemas grejer eller Blocket/Tradera då. Kan inte tänka mig annat än att det ska hålla mer än ett år. Varför inte? Det är ju bara vikter liksom.
Ser faktiskt mycket grymt ut och ser inte så stort heller ut. Bara 120cm brett där det är som bredast. Ingår det något stånghandtag (rodd eller dylikt) eller är det bara vanliga handtag som ingår till stålsnörena?

Går det att köra övningar som täcker följande muskelgrupper grovt talat? (att det inte går att köra alla muskler i respektive muskelgrupp är förståeligt):
- Bröst
- Rygg (övre & nedre sida)
- Mage
- Biceps
- Triceps
- Axlar
- Underarmar
- Ben (fanns visst en variant dyrare som har extra tillbehör för att köra även?)
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 00:11   #5
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Får du inte ut mer av att köpa ett squatrack med riktigt skivstång och vikter?
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 00:16   #6
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Orkar inte leta åt dig, men finns sånna här liknande med skivstång o grejer på köpet https://www.sporttema.se/styrketraen...lti-press-rack. Går att hitta riktiga prylar till liknande pris
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 00:20   #7
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
https://traningsprodukter.se/produkt/kompakt-paketet/
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 01:28   #8
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Ser faktiskt mycket grymt ut och ser inte så stort heller ut. Bara 120cm brett där det är som bredast. Ingår det något stånghandtag (rodd eller dylikt) eller är det bara vanliga handtag som ingår till stålsnörena?

Går det att köra övningar som täcker följande muskelgrupper grovt talat? (att det inte går att köra alla muskler i respektive muskelgrupp är förståeligt):
- Bröst
- Rygg (övre & nedre sida)
- Mage
- Biceps
- Triceps
- Axlar
- Underarmar
- Ben (fanns visst en variant dyrare som har extra tillbehör för att köra även?)
- En latsstång
- Två kabelhandtag
- En mindre rak stång
- En ankelrem

Jag köpte till ett rep för ca 170 på Fyndiq också.

Det går att köra:

Bröst: Kabelflyes, maskinpress och pec dec (men jag har aldrig använt den)
Rygg: Latsdrag (funkar bättre stående dock), kabelrodd, kabel pullovers
Mage: Woodchoops, kabelcrunch (har dock aldrig testat i den)
Bicepscurls
Triceps: Push downs, ovanhuvuds kabelextensioner
Axlar: Enarmskabelflyes, sidolyft, frontlyft, upright rodd
Underarmar: vristcurls

Ben är sämre. Går att köra benspark förvisso men den är inte så skön i den.


BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 08:05   #9
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Om målet är att du vill träna och bygga muskler, säger igen. Köp riktig skivstång, vikter bänk, squatrack. Går att köra hela kroppen så och kan lova dig att det blir bättre träning än något "hemmagym" från biltema. Du kommer längre med fria vikter definitivt.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 08:40   #10
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Spara pengar till ett riktigt gym med stång etc

Tills dess kan du träna riktigt minimalistiskt, kan det räcka med en kettlebell och chinsräcke.

Armhävningar (Addera ryggsäck med böcker när det blir för lätt)
Chin-ups

Med KB kan man köra
Goblet squat
Swingar
Rodd
Triceps extensions
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 08:57   #11
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Bättre än inget, men det är inte långt ifrån inget.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 08:58   #12
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
det går ju typ att trötta ut alla muskler i kroppen så det duger utmärkt om man vill bygga muskler.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 11:13   #13
TränaUtanMuskler
Registered User
 
TränaUtanMusklers avatar
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 13
Du har en stång, hantlar och en bänk. Du kanske kan behöva fler viktskivor beroende på hur stark du är, men du kan träna hela kroppen hur bra som helst med dessa redskap. Även mindre utrustning än detta skulle funka superbra.

Det är ju omöjligt att svara på hur länge dessa saker kommer att hålla, men stången är nog det som kan gå sönder om du laddar på för mycket vikt. Annars ser jag inte varför saker skulle börja gå sönder om du inte studsar ner allting hårt på golvet i slutet av varje set.

Låsmuttrarna har jag aldrig haft problem med. Jag har till och med en liten stång med klämmor som lätt skulle kunna falla av, men jag slänger ju inte stången fram och tillbaka åt sidorna, så det har aldrig skett att vikterna har glidit av.

Allting beror på vad för övningar du ska köra och hur tungt. Du får anpassa din träning utefter din utrustning.

Med lite fantasi och hård träning kan man komma otroligt långt.

Senast redigerad av TränaUtanMuskler den 2020-07-09 klockan 11:19.
TränaUtanMuskler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 11:21   #14
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
20 kg skivstång:

Pass 1:
Mellan alla andra set på passet gör ett set situps med repsantal: "tills det blir riktigt jobbigt"
Armhävningar, med stopp i botten (bröstet mot golvet): 3 reps, 6 reps, 9 reps... etc, till fail, 30 sek vila
Lyft stången från midjan, upp till axelhöjd, sen över huvudet. (hängvändning + press) 3 st maxreppare (MAXXXXXXXreppare), 2 min vila
Stångcurl med brett grepp en maxreppare. MAXXX. sen efter 1 minut ska man göra ett set med lika många reps, där man vilar efter behov mitt i settet.

Pass 2:
Frontböj med 20kgsstången i 5 minuter i sträck där man efter behov står och vilar i toppenläget
Utfallsgång med stången på axlarna 300 steg, vila efter behov (stå kvar med stången på axlarna
Rakmark med spikraka knän, gå ner tills det varsamt stretchar i baksida, stanna där 1 sek, sen upp igen. 2 set MAXXXXXXXXXXXXXXXrep
Enbensböj, 1 på höger, 1 på vänster, 1 på höger, 1 på vänster, tills man inte orkar mer

Prova och tell me att man måste ha massa utrustning för att träna bra.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)