Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-09-01, 08:59   #1
AirAir
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 52
Ännu en skotråd...

Kan någon "bryta ner" dessa i siffror som att även jag förstår!?

Jag förstår ju att det handlar om lutning och att det är väldigt individuellt men om någon sitter med kunskap om hur det påverkar lyftningen skulle jag bli tacksam.
Vad är bra om man är stel i fotlederna, bröstryggen till exempel?
1 cm skillnad är ju ändå hyfsat rejält och varje skotillverkare har ju en anledning till varför dom valt exakt det dom valt.
Bifogade bilder
Filtyp: png skor.PNG (66.8 KB, 28 visningar)
AirAir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-01, 09:10   #2
Zacke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 159
Citat:
Ursprungligen postat av AirAir Visa inlägg
Kan någon "bryta ner" dessa i siffror som att även jag förstår!?

Jag förstår ju att det handlar om lutning och att det är väldigt individuellt men om någon sitter med kunskap om hur det påverkar lyftningen skulle jag bli tacksam.
Vad är bra om man är stel i fotlederna, bröstryggen till exempel?
1 cm skillnad är ju ändå hyfsat rejält och varje skotillverkare har ju en anledning till varför dom valt exakt det dom valt.
En grej som är intressant här är att de röda Adidas, Adipower alltså, inte har så hög klack som det ser ut på utsidan. Det är lite av en optisk illusion alltså. Skulle säga att det samma gäller Nike Romoleos 2.

Många kanske funderar på att köpa t ex Adidas Power Perfect för att de tror att den är lite lägre klack än Adipower. Vilket inte stämmer.
__________________
Min träningsjournal
Zacke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-01, 09:20   #3
AirAir
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 52
Likaså ligger tån 1cm upp från golvet på G-force men bara 6mm på Adipower...
Jag vet att jag klyver hårstrån här och det bästa är att testa sig fram men jag är ändå intresserad av tanken bakom sifforna.
AirAir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-01, 10:01   #4
Zacke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 159
Mitt tips är att du även tittar på din fotbredd.

Nu är jag partisk men jag köpte nyligen Nikes Romaleos 2, och är helnöjd. De är lite bredare än Adidas.

Köpte även till hårda inläggssulor på Gåochlöpkliniken och har fått en bättre stil.
__________________
Min träningsjournal
Zacke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-01, 11:24   #5
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
Är man tung/tjock/styrkelyftare i +120 eller bara har breda fötter är Do-Win skorna att rekommendera för de är... görbreda fram jämfört med Adidas som är smalast och Nike som är "normalsmala".

Att diskutera några mm klackhöjd extra hit och dit är ganska pointless för det blir inte avgörande för slutresultatet så den biten skippar jag. Stor skillnad blir det med klack kontra platt sko, men mellan klackhöjd och klackhöjd... Jeez! ^^
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-03, 13:32   #6
AirAir
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 52
Jag vet :-)
Men mitt intresse handlade om teorierna bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av Toni Radanov Visa inlägg

Att diskutera några mm klackhöjd extra hit och dit är ganska pointless för det blir inte avgörande för slutresultatet så den biten skippar jag. Stor skillnad blir det med klack kontra platt sko, men mellan klackhöjd och klackhöjd... Jeez! ^^
AirAir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 09:25   #7
Sluggen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Ort: Förslöv
Inlägg: 8
Konstig fråga kanske men kan högre klackhöjd göra någon skillnad i bänk då man "lättare" kan spjärna i mot med benen. Har hört detta och vill bara veta vad ni tycker? Är ny inom området och om jag förstått det hela rätt så är lyftarskor bra inom knäböj, frontböj o bänk. Platta skor till marklyftet och millitärpres.
Sluggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 09:56   #8
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
Ja de tillåter en bättre svank för de flesta eftersom man ligger mer "på tårna" så att säga, vilket inte är tillåtet inom vårt förbund om det innebär att man lyfter hälen från golvet men med klack så är ju hälarna en bit upp ändå!

De flesta som tävlar bänkar i klackskor, av en god anledning.

Man kan helt enkelt få fötterna en bit längre in under sig med klack och ändå ha hela foten i golvet kontra platt! Sen varierar ju fotplacering i bänken vilt men vare sig man nyper ihop fötterna under bänken eller ligger brett isär så ser det oftast likadant ut!

Prova med två 2.5kg vikter under fötterna när du bänkar får du se!
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 11:51   #9
Sluggen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Ort: Förslöv
Inlägg: 8
Får väll köpa 1 par Do-Win skor då jag har breda fötter. Vill testa ett par riktiga lyftar skor då ja endast tränat i strumor innan. E de nån speciel modell man ska sikta in sig på?
Sluggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 11:57   #10
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
Jag kör på den gamla modellen Do-Win som inte säljs längre tydligen (kollat powerzite å lyftarshopen, köpte via någon av dom minns ej vilken) å de är klart bredare framtill.

Har man tjockisfot är det enda bekväma alternativet men de har också relativt hög klack sett till hur hög främre delen är kontra klacken. Finns säkert crossfitskor (fejklyftisar haha) som har högre klack-tå förhållande. Är bra dojjor, klart prisvärda! Ta vilken DO-Win som helst

Skor med spännen utöver snören är givet, blir myyycket stabilare.
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 12:55   #11
Sluggen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Ort: Förslöv
Inlägg: 8
ok tack för svaren !
Sluggen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)