Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-02, 13:56   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Question Konsten att koka & skala ägg?

Inte för att det är livsviktigt för mig att äggen är löskokta men det är sjukt gott när de väl lyckas bli det. Men sedan har vi skalandet...

Hur kokar man löskokta ägg?
Hur går man tillväga egentligen för att få löskokta ägg och hur påverkas processen för detta beroende antalet ägg och/eller hur mycket vatten som tillsätts? Bara lite längre tid vid flera ägg och/eller mer vatten?

Finns det några till synes tekniskt perfekta äggkokare som alltid ger dig samma förutsägbara och önskvärda resultat?

Hur skalar man ägg?
När jag kyler ned mina ägg så verkar de ibland bli lätta att skala. Skalen bara rinner av. Andra gånger så klistrar sig skalet fast så den sliter bort en hel del äggvita. I värsta fall blir det bara äggulan med tunt lager äggvita kvar.

Fungerar salt och/eller matolja som ett sätt att få skalen att bara rinna av sedan efter kokningen? Eller är de bara myter? Hur sjutton bövlar skalar man ägg så man behåller dess innehåll oxå?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 14:23   #2
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Fyll kastrull med kallvatten & ägg, placera kastrull på plattan & starta plattan på högsta nivån, sätt timer på ~15 minuter för perfekt kokta ägg(eller mindre om du vill ha löskokt sörja) samt häll ut kok-vattnet & skölj/skaka runt äggen med kallt kranvatten i kastrullen när de är klara för lätt skalning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 14:57   #3
Wibergify
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 54
Jag äter 4-8 kokta ägg om dagen, just gällande skalningen så beror det helt på kvaliten enligt mig, oftast går det bra när man gör som ovan talare, men ibland får man tydligt sämre kvalite på äggen och då blir det skit av det hela o man får pilla o äta småbitar.

Ett alternativ är nog att köpa lite dyrare ägg o inte bara "rea" äggen...
__________________
"I was buying like you know cows and like chicken breast from like a real farm"
-Jay Cutler
Wibergify är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 15:01   #4
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
”Äggpickare” som gör hål äggen, alternativt knacka de försiktigt i bordet (för att få en liten spricka). Koka sedan försiktigt, kyl fort, skalet lossnar jättelätt.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 15:49   #5
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Jag skär av toppen på ägget med kniv och gröper ur med liten sked. Snabbt o smidigt att väga då också
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 16:54   #6
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Att börja med kokande vatten underlättar skalningen.*
6 minuter är lämpligt för kylskåpskalla ägg i kokande vatten.
Antalet ägg påverkar, men ganska lite. Äggen väger 60 g st och du använder nog minst 1 L vatten.

*Se till exempel newyorks times artikeln av en forskare som också vet att det går att använda diskmedel i en gjutjärnspanna https://www.nytimes.com/2019/09/23/d...boil-eggs.html
Citat:
Here’s the real trick, and it confirms the data I’ve been collecting for years now: By far the most important factor in determining whether a boiled egg will peel cleanly or not is the temperature at which it starts cooking. Starting eggs in cold water causes egg-white proteins to coagulate slowly, bonding tightly to the inner membrane of the shell. The difference is night and day: Cold-water eggs show nearly nine times more large flaws and double the number of small flaws.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 17:06   #7
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Att börja med kokande vatten underlättar skalningen.*
6 minuter är lämpligt för kylskåpskalla ägg i kokande vatten.
Antalet ägg påverkar, men ganska lite. Äggen väger 60 g st och du använder nog minst 1 L vatten.

*Se till exempel newyorks times artikeln av en forskare som också vet att det går att använda diskmedel i en gjutjärnspanna https://www.nytimes.com/2019/09/23/d...boil-eggs.html
Kenji är inte en forskare. Det är fult att ljuga.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 20:18   #8
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Kenji är inte en forskare. Det är fult att ljuga.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Jo. Han har ju t o m en akdemisk examina från MIT att backa upp det med.
Men det är definitivt forskning han bedriver.

Oaktat så stämmer hans experimentella data med vad jag har upplevt. Budbäraren ej så vikvitgt.

Senast redigerad av Plasttiger den 2020-07-02 klockan 20:22.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 14:50   #9
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Detta är ett ämne jag nästan har en PhD i så nu ska vi se.

Koka ägg görs lättast genom att fylla kastrull med vatten, i med ägg, sen koka upp. När det väl kokar vill du köra 4-5 minuter. Kanske något längre om du har en snabb (induktions) platta.

De ska vara M/L i storlek, större så går skalet sönder och mindre så får man typ bara gula. Alla ägg har samma mängd skal, så större ägg blir då tunnare eftersom ytan blir större.

Hur de är att skala beror mest på hur färska äggen är. Desto färskare, desto mer svårskalade.

Jag rekommenderar att köpa ägg någon vecka innan man ska använda dem och förvara hemma. Och nej, ägg blir inte dåliga. Beroende på när de blev värpta är 1-3 veckor lagom. Jag har mina i kylen men kanske går det snabbare om man har dem i rumstemperatur.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-06, 08:19   #10
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Då även jag äro äggätare (7st om dagen) så är detta ett vinnande koncept: Köp en äggkokare. Kostar runt 100-150kr. Vattenmängden då häller i beror på hur många ägg du kokar och om du vill ha dom lösa, medium eller hårda. Genom att experimentera med vattenmängden kan du hitta optimal mängd för just dom äggen du brukar köpa.

För mig gäller att kokar jag ägg jag vill ha som medium med lös gula så måttar jag vatten till 7 ägg om jag kokar 6. Köpte min på ica, deras "egna märke" tror jag.

Ang att skala lätt utan att förlora halva vitan så spelar kvaliten på äggen ingen roll eller hur du kokar dom. Det är hur pass färska dom är som betyder något. Ju färskare ägg desto större chans att skalet inte enkelt släpper från vitan. När jag köper ägg så köper jag alltid dom som är äldst så länge jag hinner äta upp dom innan dom blir dåliga. Tänker du som med vanlig mat att du vill ha färskast möjligt så blir det äggvitelossning delux.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-06, 10:28   #11
Wilshere
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 117
Det som fungerar bäst för mig är att koka upp vattnet innan jag sätter i äggen. Sänker sedan värmen till medium-låg. Blir äcklad när gulan är rinnig så runt 13 minuter blir perfekt för mig.
Wilshere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-06, 10:43   #12
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
äggen ska va så nära på att bli gamla som möjligt, köp inte med pinfärskt datum

Koka med äggtimmer av den modell som man lägger i vattnet som ändrar färg.

Lägg i allt med kallt vatten.

Koka tills den nästan ändrat färg halvvägs.

Häll av, Skölj i det kallaste kalla vattnet som du kan få i kranen i 1-2 minuter.

Knacka skalet runt om så det är krackelerat runt om hela ägget.

Blöt fingrarna och dra av allt med skalskinnet som är under.

Det viktigaste är att inte köpa för färska ägg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-06, 13:20   #13
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Jag måste ändå säga att jag är lite förvånad över alla spekulationer om färska och icke-färska ägg, vattentemperatur osv vad gäller hur lätt det blir att skala äggen, men att ingen fler som har uppmärksammat att en liten spricka (eller "äggpickare" som mina föräldrar har/hade) innan man kokar, gör att skalet lossnar hur lätt som helst oavsett ägg.

Prova.. knacka ägget försiktigt i bänken så du hör rätt sorts "knäck", koka sedan försiktigt (stormkokar du är risken att en äggvita vill smita ut) ägget i 7-10 minuter, skölj sedan med mycket iskallt vatten.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-06, 20:35   #14
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
Angående skalningen så har du inte spolat tillräckligt om det är svårt att skala.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 07:38   #15
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Angående skalningen så har du inte spolat tillräckligt om det är svårt att skala.
Det stämmer inte alltid. Jag har provat väldigt medvetet att (utan "förknäckning") spola iskallt och ofta har det ändå varit omöjligt att skala äggen. Så det måste vara andra faktorer som spelar in också.

Knäckning och försiktigt kokning är det enda som fungerar i 100% av fallen
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)