Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-08, 19:07   #1
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Hur stor övningsvariation har ni på era pass?

Vad gäller eran träning på gymmet hur mycket varierar ni era övningsval per muskelgrupp samt set och repsantal? Personligen börjar jag i princip varje pass med med en tyngre basövning så som bänk/hantelpressar, böj och mark beroende på vilken musklegrupp som tränas (kör en PPL-split). Ser även till att ha någon form av progression i dessa övningar. Efter detta när det kommer till ren hypertofiträning kan jag byta övningar ganska så fritt från pass till pass samt repsantalen. Detta beroende på ork och utrymme på tid.
Hur stor variation har ni på era pass? Varieras övningar kanske till och med varje pass eller byts de ut när ni känner att ni stagnerat?
MVH!
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 21:12   #2
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Varierar aldrig. Inte gjort på drygt 8 år. Bytte från knäböj till frontböj iof men ska snart byta tillbaks igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 21:38   #3
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Varierar heller aldrig. Varken övningar, reps eller set.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 21:44   #4
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Jag varierar övningar för att det är kul, och inte att det per automatik skulle vara "bättre". Allt beroende på mål och syfte.

Alla övningar och utföranden har nån effekt. Man bör hellre ställa sig frågan om man vill ha den effekten övningen/utförandet ger, och till vilken tid och kostnad.

Olika övningar har totalt sett olik effekt, även att de kan vara besläktade, eller snarlika.
Muskeln/muskelgrupperna vet inte vad övningen heter, utan jobbar mot den belastningen som erbjuds/skapas.

Variationer kan istället gagna lederna på ett positivt sätt, så man arbetar i olika belastade plan, med olika belastningskurvor.
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 21:57   #5
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Blir mestadels favoriterna som roteras och en eller två övningar jag inte brukar göra bara för att piffa upp flexlivet.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 22:20   #6
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
När det gäller abs och obliques så varierar jag men annars är svaret i princip nej. Jag fokuserar på att öka vikten istället.

Men med mage så är det så sjukt tråkigt att köra samma crunch och skit hela tiden så varierar med maghjulet, woodchoops, side bends, sidocrunches, kabelcrunch, decline crunches, hängande benlyft i olika former osv.

Sen kör jag oftast triceps pushdowns med rep men ibland slänger jag in rakt grepp för att ta lite mer vikt eller känner jag mig i bra form laddar jag massa vikt och kör pushpress.

Och ja, är jag ensam på gymmet eller hemma så vågar jag köra hip thrusts eller kabel pull through istället för utfall på benpasset för rumpan men är för beta för att göra det offentligt ännu.

Senast redigerad av BrunoC den 2020-07-08 klockan 22:24.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 22:24   #7
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
När det gäller abs och obliques så varierar jag men annars är svaret i princip nej. Jag fokuserar på att öka vikten istället.

Men med mage så är det så sjukt tråkigt att köra samma crunch och skit hela tiden så varierar med maghjulet, woodchoops, side bends, sidocrunches, kabelcrunch, decline crunches, hängande benlyft i olika former osv.

Sen kör jag oftast triceps pushdowns med rep men ibland slänger jag in rakt grepp för att ta lite mer vikt eller känner jag mig i bra form laddar jag massa vikt och kör pushpress.
Tänk på att du tränar den sneda magmuskulaturen riktigt bra med vanliga raka crunches. Så per definition så behöver du inte variera övningen för deras skull, såvida du inte vill fokusera på andra effekter som variationerna kan erbjuda.
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 22:37   #8
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
Tänk på att du tränar den sneda magmuskulaturen riktigt bra med vanliga raka crunches. Så per definition så behöver du inte variera övningen för deras skull, såvida du inte vill fokusera på andra effekter som variationerna kan erbjuda.
Najs, det var news för mig för jag tycker det inte känns så mycket när man gör vanliga raka crunches men du verkar ha rätt ifall man ska tro den här länken:
https://suppversity.blogspot.com/201...abdominis.html

Alla crunches tycks ta rätt bra på obliques.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 22:50   #9
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Najs, det var news för mig för jag tycker det inte känns så mycket när man gör vanliga raka crunches men du verkar ha rätt ifall man ska tro den här länken:
https://suppversity.blogspot.com/201...abdominis.html

Alla crunches tycks ta rätt bra på obliques.
Ja, så är det. Hur du känner kan vara mycket kopplat till utförandet.
Men en dubbelsidig anspänning av obliquerna vill dra bröstkorgen rakt mot höften som den raka bukmuskeln gör.
I en ren crunchrörelse, så skall det endast finnas rörelse i bröstryggen, och ingen rörelse i höftleden.

Såklart kan man göra 1000-tals komboövningar där rörelse finns på ena eller båda ställen, men bara man har koll på vad man gör, så finns det inget att tillägga.

Tyvärr blandar många ihop crunch med situps när det gäller utförande, pga att man inte har medveten kroppskontroll.
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)